9 tény, amit feltétlenül tudnod kell a koleszterinről
Az elhízás kapcsolatban áll a magas koleszterinszinttel. Hogy mindkettőt legyőzd, ismerd meg a tényeket.

Ez is érdekelhet

7 tipp kényelmes ajándékvásárláshoz - találd meg a legjobb ajánlatot! (x)

Tippek hogyan hozd a legjobb formád télen is - a hideg idő nem akadály! (x)

Nem tudod, milyen legyen idén a karácsonyi dekoráció? Segítünk! (x)

Négy dekortrend, amivel biztosra mehetsz karácsonykor (x)

Megvan az év legnagyobb gyermekelőadása: ha szemfüles vagy, jövőre megnézheted! (x)

beauty and style

Az 58 éves Tilda Swinton nem öregszik: a közeli fotókon is makulátlan a bőre »

A tökéletesen besütött haj titka a sztárfodrász szerint: nem mindegy, mivel csinálod »

Így viseld a fekete leggings-et télen: nem csak pulcsival lehet stílusos »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A magas koleszterinszint szoros összefüggésben van a túlsúllyal és az elhízással, emellett a magas vérnyomás, a cukorbetegség, a szívbetegségek és az erek falának elmeszesedését is okozhatja. Azonban szerencsére, már egy egészen kis életmódbeli változtatás is elegendő ahhoz, hogy mindezt megakadályozd: ha megváltoztatod étkezési szokásaidat, illetve felhagysz a mozgásszegény életmóddal, lényeges mértékben csökkentheted koleszterinszintedet. Ahhoz azonban, hogy mindezt megtehesd, vannak tények, melyeket mindenképp ismerned kell a koleszterinnel kapcsolatban.

1. Sokkoló adatok

A felmérések szerint a negyven év feletti magyar lakosság 70%-a küzd magas koleszterinszinttel. A teljes lakosság körében ez az arány több mint 50%, azonban a legmegdöbbentőbb az, hogy csupán 5-6%-uk van tisztában azzal, hogy ő is érintett a problémában.

2. Mit jelent a magas koleszterinszint?

Közismert, hogy kétféle koleszterin létezik: az úgynevezett jó, a HDL, és a rossz, az LDL koleszterin. Az LDL-t azért nevezik rossznak, mert elősegíti, hogy a szövetekből a vérkeringésbe kerüljön a koleszterin, a jó ezzel szemben eltávolítja a felesleget, ami a májba kerülve lebomlik. Magasnak számít a 200 mg/dl feletti összkoleszterin-érték, azonban ennél is fontosabb a kétféle koleszterin külön mért értéke, aránya.

3. A bűvös számok

Felnőtteknél a 240 mg/dl vagy az annál magasabb érték számít magasnak, a 200-239 mg/dl enyhén magas, ezért mindenképp figyelmet érdemel. A rossz - LDL - koleszterin szintjének alacsonyabbnak kell lennie 100 mg/dl-nél, a HDL szintje pedig 40 mg/dl fölött megfelelő.

4. Az egyik legnagyobb tévhit

Nem a koleszterinben gazdag ételek fogyasztásától lesz magas a vér koleszterinszintje. A koleszterint a szervezet maga termeli, de azért ajánlatos, hogy ha valakinek magas a szintje, ne egyen zsíros ételeket.

5. A magas koleszterinszint valódi oka

A magas koleszterinszint legfőbb oka az elhízás, illetve a mozgásszegény életmód. Az ülő életmódtól lelassul a koleszterin-anyagcsere, így magas lesz a vérben mért szintje is. A probléma kialakulásában mindemellett a stressznek és az életkor előrehaladásának is óriási szerepe van.

6. Mit tehetsz, ha magas a koleszterinszinted?

Először is, a magas koleszterinértékeket komolyan kell venni, mert a probléma magas vérnyomáshoz vezethet, mely a szívinfarktus, a szívbetegségek és a stroke egyik legnagyobb kockázati tényezője.

7. A figyelmeztető jelek

Mivel nincsenek egyértelmű tünetek és figyelmeztető jelek, illetve az ember saját maga nem képes lemérni a koleszterinszintjét, rendszeresen járj szűrővizsgálatra, és ellenőriztesd szakorvossal.

8. Hogyan lehet csökkenteni a magas koleszterinszintet?

Linolénsav-tartalma miatt kiváló természetes koleszterinszint-csökkentő a napraforgóolaj. Emellett mind megelőzésre, mind a szint csökkentésére nagyon jó a fokhagyma, továbbá az omega-3 zsírsav. Utóbbi többek közt az olívaolajban, a lazacban vagy más zsíros halakban található meg. Ha nem kedveled a fokhagymát vagy a hal szagát, táplálék-kiegészítő formájában is magadhoz veheted az omega-3 zsírsavat. Jó megoldás a lenmagolaj is. Mindemellett a rendszeres testmozgás is segít.

9. Ne feledd, nem vagy egyedül!

Hogy a káros és súlyos következményeket elkerüld, nagyon fontos, hogy betartsd a legfontosabb szabályokat, vagyis nagyon ügyelj a táplálkozásodra, illetve arra, hogy változtass életmódodon, és rendszeresen végezz testmozgást.

Mindezekkel a túlsúly és az elhízás kialakulását is megakadályozhatod, illetve orvosolhatod a már kialakult problémát. A megelőzésen kívül azonban a legfontosabb, hogy tisztában légy koleszterinszinted mértékével. Mivel a probléma a lakosság nagy hányadát érinti, nagyon sok helyen szerveznek szűrővizsgálatokat. Csatlakozz ezekhez, vagy keresd fel orvosod.


Cikkünk az InforMed magazin írása alapján készült.

OLVASD EL EZT IS!

epres
  • villámdiéták
  • villámdiéta mintaétrend

Emésztésjavító, zsírapasztó diéta

no has ezdes
  • villámdiéták
  • villámdiéta mintaétrend

Tüntesd el az úszógumit 2 hét alatt!

Ezt is szeretjük