Túlevés: ez a lelki háttér áll az állandó étkezési kényszer mögött
Leggyakrabban a stressz és a düh vált ki túlevést. Tegyél ellene, és számolj le a túlsúllyal!

Ez is érdekelhet

Télen-nyáron nélkülözhetetlen bulikellék: megtehetsz bármit, mert nem érzel semmit (x)

A szabadban töltött idő egészségre gyakorolt pozitív hatása minden multivitaminnál többet ér (x)

Meglepő fellépést vállalt Mező Misi: közel 600 fiatal énekelt vele (x)

7 dolog, ami károsítja, és ami védi az idegeinket (x)

beauty and style

7 nyári ruhadarab, amit még nem kell elraknod: kora ősszel is szükséged lesz rájuk »

Házi gyorssegély a kimerült bőrnek és hajnak – Így tüntesd el a nátha nyomait »

New Yorkban is ez lesz a sikk: őszi fazonok magyar tervezőtől »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Bizonyára te is jártál már úgy, hogy túlzásba vitted a táplálkozást, és az ebéd vagy vacsora végeztével úgy érezted, kipukkadsz. Amennyiben ez a jelenség nem túl gyakori, felesleges messzemenő következtetéseket levonnod belőle.

Ám ha rendszeresen előfordul, elhízást okoz, érdemes megvizsgálnod, milyen lelki háttér húzódhat meg a túlevés mögött.

Kondicionált hiperevés

David A. Kessler, az Amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerbiztonsági Felügyelet - FDA - volt elnöke Muszáj annyit enni című könyvében próbál megfejtést találni a túlevés problémájára. Mint írja, az emberi agy olyanná fejlődött, hogy a mindenkori környezetből mindig a legfeltűnőbbre összpontosítson.

A különlegesen ízletes ételek csábítása megváltoztatja az agy működését, arra kondicionál, hogy folyamatosan keresd az ingert. A cukor, a zsír és a só kombinációja idővel a tudatos ellenállásra való képességedet is legyőzheti, és erőteljes késztetéssé válhat.

Az így létrejött viselkedést kondicionált hiperevésnek nevezi David A. Kessler. Kondicionált, mert automatikus reakcióvá válik a széleskörűen elérhető ételekre és azok ingereire, és hiper, mert az evés túlzó és mértéktelen, melyet nehezen tartasz kézben.

Lelki okok a túlevés mögött

A kondicionált hiperevést megtapasztaló embereknél az érzelmi állapot gyakran fokozza az ingerek erejét, legyőzi a kontrollt, és erősíti az evésre való késztetést. Ez egyfajta öngyógyításként is felfogható, ám hosszabb távon megvannak a maga hátrányai.

Szomorúság és harag

Leginkább a szomorúság és a harag képes kontrollvesztést okozni. Ha tényleg nehéz érzelmi helyzetbe kerülsz, és ez a két érzelem jelen van, akkor még mielőtt észrevennéd, valószínűleg kint termesz a konyhában. Mivel egy süti elfogyasztása után jobban érzed magad, könnyen kialakulhat benned a szokás, hogy ha szomorú vagy dühös vagy, akkor bekapsz egyet. Idővel, ahogy az idegpályák összekötik a hangulatváltozást a sütemény megevésének élményével, az asszociáció még erősebbé válik.

- A harag és a szorongás segít abban, hogy a táplálkozási inger kifejtse hatását - magyarázta Charles O'Brien, a Pennsylvaniai Egyetem professzora. Az inger kevésbé erős, amikor a test nyugalmi állapotban van, de a hatása nő, és hozzájárul a vágy, valamint a fiziológiai változások felkeltéséhez, ha akkor jelenik meg, amikor dühös vagy szomorú leszel.

A szakértő szemével

Tudj meg még többet a túlevésről! Kattints az alábbi videóra, és hallgasd meg, mit mond a szakértő!

Stressz

Az enyhe stressz - mivel fokozza az izgalmat - ugyancsak felerősíti a túltáplálkozáshoz vezető különféle mechanizmusokat. Ha izgatott állapotban vagy, akkor egy-egy inger jobban hat rád, egy kicsit több élénkséget generál. A stressz izgalomkeltő hatásának azonban vannak határai. A súlyos stressz - például egy családtag halála - módosíthatja ezt a hatást, és leállíthatja a túltáplálkozásos viselkedést.

Hogy megértsd az enyhe stressz működését, képzeld magad egy ismerős helyzetbe, például egy tárgyalásba. Ameddig a tárgyalás hangulata nyugodt, addig nézelődsz, érzékeled az ingereket, de azoknak nincs rád semmiféle motorikus hatásuk. Ám ha a megbeszélés dinamikája megváltozik, és valaki felbosszant, akkor az az inger, amely eddig is ott volt a szobában, és már korábban is jutalmat jelzett, hirtelen megnövekedett hatóerőre tesz szert.

Ilyen inger lehet számodra például az asztal közepén álló süteményes tál. Feltehetően normális körülmények között is nehéz ellenállni a figyelmet megragadó hatásának. Valószínűleg tudatosan arra kényszerítenéd magad, hogy ne vegyél a süteményből. De ha stresszhelyzetbe kerülsz, nehezebb lesz visszafogni magad. A stressz intenzívebbé teszi a feszültséget és a vonzást, ezzel legyűri azt a kognitív hangot, amely megpróbál nemet mondani az ingerre.

Ha életed nagy részét stresszben éled, a túlevés - vagy Kessler elnevezésével élve: kondicionált hiperevés - egyfelől nyugtatólag hat az idegeidre. Másfelől elhízással és más egészségügyi következményekkel járhat.

Cikkünk David A. Kessler Muszáj annyit enni című könyve alapján készült.

Miért válik az evés sokszor szenvedéllyé? Vannak-e az ételben olyan anyagok, amelyek elősegítik az effajta függőség kialakulását? David A. Kessler beszédes és olykor döbbenetes példákkal mutatja be, hogy a modern élelmiszeripar úgynevezett hiperízletes ételei miképpen alakítják át az agy biokémiai folyamatait úgy, hogy kimondottan vágyj a zsíros, cukros és sós ételekre, noha ezek fogyasztása elhízáshoz és különféle anyagcsere-betegségekhez vezet. A szerző megszívlelendő tanácsai segítenek abban, hogy egészséged érdekében újra átvehesd az irányítást evési szokásaid felett.

Kiadja: Park Kiadó.
Kedvezményes ára: 2800 forint.
A könyvet itt rendelheted meg.
Ezt is szeretjük