Így idd a vizet, hogy fogyasszon - Már magában is megpörgeti az anyagcserét
Számos tanulmány kimutatta, hogy a vízivás segíthet a fogyásban.

GettyImages-151081097
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Gyakran hallhatják a fogyókúrára vállalkozók, hogy igyanak több vizet. Számos tanulmány kimutatta, hogy több víz ivása segíthet a fogyásban és a súlytartásban.

Miért és hogyan segít a vízivás a súly megőrzésében és a fogyásban? Korosztályok szerint mikor és mennyit érdemes inni? Ezekre a kérdésekre kereste a választ számos vizsgálat és szakértő, amiket összefoglalunk az alábbi cikkben. 

Így idd a vizet, hogy fogyasszon

A vízivás növeli az elégetett kalóriák mennyiségét, amit nyugalmi energiafelhasználásnak nevezünk. Felnőtteknél kimutatták, hogy a víz ivásától számított 10 percen belül 24-30%-kal nő a nyugalmi energiafelhasználás. Ez a hatás legalább 60 percig tart. 

GettyImages-151811472
Fotó: Sam Edwards / Getty Images Hungary

Ezt alátámasztja egy túlsúlyos és elhízott gyerekekkel végzett kísérlet, ami kimutatta, hogy 25%-kal nőtt a nyugalmi energiafelhasználás hideg víz ivása után.

Egy túlsúlyos nőkön végzett vizsgálat azt kutatta, hogy milyen hatással van a szervezetre vízbevitel napi egy liter fölé emelése. Azt találták, hogy egy év alatt ez önmagában 2 kiló súlycsökkenést eredményezett. Mivel ezek a nők nem változtattak életmódjukon azon kívül, hogy több vizet ittak, ezek az eredmények rendkívül biztatóak.

Mindkét tanulmány azt mutatja, hogy fél liter víz elfogyasztása 23 plusz kalóriát éget el. Évente ez nagyjából 17 000 kalóriát tesz ki, vagyis több mint 2 kiló zsírt.

Számos más kutatás is figyelemmel kísérte azokat a túlsúlyos embereket, akik néhány hétig naponta 1-1,5 liter vizet ittak meg. Azt találták, hogy a résztvevők körében jelentősen csökkent a súly, a testtömegindex, a derékbőség és a testzsír mértéke.

Ezek az eredmények még látványosabbak lehetnek, ha a víz hideg, mert így a szervezet több kalóriát használ fel, hogy a vizet testhőmérsékletűre melegítse.

Az étkezés előtti vízivás csökkentheti az étvágyat

Vannak, akik azt állítják, hogy az étkezés előtti vízivás csökkenti az étvágyat. Úgy tűnik, hogy valóban van valami igazság a háttérben, de szinte kizárólag a középkorú és idősebb felnőttek esetében. Idősebb felnőttekkel végzett vizsgálatok kimutatták, hogy minden étkezés előtti vízivás 2 kilóval növelheti a fogyást egy 12 hetes időszak alatt.

GettyImages-1299286918
Fotó: d3sign / Getty Images Hungary

Egy tanulmányban középkorú túlsúlyos és elhízott emberek vettek részt, akik minden étkezés előtt vizet ittak. 44%-kal többet fogytak, mint az a csoport, amely nem ivott több vizet. Egy másik kutatás azt is kimutatta, hogy a reggeli előtti vízivás 13%-kal csökkentette az étkezés közben elfogyasztott kalóriák mennyiségét.

Bár ez nagyon előnyös lehet a középkorúak és az idősebbek számára, a fiatalabb egyéneken végzett vizsgálatok nem mutattak jelentős csökkenést a kalóriabevitelben. 

A több víz fogyasztása csökkenti a kalóriabevitelt és a súlygyarapodás kockázatát

Megfigyeléses vizsgálatok kimutatták, hogy azok az emberek, akik főleg vizet isznak, átlagosan akár 9%-kal, körülbelül 200 kalóriával alacsonyabb kalóriabevitellel rendelkeznek. A vízivás a hosszú távú súlygyarapodás megelőzésében is segíthet. Általánosságban elmondható, hogy az átlagember körülbelül 1,45 kilogrammot hízik négyévente.

GettyImages-1220716977
Fotó: fizkes / Getty Images Hungary

Ha az ember megnöveli a napi vízfogyasztását egy csészével, ez a súlygyarapodás 0,13 kilogrammal csökkenhet. Ha valaki egy adag cukorral édesített italt egy pohár vízzel helyettesít, 0,5 kilogrammal csökkentheti a négyéves súlygyarapodást.

Különösen fontos, hogy a gyerekeket vízivásra ösztönözzék a felnőttek, mivel ez segíthet megelőzni a túlsúlyosságukat vagy elhízásukat. 

Egy iskolai tanulmány az elhízás arányának csökkentését célozta azáltal, hogy a gyerekeket vízivásra ösztönözte. 17 iskolában építettek ki szökőkutakat, a 2. és 3. osztályosok számára pedig tanórákat tartottak a vízfogyasztásról. Egy tanév után az elhízás kockázata 31%-kal csökkent azokban az iskolákban, ahol megnövekedett a vízbevitel.

Mennyi vizet kell inni?

Sok egészségügyi szakértő körülbelül napi 2 liter víz megivását ajánlja. Ez a szám azonban hozzávetőleges: mint sok mindennél, a vízigény teljes mértékben az egyéntől függ.

Például azoknak, akik sokat izzadnak, vagy rendszeresen sportolnak, több vízre van szükségük, mint azoknak, akik passzívabb életformát folytatnak. Az időseknek és a szoptató anyáknak is fokozottan kell figyelniük a vízfogyasztásukra.

A cikk az ajánló után folytatódik

Sok ételből és italból is vizet nyer a szervezet, mint például a kávéból, teából, húsból, halból, tejből és különösen gyümölcsből és zöldségből. Ha valaki azt tapasztalja, hogy fáj a feje, rossz a hangulata, állandóan éhes, vagy nehezen koncentrál, akkor lehetséges, hogy enyhe kiszáradástól szenved. Több víz ivása jelentheti a megoldást.

A vizsgálatok szerint napi 1-2 liter víz megivása elegendő a fogyáshoz. Ez azonban csak egy általános iránymutatás. Néhány embernek kevesebbre, míg másoknak sokkal többre van szüksége. Ezenkívül nem ajánlott túl sok vizet inni, mert vízmérgezést okozhat, ami extrém esetekben még halálos végkimenetelű is lehet, például vízivó versenyek során.

GettyImages-1329194213
Fotó: Jordi Salas / Getty Images Hungary

A víz nagyon hasznos lehet a fogyásban. Teljesen kalóriamentes, segít több kalóriát égetni, és még az étvágyat is elnyomhatja. Az előnyök még nagyobbak, ha a cukros italokat vízzel helyettesíti az ember. Ez egy nagyon egyszerű módja a cukor- és kalóriabevitel csökkentésének.

Azonban nem szabad elfelejteni, hogy ha jelentős mértékű fogyásra van szüksége valakinek, sokkal többet kell tennie a puszta vízivásnál. A víz csak egy nagyon kicsi darabja a kirakósnak.

Ez történik a szervezeteddel, ha éhgyomorra egy pohár vizet iszol

Több előnnyel is járhat, ha vízivással indítod a napot.

Képek forrása: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük