Félévi bizonyítvány: így ne reagálj szülőként az iskolapszichológus szerint
A higgadtság és a kommunikáció ilyenkor is nagyon sokat számít.

GettyImages-1204591850
beauty and style
Top olvasott cikkek

2023. január 20-án véget ért az első félév az általános és középiskolákban. A diákok január 27-ig megkapják a félévi bizonyítványukat.

Teveliné Horváth Melinda okleveles pszichológus, iskolapszichológus, sportszakpszichológus, pedagógus, life coachcsal készített interjúnkban annak jártunk utána, hogy szülőként hogyan érdemes reagálni egy esetleges rosszabb bizonyítványra.

- Szülőként hogyan közelítsünk a félévi bizonyítvány olykor kényes témaköréhez?

- A szülői reakció azért is fontos, mert példaképként és mintaként szolgál a szülő, tehát ahogy ő reagál a kudarcra, azáltal a gyermekét is erre tanítja. Manapság amúgy is hajlamosak a gyermekek a kudarcfeldolgozási nehézségekre, tehát nagyon fontos, hogy viselkedik a szülő egy ilyen szituációban.

- A szülőknek előzetesen el kell magyarázni, hogy miért fontos az alapok elsajátítása, bármilyen tárgyról is legyen szó. Így tanulja meg a gyermek, hogy mit tehet a saját eredményei érdekében, illetve azt, hogy elsősorban ő tehet a saját fejlődése és eredményei érdekében! A felelősségvállalásnak nagy szerepe van életünkben, szülőként folyamatosan rá kell erősíteni kis és kamaszkorban is, a cselekedeteknek következménye van. Ha nem foglalkozik a gyermek a tanulással, annak sajnos meglesz az eredménye. De ezt nekünk, szülőknek kell kezdetben elmagyaráznunk, és rászoktatnunk a gyermekünket. Az elvárások letisztázása is fontos, így tudja a gyermek, hogy minek próbáljon megfelelni.

- Hogy érdemes reagálni egy nem jól sikerült bizonyítványra?

- Ha nem úgy sikerül a félévi bizonyítvány, ahogy a gyermek és/vagy a szülő szeretné, akkor hasznos lehet a következő lépésekben kezelni a témát. Először érdemes közösen átbeszélni tényszerűen az eredményeket, hogy milyen tárgyból mi volt az elvárás, s hova jutott el a gyermek. Eztán nem a negatívumok kiemelésére és a dorgálásra érdemes tenni a hangsúlyt, hanem arra, hogy mit tudunk tenni a fejlődés érdekében. Arra, hogy mi a kitűzendő cél a következő félévben, és hogyan lehetne elérni. Hagyjuk, hogy először a gyermek saját maga próbálja megfogalmazni ezeket, aztán jussunk egy közös konszenzusra. Majd hangsúlyozzuk a pozitívumokat is, hogy miből ért el kiemelkedő vagy jobb eredményt, büszkék vagyunk rá, s érezze ő is, hogy a rosszabb jegyek mellett vannak jók is, van, amiben ő is tud jól teljesíteni.

- Fontos, hogy ne általánosítsa egész személyiségére a rossz teljesítményt, ne amentén ítélje meg magát, hogy ő egy rossz tanuló, és teljesen értéktelen. Kell, hogy érezze, mindenki életében vannak olyan területek, amiben sikeres és tehetséges. Ha önbizalma és motivációja teljesen lecsökken, meg sem próbál már teljesíteni. Ezért fontos a szülő kommunikációja, erősíteni kell a gyermekben, hogy miben jó, ez a bizonyítvány egy aktuális átmeneti állapotot tükröz, ahonnan lehet fejlődni, és lehet rajta változtatni. Itt tisztában kell lennie a gyermeknek a saját felelősségével, de a szülőnek biztosítani kell, hogy támogatni és segíteni fogja benne gyermekét. Közös feladatként és kihívásként érdemes a következő félévre tekinteni, nem negatívan és túl feszülten, teljesítménykényszerrel.

- És hogyan nem szabad kezelni a helyzetet?

