Védi a májat, gyorsítja a fogyást: így támogatja a vasfogyasztás az anyagcserét
A vasfogyasztás nélkülözhetetlen az anyagcsere megfelelő működéséhez, hatásainak köszönhetően segíti a fogyást is.

GettyImages-640931960
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A vas kulcsfontosságú hatással bír az anyagcsere működésére, hiánya szorosan kapcsolódik az elhízáshoz és a viszcelláris, zsigeri zsírszövetek növekedéséhez. 

Olyannyira befolyásolja a testsúlyt, hogy a vashiányos vérszegénység kikezelése sokaknál velejáróként súlycsökkenést eredményez, és a szervezet vérzsírszintjét, azaz koleszterinjét is redukálja.

A vas hatása a fogyásra

Védi a májat

A máj a szervezet legfontosabb vasraktározó szerve, az általa termelt ferritin fehérje köti meg ezt a tápanyagot. Nem csoda, hogy jelentős hatást gyakorol rá a vas szintje.

GettyImages-107908012

Egy 2021 májusában publikált tanulmány szerint a kiválasztószervben zajlódó lipid felhalmozódását, ami egyébként zsírmájat okozhatna, akadályozza meg. Sőt, nemcsak gátolja, hanem még csökkenti is a már meglévő zsírsejtek számát. Emellett a vas fokozza az energia-anyagcserét a májban és a vázizomzatban is, ezzel segítve a működését.

Gyorsítja a fogyást

Ugyanebben a tanulmányban azt is megfigyelték, hogy a vaspótlás csökkenti a testtömeg és a plazmalipidek növekedését, azaz a vérzsírszintet. Utóbbiak túl magas aránya vérrögösödét okozhat, megnöveli a stroke és a szív-érrendszeri betegségek kockázatát. 

A testtömege is változott a 15 hetes kísérlet során a résztvevőknek, mindezt úgy, hogy a vaspótláson kívül más változtatást nem eszközöltek az életmódjukban. Egy korábbi, 2014-ben végzett kutatásban szintén azt vették észre a tudósok, hogy a vashiány megszüntetése a kísérletben részt vevők derékkörfogatát, BMI-jét, azaz a testtömegindexét is csökkentette.

A cikk az ajánló után folytatódik

Támogatja az izomműködést

A vas felgyorsítja az oxigén áramlását az izmokhoz és a fontos szervekhez, elősegítve ezzel a testmozgás hatékonyságának növelését, és a zsírégetést. Az állóképesség növelésével huzamosabb ideig bírják az izmok akár a nagyobb terheléseket is, így több kalóriát lehet elégetni egy edzés alatt.

Tévhit a vashiányról

Elterjedt annak a tévhite, hogy a vashiány a tüneteiből, főleg az általa okozott étvágytalanságból fakadóan fogyást idézhet elő az érintetteknél, pedig hiánya valójában annyira lelassítja az szénhidrát-anyagcserét, hogy ezzel ellentétes hatást vált ki, és elhízást eredményez.

GettyImages-1250028150

Felnőttkorban az ajánlott napi vasbevitel 15 milligramm, kiegyensúlyozott táplálkozással is biztosítható ez a mennyiség. Remek forrásának számítanak a belsőségek, köztük a máj, az erdei gombák, a hüvelyesek, mint a bab és a csicseriborsó, a bogyós gyümölcsök, a gránátalma, a cékla és a tenger gyümölcsei is. 

10 zsírégető turmix, ami segíti a fogyást

Az alábbi turmixok vastartalmuk révén nemcsak lendületet adnak a napra, de tele vannak emésztést segítő rostokkal is.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük