Erősen hizlalnak, növelik az étvágyat: mik azok az ultrafeldolgozott élelmiszerek?
Az ultrafeldolgozott élelmiszerek fogyasztása nemcsak nagyon egészségtelen, hanem még erősen hizlaló is.

GettyImages-876078250
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az ultrafeldolgozott élelmiszerek fogyasztásának egészségügyi vonatkozásait már évek óta vizsgálják a tudósok. Ez olyan ételek és italok gyűjtőneve, amik a gyártás során számos folyamaton mennek keresztül, különböző mesterséges tartósítószerekkel, színezékkel, cukorral tesznek vonzóbbá a vásárlók számára.

Ezek az ételek általában sok összetevőből állnak, és alacsony a tápanyagtartalmuk. Néha olyan kellemes ízük van, hogy fogyasztásuk addikcióhoz vezet, növelik az étvágyat is, és erősen hizlalnak.

Az ultrafeldolgozott élelmiszerek

A boltokban kapható ételeknek és italoknak négy nagy csoportja ismert: az első a feldolgozatlan és enyhén feldolgozott kategória, a második a feldolgozott kulináris összetevők, a harmadik a feldolgozott, a negyedik pedig az ultrafeldolgozott élelmiszerek csoportja.

GettyImages-1336647394

A feldolgozatlan ételek-italok azok, amik nyersen kaphatóak, mint a zöldségek, gyümölcsök, magvak, húsok, tojás, gomba, alga, víz. Ehhez a csoporthoz még olyan enyhén feldogozott élelmiszerek tartoznak, amiket természetes szerekkel tartósítottak. Ezek nem, vagy csak minimálisan csökkentik a tápanyagtartalmat. Ide sorolandóak azok is, amiknek az egyébként sem fogyasztható részét távolítják el, tehát őrölték, mint a 100%-ban teljes kiőrlésű gabonatermékek vagy a darált kávé esetében.

Általában fagyasztva, hűtőben tárolják őket, pasztörizálják, fermentálják vagy vákuumcsomagba zárják, hogy az egyébként romlandó ételek a minőségüket megőrizzék.

A következő csoport tagjai a feldolgozott kulináris összetevők, ezek préselés, finomítás, őrlés és szárítás révén jönnek létre, ide tartoznak például a hidegen sajtolt olajok vagy a teljes kiőrlésű lisztek is. Ezeket önmagukban nem szokás fogyasztani, hanem alapanyagként használatosak.

GettyImages-134825757

Ezután egy vízválasztóvonal érkezik, a feldolgozott ételek kategóriája. Ezek már tartalmaznak hozzáadott sót, cukrot és zsírokat, ezek lehetnek például konzervételek, sózott sajtok, pékáruk, a felvágottak egy része, mint a sonka vagy a szalonna. Legalább 2-3 összetevőt tartalmaznak, és alkalmasak az azonnali fogyasztásra.

És itt elérkeztünk az ultrafeldolgozott ételekhez, amik gyakran a napi ajánlott sóbevitel többszörösét tartalmazzák, édesítettek, transzzsírt, telített zsírt, mesterséges színezéket, ízesítőt és tartósítószert tartalmaznak, ami segít megtartani textúrájukat, és növeli eltarthatóságukat.

Elkészítésük során számos gyártási folyamaton átmennek, ide tartoznak például a cukros üdítők, a chipsek, a reggelizőpelyhek, a mirelitételek egy része, a löncshús, a tömeggyártott, csomagolt kenyerek, a margarin, a gyümölcsjoghurt, az energiaitalok, az előre gyártott pizza, a virslik, a porított instant levesek. Ezek az ételek nem ritkán az enyhén feldolgozott élelmiszerek helyett szerepelnek sokak étrendjében.

Az ultrafeldolgozott élelmiszerek hatása

Egy 2020-ban megjelent átfogó kutatás szerint az egészségmegőrzés és a fogyás szempontjából sokkal előnyösebb frissen készített, feldolgozatlan vagy minimálisan feldolgozott élelmiszereket fogyasztani az ultrafeldolgozott ételek, italok helyett. A globális élelmiszer-ellátás sajnos ennek ellenére ez utóbbiak irányába húz, ami számos krónikus betegség előfordulásának a növekedését okozza.

A cikk az ajánló után folytatódik

Megfelelő, kiegyensúlyozott táplálkozással megelőzhetővé válhatnának olyan egészségügyi állapotok, mint a szív-érrendszeri betegségek, a cukorbetegség vagy az elhízás, és az abból fakadó kórállapotok kialakulása.

Az ultrafeldolgozás ugyanis a élelmiszerek energiasűrűségét is megváltoztatja, elősegíti a túlevést, ami előbb-utóbb anyagcserezavarokhoz vezet. Épp magas kalóriatartalmuk miatt válnak olyan étvágygerjesztővé, okoznak enyhe addikciót. Nem beszélve arról, hogy gyakran sokkal jutányosabb áron elérhetőek, mint a nem feldolgozott ételek, ráadásul hosszú szavatossági idejük miatt a háztartásokban könnyű raktározni belőlük.

Bebizonyították, hogy az ultrafeldolgozott élelmiszerek gyakori fogyasztása, tehát ha az étrend 80%-át teszi ki, növeli a szervezetben lévő vércukrok és telített zsírok mennyiségét, befolyásolja a szénhidrát-anyagcserét, felborítja a nátrium egyensúlyát, ami számos diétával összefüggő betegség kockázatát növeli. Sőt, kiemelendő, hogy az ultrafeldolgozott élelmiszerek összetétele és az étrend fehérje-, rost- és káliumtartalma között fordított összefüggést találtak. Tehát minél feldolgozottabb egy étel, annál alacsonyabb a tápanyagtartalma.

GettyImages-sb10062327o-001

Egy közel 350 ezer fővel végzett vizsgálat során, ahol a résztvevőket 5 éven át nyomot követték, megfigyelték, hogy 15%-kal nőtt az esélye hízásra azoknak, akiknek az étrendje főleg ultrafeldolgozott élelmiszerekből állt. Akik a kísérlet elején már túlsúlytól szenvedtek, azoknál ez a mutató 16% volt.

Ezektől az ételektől vizesedik és puffad a test

Elmondjuk, miért lesz estére nagy a hasad, és mit tehetsz ellene!

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük