A terápiás szakorvos szerint így nem hízol meg karácsonykor: nem kell sok mindenre odafigyelni
Az ünnepek alatt sem kell lemondani a finomságokról: elmondjuk, mire figyelj, hogy hízás nélkül élvezhesd az evést.

GettyImages-85406145
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A karácsony nem a fogyókúra ideje, ilyenkor a többség többnyire már az újévi fogadalomra készül. Érthető, hogy mindenki élvezni szeretné az ünnepeket és a finom falatokat, de érdemes a testet felkészíteni a nagyobb étkezésekre.

Ha ez sikerül, akkor az ünnepek megúszhatók pluszkilók nélkül. Erről tájékoztat dr. Farkas Kitti aneszteziológus és intenzív terápiás szakorvos, az Alakorvoslás Program alapítója.

A tudatos kilengésre és odafigyelésre jó helyezni a hangsúlyt. Néhány egyszerű szabályt betartva a karácsonyi finomságokat is lehet élvezni, és a hízástól vagy a túlevés okozta tünetektől sem kell tartani.

Zsírégető üzemmód karácsonyra

Az életmódváltás megkezdését vagy folytatását nem ajánlott az ünnepek utánra halasztani. 

- Minél több nap telik el karácsony előtt sportosan és egészséges étkezéssel, annál biztosabb, hogy sejtjeink inzulinérzékenysége és anyagcserénk megfelelő lesz, és szervezetünk könnyebben birkózik meg az átmeneti ételtöbblettel is - állítja dr. Farkas Kitti, aki szerint az átgondolatlan habzsolás helyett tudatos kilengést kell tervezni az ünnepekre. 

Szabad jóízűeket enni, ha betartasz pár dolgot
Szabad jóízűeket enni, ha betartasz pár dolgot

Ilyenkor kevesen kezdenek fogyókúrázni, pedig lenne értelme. Egy kéthetes diétát mindenkinek érdemes tartani, hiszen így kisebb mértékben fogja zsírban elraktározni a szervezet a karácsonyi lakomát, és könnyebben lehet utána leadni azt a kis pluszt.

A vacsora helyett az ebéd legyen hangsúlyos

A reggeli szénhidrátszegény, de fehérjében gazdag legyen. Sokan hagyományosan az ünnep napjaiban késő este fogyasztják el a három-ötfogásos, süteményekkel és pohárkrémekkel megfejelt családi vacsorát. Dr. Farkas Kitti azonban szerényebb, kevesebb szénhidrátot tartalmazó esti étkezést javasol, és hogy az „igazi” karácsonyi étel és a desszert legyen inkább ebédre ütemezve. 

Délben a szervezet inzulintermelése élettanilag alacsony, így az ilyenkor elfogyasztott ételek kisebb mértékben raktározódnak. Tehát az ebédre fogyasztott többlet nem okoz olyan kárt, mintha ugyanez vacsorára lenne elfogyasztva, vagy akár az ünnepi édesség reggelire.

Nem kell a plusz kilóktól tartani
Nem kell a plusz kilóktól tartani

Az ünnepek idején is fontos a napi három étkezés betartása, amelyek közt legalább négy óra telik el. 

Az egészséges változat ugyanolyan finom

Köles a „szent” töltött káposztában fehér rizs helyett? Teljes kiőrlésű karácsonyi süti? Sokan talán hátrahőkölnek, de évről évre többen jönnek rá, hogy a szokásos receptek könnyebb, egészségesebb változatai ugyanolyan finomak, mint hagyományos társaik. Ami külön jó hír, hogy rendszerint elég egy vagy legfeljebb két összetevőt lecserélni, a recept elkészítése pedig semmivel sem bonyolultabb.

Mind a töltött káposzta, mind a karácsonyi asztal elengedhetetlen eleme, a bejgli is elkészíthető alakbarát változatban is - tájékoztat dr. Farkas Kitti.

Mindent mértékkel, mindennap mozogni!

- A karácsonyi eszem-iszom tényleg akkor lesz örömteli, és akkor nem okoz utólag rossz érzéseket fizikailag vagy lelkileg, ha a mennyiség helyett a minőséget élvezzük. Attól, hogy egy finom ételből rengeteget falunk fel, nem leszünk boldogabbak, viszont, ha eleve igyekszünk különlegesebb, ritkábban ízlelt fogásokat az asztalra tenni, azokból akár kevesebb is elég a maradéktalan kulináris élvezethez - fogalmaz dr. Farkas Kitti.

A cikk az ajánló után folytatódik

Nem szabad elfelejteni a mozgás fontosságát sem, ajánlott az ünnepek alatt mindennap mozogni valamennyit. Nem muszáj izzasztó fitneszórákra gondolni, lehet ez egy intenzívebb séta is, ami különösen jó élmény, ha az egész család részt vesz benne. A legjobb, ha az ember reggel éhgyomorra sétál egy nagyot, vagy kocog egyet, így tudja az előző napi kilengés hatását kompenzálni. 

A szilveszteri koccintás előtt: tudod, mennyi kalória van az alkoholban?

Megmutatjuk, mennyi kalóriát viszel be a szervezetbe egy üveg vörösborral, pezsgővel, és társaival. Ezeket idd, ha diétás alkoholos italra váltanál!

(Képek forrása: Getty Images)

Ezt is szeretjük