Mikor kezdjen nyelvet tanulni a gyerek?

Érvek és ellenérvek

Tudd meg, mikor érdemes elkezdened gyerkőcöd nyelvtanítását! Érvek és ellenérvek.

A gyerekek nyelvtanulásának problematikája évek óta vitás kérdés Magyarországon. Sokan a korai fejlesztés mellett teszik le voksukat, az óvodáskorú gyermekek speciális nyelvi képzése mellett állva.

A kérdéssel foglalkozók másik fele viszont inkább az iskoláskorban, a tízéves kor körül kezdődő nyelvoktatást javasolja. A vitát nehéz eldönteni, de pro és kontra megvizsgálva te is ki tudod majd alakítani saját nézőpontodat, hogy mi a legjobb neked és csemetédnek.

Ösztönös játék a kicsiknek

Az utóbbi években a téma specialistái külön szakszavakat is találtak a két korosztály nyelvoktatására. A tíz éven aluli gyermekeknél ezt a nyelvelsajátítás szóval jelölik, ami jól jellemzi, hogy a kicsik nem tudatosan sajátítják el a tanulni kívánt nyelvet.

Ők speciális foglalkozásokon, játékosan tudnak legsikeresebben megtanulni egy nyelvet, teljesen mellőzve a nyelvi szabályokat. Ebben a korban a gyerkőcök ismétlődő verbális ingerek segítségével sajátítják el a nyelvet, melyek különböző szituációkkal kapcsolódnak össze. Ez láthatóan hasonlít az anyanyelv elsajátítására, sokkal stresszmentesebb a szakértő pedagógusok szerint, mint tízéves kor után.

Ennek okát abban látják, hogy mikor a kisiskolás osztályzatot kap a megtanultakra, sokkal görcsösebben kezeli az egészet, sokkal több verejték és muszáj jár a folyamattal együtt - mely a magyar iskolarendszerben a tudatos nyelvtanulás szakszót kapta.

Emellett pedig az is megkönnyíti a folyamatot, hogy az óvodások célja az üzenet eljuttatása a címzetthez, nem pedig egy pontos, hibátlan nyelvi rendszer átadása, ami, ha esetleg nem megy tökéletesen a tízévesnek, akkor negatív megerősítéssel járhat.

Az ezzel a problémával foglalkozó szakpedagógusok azt is állítják - és ezt a két használt szakszó is jelzi -, hogy az óvodás gyermekeknek egyáltalán nem megterhelő egy ilyen foglalkozás, tekintve élményszerű mivoltát, mert valójában ők játékként foghatják fel az egészet.

Később hatékonyabb?

Persze az érem másik oldala sem elhanyagolható. Akik a későbbi nyelvtanulás hívei, szintén elég stabilnak mondható érvekkel rendelkeznek. Az első, hogy véleményük szerint nem kell egy gyereket leterhelni plusz egy nyelv beiktatásával, amíg a saját nyelvét nem beszéli tökéletesen. Ennek egyik oka az, hogy a korai fejlesztés ellen felszólalók szerint a kicsi összekeverheti a szavakat a nyelvtanítás során, ami a későbbi nyelvi fejlődést gátolhatja. Ezek az állítások azonban egyik oldalról sem bizonyítottak.

A másik ellenérv a kicsik tanításával kapcsolatban, hogy a korai tanítás nem rendelkezik túl sok bizonyított haszonnal a gyerek későbbi tanulási folyamataira nézve. Egy tízéves körüli gyermek sokkal gyorsabb ütemben, nagyobb magabiztossággal és maradandóbb szókinccsel sajátítja el a választott nyelvet, mert már jobban rendszerezi a tanultakat, tudatosan tanul, illetve képes a gyakorlásra.

A korai fejlesztés mellett állók viszont azt állítják, ha jó pedagógus kezei közé kerül a gyermek, akkor igenis várható eredmény. Azt beismerik, hogy sokkal lassabban, mivel egy kicsi egyszerre sokkal kevesebb információt képes befogadni, mint tízéves társai.

A választás gyermekre szabott

Mivel a problémát egyik oldal sem tudta teljesen bizonyítani, rajtad múlik, melyik irányt választod. Annyi biztos, hogy átfogóan kell mérlegelned a döntést arról, a te gyerekednek mi a legjobb, hiszen minden óvodás gyermek másfajta nevelést, fejlesztést igényel.

Ha a korai nyelvoktatást választod, mindenképpen keress egy specialistát, aki képes örömet szerezni egy játékos kicsinek, és emellett sikeresen tanítja is őt. Azonban ne ess túlzásokba, sose akarj ráerőltetni túl sokat, csak annyit, amennyi jólesik neki a sok játék mellett. Ha viszont úgy látod, nem élvezi a foglalkozásokat, ne erőltesd, jó pedagógusok és szeretetteljes nevelés mellett később is megszeretheti a nyelvet, és könnyen el tudja sajátítani.

Ezt is szeretjük