Több ezer magyar gyermek érintett a betegségben
A tiéd is veszélyben van?
Hogy előzd meg, hogy gyermekednél kialakuljon?

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A cukorbetegség - 2012-es statisztikák szerint - 371 millió embert sújt világszerte. Kétféle típusa létezik, az 1-es típus sajnos autoimmun-betegség, ami ellen nemigen lehet védekezni, ám a 2-es kialakulásának hátterében olyan életmódbeli tényezők állnak, mint a helytelen táplálkozás vagy a mozgásszegény életmód.

Ha édesanya vagy, jó darabig nemcsak a saját, de csemetéd egészsége, valamint jövője is a te kezedben van. Mit tehetsz, hogy ne legyen cukorbeteg a gyermeked?

Az inzulin szerepe a szervezetben

Az inzulin nevű hormont a hasnyálmirigy Langerhans-szigeteinek béta sejtjei termelik. Elsődleges szerepe van az anyagcsere-szabályozásában: segít felvenni a sejteknek a cukrot a vérből. Amennyiben nem termelődik elegendő belőle, a cukor a vérben marad, a szervezet anyagcseréje felborul, idővel kialakul a diabétesz - más néven cukorbetegség.

A cukorbetegség két típusa

Az 1-es típusú - más néven inzulinfüggő - diabéteszt leggyakrabban gyermek-, illetve kamaszkorban diagnosztizálják.

Az autoimmun-betegséget a hasnyálmirigy béta sejtjeinek pusztulása okozza, aminek eredményeképpen az inzulintermelés teljesen leáll.

A 2-es típusú - vagy nem inzulinfüggő - diabétesz általában későbbi életkorokban alakul ki. Hátterében egyfelől az áll, hogy a sejtek inzulin iránti érzékenysége csökken.

Ilyenkor a szervezet egy darabig fokozott inzulintermeléssel igyekszik kompenzálni a problémát, ám a hasnyálmirigy idővel kimerül, és nem képes elegendő hormont termelni. A betegség 2-es típusának kialakulásában a cukorban gazdag étrend és a mozgás hiánya játszik elsődleges szerepet. Korábbi cikkünkből többet is megtudhatsz a betegségről.

Cukorbeteg gyerekek Magyarországon

Hazánkban jelenleg körülbelül 3500 1-es és két-háromszáz 2-es típusú cukorbeteg gyermek él. Mint a fentiekben említettük, sajnos előbbi autoimmun-betegség, ami ellen jelenleg nincs megfelelő megelőzési mód, ám a 2-es típus gyermek-, illetve felnőttkori kialakulása nagyon is elkerülhető. Ebben anyaként óriási szereped van.

Így előzd meg a cukorbetegséget!

Súlyos esetben a 2-es típusú diabétesz már gyermekkorban kialakul, ám legtöbbször a csak felnőttkorban diagnosztizálják a bajt - ami a gyermek, illetve fiatalkori egészségtelen életmód eredménye.

Mennyi cukrot egyen a gyerek?

A kérdésre a megfelelő válasz: minél kevesebbet. Természetesen nem maradhat ki életéből a cukorka, csokoládé, de egyfelől fontos, hogy minél később szokjon rá - hároméves kor alatt lehetőleg minél kevesebbet egyen -, másfelől legyenek meghúzva a határok.

Napi egy szelet csokoládé, sütemény vagy egy szem cukorka még nem a világ vége, ám semmiképp ne éhgyomorra egye a gyerek, inkább ebéd utáni desszertként.

Fontos, hogy kerüljétek a cukros üdítőket is: tartsd észben, hogy a gyerek még nem szokott hozzá, így nagyrészt rajtad múlik, hogy része lesz-e az étrendjének a hizlaló, diabétesz kialakulását elősegítő italféleség.

De nemcsak a cukorra kell ügyelni, a túlságosan feldolgozott, finomított szénhidrátban gazdag ételek bevitelét is érdemes csökkenteni. Lehetőleg minél kevesebb fehér liszttel készült pékárut, tésztafélét, illetve chipset fogyasszon a gyerek.

A felnőtteknek szóló OÉTI-ajánlások szerint hetente kétszer nyugodtan lehet édességet enni, gyereknek pedig ennél többször is - hiszen az övék fejlődő szervezet, és többet mozognak.

Hogy iktasd be az édességet az étrendbe?

Az édességfogyasztás keretei is lényegesek: ügyelj rá, hogy a csokoládé, sütemény ne jutalom legyen, amire a gyerek hőn áhítozik. Nyugodtan válhat a mindennapok részéve, de te kontrolláld a mennyiséget, ne egyen meg a gyerkőc egy fél tábla csokoládét! Emellett az sem mindegy, milyen minőségű az édesség. Korábbi cikkünkből többet is megtudhatsz erről. A süteményekkel kicsit egyszerűbb a helyzet: érdemes házi készítésűt fogyasztania a kicsinek, hiszen arról pontosan tudod, mennyi cukor van benne.

Mennyi mozogjon?

Szakértők ajánlása szerint a kisgyerekeknek napi kettő-négy óra aktív mozgásra van szükségük. Ez nemcsak az izmok és a csontrendszer fejlődéséhez elengedhetetlen, hanem az egészséges pszichés működéshez, valamint a megfelelő anyagcseréhez is. A mozgás ráadásul javítja a sejtek inzulin iránti érzékenységét, ezen kívül túlsúly esetén a sport hatására bekövetkező fogyás ugyancsak jó hatással van a szénhidrát-anyagcserére.

Ezt is szeretjük