Éhezés nélkül radírozza le a plusz kilókat a volumetrikus diéta: az egyik legjobb étrend a világon
A legjobb diéták rangsorában előkelő helyen szerepel a volumetrikus étrend, mégis kevesen ismerik itthon.

volumetrikus-diéta1
Ez is érdekelhet

Országos Iskolakert-fejlesztési Program: úton egy környezettudatos generáció felé (x)

Bónusz napok a dm-ben: szuper ajánlattal vár kedvenc drogériád (x)

beauty and style

Feszesíti, és kívül-belül megszépíti a bőrt a sárgarépa: villámgyors házi arcpakolás »

Ez a blézer az őszi szezon legdögösebb viselete: még a snassz szetteket is menővé teszi »

Michael Jackson 22 éves lánya igazi vadóc: vagány fotókon a gyönyörű modell »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Nagyon kevés olyan ember van a világon, aki maximálisan elégedett a testével: vannak, akik túl soványnak érzik magukat, és hízni szeretnének, de a nagy többség számára a plusz kilók jelentenek gondot. Ennek orvoslására számtalan diétát és edzéstervet összeállítottak már, hogy mindenki megtalálja, ami számára a legmegfelelőbb és leghatékonyabb.

A volumetrikus diéta is azért született, hogy segítse a fogyni vágyókat, ráadásul az évek során annyira hatékonynak bizonyult, hogy a valaha volt legjobb diéták rangsorában az előkelő ötödik helyet szerezte meg – nem mellesleg a mediterrán étrend került az élre.

Mi az a volumetrikus diéta?

A Pennsylvaniai Állami Egyetem kutatója, Barbara Rolls dolgozta ki a diétát, ami főleg az ételek energiasűrűségére koncentrál: ennek a helyes meghatározása nemcsak az éhségérzetet csökkenti, hanem fogyáshoz is vezet. 

volumetrikus-diéta2
Fotó: Martinina / Getty Images Hungary

Az ételeket négy csoportra osztja az étrend. Az első kategóriába a nagyon alacsony sűrűségű ételek kerültek, ide tartoznak a keményítőmentes gyümölcsök és zöldségek, a nem zsíros tej és a húsleves alapú leves. A második csoport az alacsony sűrűségű fogások halmaza, ide tartoznak a keményítőtartalmú gyümölcsök és zöldségek, gabonafélék, alacsony zsírtartalmú hús, hüvelyesek és alacsony zsírtartalmú vegyes ételek, például chili és tészta.

volumetrikus-diéta3
Fotó: Lew Robertson / Getty Images Hungary

A harmadik kategória a közepes sűrűségű ételeket gyűjti össze, amibe beletartozik a hús, a sajt, a pizza, a sült krumpli, a salátaöntet, a kenyér, a perec, a fagylalt és a torta. A negyedik csoportba a nagy sűrűségű ételeket gyűjtötték, ezek pedig a keksz, chips, csokoládé, cukorka, süti, dió, vaj és olaj. 

A diéta fő szempontja, hogy az első és a második kategória ételei vegyenek részt a mindennapi étkezésben, a harmadik csoportnál már érdemes az adagok méretére figyelni, a negyedik halmazból pedig a lehető legkevesebbet fogyasztani. A volumetrikus étrend minden napra reggelit, ebédet, vacsorát, pár harapnivalót és desszertet javasol.

A cikk az ajánló után folytatódik

Így működik a diéta a gyakorlatban

Az egyik legfontosabb dolog, amit az étrend ajánl, hogy a lehető legmagasabb víztartalmú ételek kerüljenek az asztalra, hiszen ezek sokkal jobban telítenek, mégis kevesebb kalória található bennük. Ehhez a legjobb élelmiszercsoportok:

  • Leves: 80–95% víz
  • Egyes gyümölcsök és zöldségek: 80–95% víz
  • Teljes kiőrlésű tészta: 65% víz

A diéta arra is felhívja a figyelmet, hogy akár az alsóbb kategóriákból is lehet étkezni, csak meg kell találni a megfelelő alternatívákat hozzájuk. Ha valaki például nagyon szeret nassolni, és a chipszet szószba mártogatni, akkor ezeket cserélje le répára, zellerszárra, almára és hummuszra. Emiatt kevésbé lesz az az érzése, hogy az étkezés megvonáson alapul, és tiltólistára kerülnek bizonyos ételek.

