5 magas zsírtartalmú étel, ami mégis segít fogyni: csökkentik az éhséget, hosszan eltelítenek
A zsíros ételek között is akadnak olyanok, amik tulajdonságaiknak hála még a fogyást is elősegíthetik.

GettyImages-1329657164
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A zsíros, olajos ételektől viszonylag magas kalóriatartalmuk miatt sokan ódzkodnak, pedig a kiegyensúlyozott táplálkozás kulcsfontosságú részei lehetnek.

A szervezetnek szüksége van esszenciális olajokra, amik támogatják az anyagcsere-folyamatokat. Hatásaik révén kordában tartják az étvágyat, növelik a teltségérzetet, és még az egészségmegőrzésben is segítenek - nem beszélve arról, hogy értékes tápanyagokkal látnak el.

Zsíros ételek a diétában

Az olajokat, zsírokat különböző kategóriákba sorolják, lehetnek telítettek, egyszeresen, illetve többszörösen telítetlenek. Ez utóbbiakba tartoznak az omega-3 és az omega-6 zsírsavak is, ezeket hívják esszenciális zsírsavaknak. Az alábbiakban a fő forrásaikról esik szó.

GettyImages-1224124346

Avokádó

Nem véletlen, hogy számos dietetikai ajánlásban szerepel az avokádó, amiből egy negyedet vagy felet bátran elfogyaszthatsz. Az egzotikus zöldség kiemelkedő egyszeresen telítetlen zsírsavforrás, a benne lévő olajsavnak köszönhetően csökkenti az éhségérzetet, amit egy 2015-ben végzett kutatás során bizonyítottak. Azoknak a résztvevőknek, akik rendszeresen 30 milliliter magas olajsavtartalmú olajat fogyasztottak, jelentősen redukálódott a napi kalóriabevitelük. De nem csak magas olajtartalma miatt érdemes fogyasztani, fehérjékben és rostokban is bővelkedik.

Dió

Az olajos magvak dúskálnak a többszörösen telítetlen olajokban, amik serkentik az anyagcserét, és csökkentik a zsírraktározás mértékét. Az egyik legjobb közülük a dió, amiben kiemelten sok omega-3 található. Egy 2010-ben végzett kutatás szerint azok a diéták, amik bővelkedek dióban vagy a dió olajában, redukálják a vérnyomást és az oxidatív stressz szintjét is, mely egyébként elhízáshoz vezetne. Egy maroknyi dió elfogyasztása jótékony hatással bír az omega-3 zsírsav mellett a növényi szterineknek köszönhetően is.

Tojás

Laktató reggeli gyanánt, illetve az ebéd vagy vacsora kiegészítéseként is érdemes tojást fogyasztani - fehérjéje proteinekben bővelkedik, sárgája pedig zsírokban gazdag, melyeknek nagy része egyszeresen telítetlen zsírsav.

A cikk az ajánló után folytatódik

Egy 2008-ban végzett kutatás szerint a tojásban található zsírok segíthetnek csökkenteni a vérzsírszintet, kolintartalma pedig a viszcerális, zsigeri zsírok kialakulását gátolhatja. 

Lazac

Az olajos halak, köztük a lazac, a tonhal, a makréla mind-mind kitűnő omega-3 zsírforrás. A lazac olyannyira bővelkedik benne, hogy egyetlen adag elfogyasztásával már a napi ajánlott omega-3-mennyiséget fedezni lehet. Ez az egészséges zsírsav pedig támogatja az erek működését, csökkenti a vérnyomást, ami nemcsak az érrendszeri betegségek megelőzésében is segíthet, hanem fogyasztásával növelhető a sportteljesítmény is, főleg erősítő edzések alatt.

Lenmag

A lenmag ALA (alfa-linolénsav) zsírtartalma miatt értékes, ez egy esszenciális, omega-3 zsírsav, ami csökkenti a gyulladásokat a szervezetben, és támogatja a vérerek működését. Egy 2010-es vizsgálat során azt vették észre a kutatók, hogy az omega-3 fogyasztása elősegíti a zsírégetést, és csökkenti az éhségérzetet is.

GettyImages-1092268012

Az omega-3-ról más kutatásokban is bizonyították a zsíroxidációt elősegítő és zsírraktározást gátló hatását olyan esetekben, amikor a fogyasztása mellé kiegyensúlyozott táplálkozás és rendszeres mozgás társult. A lenmag olajtartalma mellett kitűnő rostforrás is, olyannyira magas a rosttartalma, hogy napi 30 grammnál többet nem is ajánlott belőle fogyasztani.

8 étel zsigeri zsír ellen

A zsigeri zsír nem csak esztétikailag zavaró, komoly egészségügyi problémákat is okozhat.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük