Később bele is halhat a gyerek, ha most nem vigyázol rá: sok szülő nem veszi komolyan
A felhőtlen játék közben is érik a veszélyes sugarak. Vigyázz rá!

nagykep?cikkid=158779&kep=gyerekek-homokban1-lead
beauty and style
Top olvasott cikkek

A természetjárás nagy melegben is az egyik legnagyszerűbb közös program, a nyaralás pedig gyakorlatilag elképzelhetetlen egésznapos strandolás nélkül, így nyáron az UV-sugárzás jelentette veszély hatványozódik.

Mivel a gyermekek a felhőtlen pancsolás és ugrabugra közben nem gondolnak a veszélyekre, a szülő megfontoltsága kiváltképpen fontos a szabadidőben is. Sajnos ugyanis sokan ennek ellenére nem veszik komolyan az előírásokat, aminek akár súlyos következményei lehetnek.

A napfény az egyik legegészségesebb vitaminforrás, ám veszélyes. Az ultraibolya sugárzás, azaz a napfény 100 és 400 nanométer közé eső hullámtartománya ugyanis hozzájárulhat a bőrdaganatok kialakulásához is. Az UV sugárzás három típusa közül az UV-C-t szinte teljesen elnyeli a légkör, ám az UV-B és az UV-A sugárzás közvetlenül hat a bőrre . Ezeket teszik felelőssé a leégésért és a DNS-ek roncsolásáért is, amivel vélhetően szerepet játszanak a bőrrák kialakulásában.

Mikor nagy a kockázat?

A gyermekeket sérülékeny, vékonyabb bőrük miatt óvni kell a káros sugárzásoktól, főként akkor, ha vízfelület közelében, kevésbé árnyékos helyen tartózkodnak. Ilyenkor az önfeledt szórakozás miatt gyakran eszükbe sem jut délben kijönni a vízből, ami tükröződésével azonban sokszorosára emeli a sugarak erejét. Fokozott figyelemre van szükség akkor, ha a kicsi bőrén sok anyajegy látható, vagy fehér bőre hajlamos a gyors leégésre. A védekezés általában mechanikusan történik, ruházattal, kalappal vagy naptejjel.

Milyen a jó naptej?

A jó naptej ismérvei közé tartozik, hogy vízálló, nagy tapadóképességű, fotostabil - tehát nem változik meg szerkezete a fény hatására -, illetve kevés benne a szintetikus, allergizáló adalékanyag. A krém címkéjén felsoroltak közül a kerülendő anyagnak számítanak az erős illatanyagok, színezékek, tartósítószerek, a bőrirritációt okozó para-amino-benzoesav, a hormonháztartást felborító benzophenon, az allergén homosalate és octyl methoxycinnamate, és természetesen a parabének. Az előbbiek többségben azért vannak a készítményekben, hogy a bőrfelületen szűrjék a sugárzást, de ha beszívódnak a bőrbe, ártalmasak lehetnek a sejteknek.

Az SPF - Sun Protective Factor - a faktorszámot jelenti, ami arra vonatkozik, hogy használatával az eredetinél hányszor több időt tölthet valaki a napon leégés, bőrpír nélkül. A szám az UV-B sugárzásra utal, egy + jel mutatja, ha az UV-A-tól is védelmet nyújt a készítmény. A szám 50-ig terjedhet, gyermekek esetében a minimálisan ajánlott a 30-as faktorszám.

További szabályok

A legfontosabb azonban, hogy 11 és 15 óra között lehetőség szerint kerüljétek a közvetlen, tűző napot! A nap többi részében, megfelelő védelemmel nyugodtan élvezhetitek a napsütést, de még ezekben az időszakokban is legyetek elővigyázatosak, hiszen egy nagyobb kánikula a napégésen túl más problémákat is előidézhet! A napszúrás például nagyon kellemetlen kísérője lehet a gondtalannak remélt üdülésnek, és fokozottan figyeljetek a folyadék-utánpótlásra is!

Kerüld a szélsőségeket!

Természetesen a fenti intelmek nem arra buzdítanak, hogy bezárd a gyereket a biztonságos szobába, ez ugyanis még veszélyesebb az egészségére! A D-vitamin hiánya rengeteg betegségért felelőssé tehető, a szervezet megfelelő működéséhez nélkülözhetetlen. Ha a kicsik betartják az alapvető szabályokat, és a megfelelő védelemmel is ellátjátok őket, a napozás jótékony hatásának nyomába sem érhet semmiféle egészségmegőrző praktika. Ezért ne sajnáljátok az időt a szabadtéri programokra!

Ezt is szeretjük