volumetrikus-diéta4
Fotó: LightFieldStudios / Getty Images Hungary

A diéta nagyjából tíz éve született, ez idő alatt pedig számos ember számolt be fogyásáról úgy, hogy közben az éhezéssel sem kellett küzdenie. A betegségek ellenőrzésével és megelőzésével foglalkozó központok szerint általában az alacsony energiasűrűségű ételekben gazdag étrend elősegíti a kevesebb kalória bevitelét és a fogyást is. Még azok számára is lehet remény, akik nem nagy rajongói a zöldségeknek. Ilyen emberek esetében a kutatók azt vizsgálták, hogy a pürésített zöldségek alkalmazása segít-e a fogyásban, hiszen így az energiasűrűségük csökken, de a napi zöldségfogyasztás mégis megmarad.

volumetrikus-diéta5
Fotó: JuliaMikhaylova / Getty Images Hungary

Három hét alatt 41 felnőtt reggelizett, ebédelt és vacsorázott egy laboratóriumban. Néhányan minden étkezésre a hagyományos változatot kapták, mások pépesített zöldségek hozzáadásával a normál energiasűrűség 75%-ával vagy 85%-ával kaptak ételt. A résztvevők étkezés előtt és után értékelték éhségüket és teltségüket. A pürésített zöldségekkel készült ételek 200 és 360 kalória között csökkentették a napi kalóriabevitelt. Ezért a diéta előszeretettel javasolja azok számára a zöldségek pürésítését, akik nem szeretik az ízüket nyersen vagy párolva.

Ezeket lehet enni a diéta alatt

Mint a négyes csoportbontásból is jól látható, bármit szabad enni, csak nem mindegy, milyen mértékben, és törekedni kell az utolsó kategóriák helyettesítésére. A leginkább javasolt fogások:

Leves: a tejszínnel vagy krumplival dúsított krémlevesek helyett érdemes sokkal könnyedebb, zöldség- vagy húsleves alapú ételeket fogyasztani, hiszen ezek átlagosan 80-95% víztartalommal rendelkeznek. Minél több zöldséggel készül, annál laktatóbb lesz, az alacsony kalóriabevitel érdekében viszont a tésztát érdemes kihagyni belőle.

volumetrikus-diéta7
Fotó: majaw / Getty Images Hungary

Édesburgonya: az édesburgonya nem tartalmaz keményítőt, így tökéletesen beleillik az első kategóriába. Mivel kalóriaértékekben nem tér el sokkal a hagyományos krumplitól, érdemes vele mértékkel bánni.

Sütőtök: a második kategóriába tartozó zöldség is bátran fogyasztható a diéta alatt, ráadásul nagy előnye, hogy sokrétűen felhasználható. Készülhet belőle isteni köret, de akár hús helyett is alkalmazható, vagy magában megsütve.

Sovány húsok: a magas fehérjetartalmú húsok is kiválóan támogatják a fogyást alacsonyabb kalóriatartalmukkal. Érdemes melléjük alacsony keményítőtartalmú zöldségeket választani.

volumetrikus-diéta6
Fotó: kivoart / Getty Images Hungary

Tészta: bár a tészták általában nem kapnak helyet a diétás étrendekben, a volumetrikus diéta ez alól kivételt képez. Mivel a főzés során akár 65% vizet is felvehet, így sokkal sűrűbb, és ezáltal laktatóbb is. Arra viszont érdemes figyelni, hogy teljes kiőrlésű tésztára essen a választás, és a feltétek se nehezítsék el.

Napos mintaétrend a volumetrikus diétához

Reggeli: egy bögrényi chiapuding alacsony zsírtartalmú vagy növényi tejjel, szezonális gyümölcsökkel.

Ebéd: egy tál könnyű tésztasaláta teljes kiőrlésű lisztből és sok zöldséggel.

Vacsora: egy tál zöldség- vagy húsleves rengeteg zöldséggel, tészta nélkül; grillezett csirkemell édesburgonyával.

Harapnivaló és desszert: egy marék pörkölt mandula, egy marék kesudió; banánfagyi.

Sok bennük a kalória, mégis fogyasztanak, miközben eltelítenek: 8 szuperétel, ami nagyon finom

Nem kell minden látszólag kalóriadús ételt száműzni az életedből.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük