Rákhoz és elhízáshoz vezetnek: mik azok az ultrafeldolgozott élelmiszerek?
Nem mindegy, mennyire finomított egy étel.

feldolgozott-etelek
Ez is érdekelhet

Fürdőzés még nem volt ilyen izgalmas: Élvezd a nyarat Bükfürdőn! (x)

Operagála - egy romantikus este Vittorio Grigolo sztártenorral (x)

Debrecenben beindult a Nyár! Trópusi kalandok az Aquaticumban (x)

beauty and style

Jennifer Aniston teste 50 évesen is álomszép: tudatos étrenddel bárkinek lehet ilyen »

Könnyű, 5 perces nyári frizura: kényelmes, és nem lesz benne meleged »

Házi lábápoló maszk bőrkeményedés ellen: hidratálja és puhítja a sarkakat »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Sokat hallani a fogyókúrás vagy étkezési tanácsok közt azt, hogy érdemes kerülni a feldolgozott élelmiszereket. Azonban, amilyen egyszerűen ez hangzik, annyira nehéz kivitelezni. A feldolgozott élelmiszerek ugyanis mindenütt ott vannak, szigorúan véve még a zöldségeket is ide sorolhatnánk, hiszen közülük sok esik át valamilyen felületkezelésen, hogy ne romoljanak meg olyan gyorsan. Egy szóval teljes mértékben kikerülni a feldolgozott élelmiszereket legfeljebb akkor lehet, ha az ember a saját kiskertjében termeli meg a betevőt. Akkor mégis, mit lehet ilyenkor tenni?

Nem mindegy, hogy az étel, mely az asztalodra kerül, milyen mértékben feldolgozott. Az ultrafeldolgozott élelmiszer kifejezést egy brazil táplálkozáskutató, Carlos Monteiro vezette be a köztudatba. Az ilyen élelmiszerek az ő olvasatában valamilyen élelmiszer-ipari eljárással - hidrogénezéssel, extrudálással, átalakítással - készülnek, általában rengeteg hozzáadott anyagot - ízfokozókat, tartósítószereket, színezékeket - tartalmaznak, és természetes alapanyagból meglehetősen kevés van bennük. Az eredmény egy kényelmes, gyorsan fogyasztható, fogyasztói ízlésre kiélezett fogás.

Miért ártalmasak az ultrafeldolgozott ételek?

A közelmúltban került publikálásra a US National Institute of Health kutatása, melyben húsz, harmincas éveiben járó alanyt helyeztek ultrafeldolgozott vagy természetes ételekből álló étrendre, és megengedték nekik, hogy annyit fogyasszanak ezekből az ételekből, amennyit csak akartak. A kísérlet mindössze két hétig tartott, azután a csoportok étrendjét megcserélték.

feldolgozott-etelek-nasi

Azok, akik az ultrafeldolgozott élelmiszerekből álló étrendet követték, átlagosan 500 kalóriával ettek többet naponta, és majdnem egy kilót híztak a két hét alatt. Persze, az már közismert tény volt korábban is, hogy az ilyen - olajban, szénhidrátban gazdag - ételek akár függőséget is okoznak, ahogyan az is, hogy fajsúlyosan sokkal több kalóriát tartalmaznak.

A kutatók azt is megfigyelték, hogy ezeket az ételeket a résztvevők sokkal gyorsabban fogyasztják el, így az agynak nincs ideje feldolgozni a teltségérzetet. Vagyis ezekből az ételekből könnyen eszik túl magukat az emberek.

A rostok is gondot okoztak a résztvevőknek. Az ultrafeldolgozott ételekben ugyanis jóval kevesebb a rost. Erre a kutatók fel is voltak készülve, ezért az egészségtelen étrendet követő alanyok italába rostokat tartalmazó étrend-kiegészítőt tettek. Ennek ellenére a rostok hiánya megmutatkozott a kalóriák felszívódásában, valamint az étkezések lerövidülésében. A rostos ételeket ugyanis többnyire tovább tart megrágni.  

A cikk az ajánló után folytatódik

Nem csak azért érdemes kerülni ezeket az ételeket, mert hizlalnak. Egy, a The British Medical Journalben megjelent francia kutatás egyértelmű összefüggést talált az ultrafeldolgozott élelmiszerek és a rákbetegség kialakulásának kockázata között is. A tanulmányban több mint 100 ezer résztvevő napi étkezési naplóját elemezték, és állították sorrendbe a Carlos Monteiro által bevezetett NOVA rendszer szerint, mellyel az ételek feldolgozottságának fokát mérik. A kutatás azt találta, hogy az ultrafeldolgozott élelmiszerekben gazdag étrendet követők esetében 10%-nál magasabb a rák és a mellrák kialakulásának kockázata. Ami jelentős szám. Azt jelenti, hogy minden tizedik alany, aki sok ultrafeldolgozott élelmiszert fogyasztott, az élete bizonyos szakában megküzdött a rákbetegséggel.

Bár a feldolgozott élelmiszereket nem könnyű kiiktatni teljesen az ember életéből, érdemes törekedni rá, hogy a mindennapi életben minél természetesebb alapanyagokból készüljenek az ételek otthon, illetve fontos, hogy tudatosan válaszd meg, mi kerül a kosaradba a boltban. Ebben jó segítséget jelenthet a 80/20-as szabály, mely arra ösztökéli az embert, hogy az ideje nagy részében, 80%-ában egészségesen étkezzen, és csak 20%-ában tévelyedjen egészségtelenebb vizekre.

A legaddiktívabb ételek

Összegyűjtöttük azokat az ételeket, amelyek a leginkább alkalmasak a függőség kialakítására. Ezeket érdemes elkerülni, vagy legalábbis óvatosan fogyasztani, diéta idején pedig egyenesen tiltottak.

A képek forrása: Getty Images.

Ezt is szeretjük