10 gyakori szülői hiba
A szülő jót akar, ám hibázhat - a következmények súlyosak.
- Kiss Krisztina
- 2012.07.28.
Dia
Napirend hiánya
Különösen nyáron, a szülők hajlamosabbak engedékenyek lenni, de ez akkor is előfordulhat, ha ők maguk is túl fáradtak ahhoz, hogy kontroll alatt tartsák a gyerek napirendjét. Ha néhány napig megborul a rendszer, az még nem a világ vége, bár már ekkor is érezhető a hatása. Ám ha folyamatosan csúszik a kicsi evésideje, vagy tolódik, esetleg kimarad a délutáni alvás, a lurkó biztonságérzete is sérül, így hisztisebb, nyűgösebb, ingerlékenyebb lesz, ami akadályt jelent számára a szellemi fejlődésben. Annak sincs jó vége, ha a rafináltabb gyerkőcök elkanászodnak és a szülők fejére nőnek. Lehet, hogy ebben kiokosodnak, de másban nem.
Dia
Kevés alvás
Vannak gyerekek, akik egyszerűen csak rossz alvók, másokat pedig képtelenség időben ágyba dugni, mert ki akarják tolni a játékidőt. A beletörődés helyett, érdemes inkább minél előbb megoldást találni a problémára, mert nemcsak a kicsi egészségét, hanem szellemi fejlődését is negatívan befolyásolja, ha nem alussza ki magát. Csupán egy-két órával kevesebb alvás is jelentősen rontja a koncentrációképességet, illetve megnöveli a reakcióidőt. Az idegrendszer egészséges fejlődéséhez szintén elengedhetetlen a megfelelő alvásidő.
Dia
Rossz táplálkozás
Bizonyos ételek laktatóak ugyan, de kevés olyan tápanyaggal szolgálnak a szervezet számára, melyek elősegíthetik a fizikai és értelmi fejlődést. Azok az élelmiszerek, melyek szinte csak mesterséges adalékokból állnak, nemcsak az egészségre károsak, hanem nem járulnak hozzá az agy és az idegrendszer kiegyensúlyozott működéséhez. Nem beszélve arról, hogy legtöbbjük üres kalóriákkal hizlal, amitől ellustulhat, belassulhat a gyerek. Ha többnyire csak ilyen ételek kerülnek a lurkó étrendjébe, a szükséges vitaminok, ásványi anyagok és jótékony fehérjék nélkül, figyelemzavar is felléphet.
Dia
Ingerszegény környezet
Való igaz, hogy a legtöbb gyerek szinte bármivel eljátszik, így nincs szükségük drága játékokhoz ahhoz, hogy elfoglalják magukat. A közös játékidőt és a foglalkoztatást viszont annál jobban igénylik, mert ha folyton csak magukban beszélnek és önmagukat szórakoztatják, azt az értelmi, érzelmi fejlődésük is megsínyli. A fantázia, a képzelőerő egy adottság, de kezdetben csak egy borsószem, amit ingerekkel, élményekkel lehet felhizlalni. A játékidő alatt a kicsik a kombinatív gondolkodást is megtanulják, de kezdetben erre egyedül még nem képesek - a szülő, vagyis a közös, nevelő játék adja meg a kezdő löketet ahhoz, hogy kifejlődjön.
Dia
Sok tévézés
Olykor nem is azzal van a legnagyobb baj, hogy milyen műsorokat, meséket néz a gyerek, hanem a tévénézés idejével. Általában az elfoglalt szülők csemetéi kuksolnak legtöbbet a bűvös doboz előtt, ha nem kapnak kellő figyelmet vagy más elfoglaltságot. Ilyenkor nemcsak a gyerek, hanem ugyanúgy az agyműködése is elkényelmesedhet, még akkor is, ha többnyire természetfilmeket néz. Mivel folyton egyvalamire fókuszál, beszűkül a figyelme és a látótere, ráadásul a fantáziája sem fejlődik. Szintén nagy gond, ha a tévénézés miatt kevés időt tölt a szabadban, nem barátkozik vagy késő estig ébren van.
Dia
Bezártság
A túlzásba vitt óvás, illetve a szülők elfoglaltsága, rossz időbeosztása is azt eredményezheti, hogy a gyerek több időt tölt otthon, négy fal között, mint a szabadban. Pedig a friss levegő és a sok mozgás azon túl, hogy fizikailag erősíti a porontyokat, a szellemi frissesség megőrzéséhez szintén nagyon fontos. Azok a gyerekek, akik szinte a szobában nőnek fel, nemcsak betegesebbek lesznek, hanem növekedésüket és mozgáskultúrájukat tekintve messze elmaradnak kortársaiktól, akik többet futkosnak, másznak, labdáznak.
Dia
Szülői túlféltés
Az figyelhető meg, hogy minél későbbre tolódik a gyermekvállalás, annál gyakoribb jelenség a kisgyerekek túlféltése. Azok a szülők, akik mindentől meg akarják óvni csemetéjüket, hajlamosak még egy mászókában is csak a veszélyforrást látni. Ám a mozgáskoordináció és az egyensúlyérzék kifejlődéséhez a kicsiknek szükségük van a mászásra, biciklizésre, futkározásra, sőt, a kisebb esések éppúgy a javukat szolgálhatják. Ha elsőre megüti magát a gyerek, miközben felborul a biciklivel, legközelebb már reflexből kiteszi maga elé a kezét, hogy tompítsa az esést és ne fúródjon arccal a betonba. A veszélyhelyzet felismerését is csak így tanulhatják meg.
Dia
Ha nincsenek barátai
A többi gyerek társasága nemcsak kellemes időtöltést nyújt a gyereknek, hanem gyakran nevelő hatással bír. A kicsik barátkozás közben tanulnak meg egymáshoz alkalmazkodni, vagyis a közös játék ideje alatt is szocializálódnak. A szülő megadhat minden figyelmet és szeretetet a gyermekének, de a baráti közeget sohasem helyettesítheti. Ha visszahúzódó, magának való a csemetéd, próbáld meg te magad összeismertetni valakivel a játszótéren, de erőltetés és tukmálás nélkül. Egy hasonló korú játszótárs nagyon fontos az érzelmi fejlődés szempontjából.
Dia
Virtuális játék
A számítógépes és videojátékok bizonyos mértékben növelik a gyerek éberségét, hiszen kombinálnia, avagy rögtön reagálnia kell, hogy játékban maradjon. A hangsúly azonban itt is azon van, ha több órára ott ragad, illetve rendszeressé válik az efféle időtöltés. A virtuális játéktól ügyesedik ugyan, de a mesterséges focicsapat nem fogja őt szocializálni, nem kell tőlük megvédenie magát, mert nem fognak rosszat mondani rá, illetve azt sem kérik ki maguknak, ha ő rosszul viselkedik. Az efféle játékok visszaszorítják az érzelmi fejlődést, valamint a gyerkőc szókincse, fantáziája sem fog bővülni tőlük.
Dia
Ha nem kap szellemi és érzelmi tápanyagot
Az anyai törődést és figyelmet semmilyen játék és barát nem helyettesítheti. A sok közös beszélgetés és az összebújós meseidő hatalmas érzelmi támogatást ad a gyereknek, ráadásul közben is folyamatosan tanul tőled. A mese alatt rákérdezhet bizonyos összefüggésekre, vagy addig nem ismert szavaknak tanulhatja meg az értelmét. Nem beszélve arról, hogy az érzelmi, értelmi, sőt, még a fizikai fejlődés szempontjából is nagyon fontos, hogy a gyerek kiegyensúlyozott legyen.