- A gyermeknek is nehéz a kudarcot megélni, azzal nem segítünk rajta, ha szeretetmegvonással vagy saját egyéniségének totális negatív színben feltüntetésével veszekszünk vele. Megoldásközpontúan közelítsük meg a jövőt, és támogassuk. Ha saját egyéniségében, lényében sérti meg gyermekét a szülő, akkor maradandó nyomokat is hagyhat a személyiségének fejlődésében. A szülőknek hisz, és akar megfelelni a gyermek, tehát ha folyamatosan a negatívumait hangsúlyozza a szülő, akkor lehet, hogy később ennek a képnek akar megfelelni a gyermek, saját magában is felnagyítja a negatív vonásokat, s csak erre fókuszál. Ha a tanulás miatt folyamatosan vita van a családon belül, gyakran a feszültség forrása, akkor a gyermekben a tanuláshoz negatív érzelmek kapcsolódhatnak. Nem szabad elvenni a gyermek kedvét a tanulástól, adjunk neki időt. Mindig lehet változtatni.

- Azzal segíthet a szülő a jó kapcsolat kialakításában is, ha saját kudarcairól beszél, és elmondja, hogyan tudta megoldani, hogyan tudott túllendülni ezeken a helyzeteken. Ezzel egyrészt erősítheti a gyermekben a reményt, hogy ő is meg fogja tudni oldani, másrészt bensőségesebbé válhat kapcsolatuk, ha a szülő is felvállalja, hogy senki sem tökéletes, mindenki hibázhat. A szülőknek is érdemes önvizsgálatot tartani, hogy mi okozhatta a gyermek teljesítményének romlását, s hogyan tudna ő segíteni és támaszt nyújtani. Nem csak a kevés tanulás vagy képességbeli hiányosságok állhatnak a háttérben, hanem szorongás vagy akár iskolai bántalmazás is. A gyermeket mindig saját magához szabad viszonyítani, a korábbi eredményeihez, ne hasonlítsuk másokhoz. Nem szabad általánosítani, s a tanulmányi eredményt az egész személyiségre ráhúzni. Értékelni kell a gyermek igyekezetét.

- Előfordulhat még a Kréta korában az a szituáció, hogy a szülő számára meglepetést okoz egy rossz félévi bizonyítvány?

- Hiába a Kréta, s érkezik minden tanulással kapcsolatos eredményről információ, ha a szülő nem foglalkozik a tartalommal. Sajnos a technika által nyújtott lehetőségek nem pótolják a szülői hozzáállást. Természetesen optimális esetben nem lehet meglepetés a félévi bizonyítvány, hiszen a támogató szülők figyelik a rendszert, és ha látják, hogy rosszabb jegyet kapott a gyermek, kicsit erőteljesebben mellé állnak, s többet gyakorolnak gyermekükkel, vagy keresnek megoldási módokat a javításra.

A cikk az ajánló után folytatódik

Szakácskönyv egy kis extrával!

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

Promóció

- Pszichológiai szempontból milyen szerepe van a félévi bizonyítványnak?

- Hogy a gyermek reálisan tudja megítélni magát, egészséges önképe legyen, egyértelműen tisztában kell lennie azzal, hogy képességei milyen területen kiemelkedők, és miben gyengébb. Ugyanakkor a szülői kommunikációban arra kell helyezni a hangsúlyt, hogy a gyengébb területeken is van esély és lehetőség a fejlődésre. Sajnos a teljesítményközpontúság világában hajlamosak a gyermekek tanulmányi eredményeik mentén megítélni magukat, ezért fontos, hogy ellensúlyozzuk ezt, és segítsük, hogy szeressék, és jobban megismerjék saját magukat.

- Tapasztalatod szerint mennyire izgulnak a diákok a félévi bizonyítvány miatt?

- Hogy milyen mértékben motiváltak, mennyire része értékrendjüknek a tanulás, illetve a diákok életkora és a családjuk által adott reakciók is befolyásolhatják, hogy mennyire izgulnak a félévi bizonyítvány miatt. Az aktuális élethelyzettől is függ, például, hogy beleszámít-e a továbbtanulásba az eredmény. Valójában nem is a jegyek számítanak, hanem az, ahogy szülőként reagálunk azokra. Példaképként, mintaként, de a gyermek önértékelését nagyban befolyásoló személyként is. Ahogy kommunikálunk velük, azáltal felemelhetjük őket, hitet adhatunk nekik, de akár egy életre szóló lelki sérülést, önbizalomhiányt is okozhatunk számukra.

Mit sportoljon a gyerek?

Fontos, hogy minden gyermek a maga ütemében fejlődik, más-más jártasságokban jeleskedik, és ízlésük, mozgásigényük a korral változhat. Mutatjuk korcsportok szerint az ideális sportokat.

Képek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük