Teljes kiőrlésű vagy rozs: melyiket válaszd, ha fogyni akarsz?
A fehér kenyér és a fogyókúra nem igazán passzolnak össze. Nézd meg, mivel helyettesítheted!

Ez is érdekelhet

Üde illatokkal a kánikula ellen (x)

Így töltsd fel a nyári energiakészleteket! (x)

UB40 a VeszprémFesten! (x)

Csodaszer helyett tudomány: így maradhat 60 felett is rugalmas az arcbőr (x)

Konzervzöldség a konyhatitok nyitja? (x)

beauty and style

Picike, de öltözködni azt tud: a gyönyörű blogger egyszerű trükkjeit bárki ellesheti »

2 hét alatt lapos lesz a has: ezt az ütős programot kövesd »

Ultrafinom nyári smink 50 felett: halványítja a mimikai ráncokat, mégsem túlzás »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A magyar konyhának egyik alapvető élelmiszere a rostszegény fehér kenyér, de ha fogyókúrázol, erről érdemes lemondanod.

Illetve hosszú távon helyettesítheted egészségesebb, az emésztési folyamatokat támogató kenyérfajtákkal, például rozs-, illetve teljes kiőrlésű kenyérrel.

Teljes kiőrlésű vagy rozskenyér?

Mitől teljes kiőrlésű a kenyér? Míg a fehér kenyérbe csak a búza magbele kerül, addig a teljes kiőrlésűbe a csíra és a maghéj is. Ezáltal magasabb rosttartalmú, valamint vitaminban és ásványi anyagokban - E-vitamin, B-vitamin, kálium, kalcium, magnézium, foszfor - gazdagabb terméket kaphatsz.

Rozskenyérről akkor beszélhetünk, ha a tésztában a rozsliszt aránya meghaladja a 40%-ot - amennyiben csak 15-40% között van, úgy rozsos kenyér a helyes elnevezés.

Ne dőlj be!

Sajnos sok élelmiszerboltban vásárolhatsz olyan - többnyire barna kenyér nevű - terméket, amelynek rosttartalma semmivel nem magasabb a fehér kenyérénél, csupán karamellnek vagy más színezőanyagnak köszönheti a fehérnél sötétebb árnyalatát.

Viszonylag egyszerűen megállapítható azonban, hogy magasabb rosttartalmú kenyérrel van-e dolgod, a termék súlya ugyanis árulkodó: ha a kenyér nehezebb a hasonló méretű fehér változatnál, vélhetően a rosttartalmának köszönheti azt.

Melyiket válaszd, ha fogyni akarsz?

Teljes kiőrlésű kenyér esetében 7 dekagramm - körülbelül egy szelet - energiatartalma 175 kalória, és nagyjából 30 gramm szénhidrátot tartalmaz. A rozskenyér esetében körülbelül 180 kalóriával számolhatsz, egy szelet szénhidráttartalma pedig hozzávetőlegesen 34 gramm. Természetesen ezek az adatok pékségektől függően változhatnak kicsit.

Látható tehát, hogy lényegi különbségek kalória és szénhidrát tekintetében nem mutatkoznak a teljes kiőrlésű és a rozskenyér között. Ugyanakkor előbbi rosttartalma magasabb - körülbelül 8 gramm/szelet -, így, ha anyagcseréd lelassult, érdemesebb inkább ezt választanod a valamivel alacsonyabb rosttartalmú - 4-5 gramm/szelet - rozskenyér helyett. Ahhoz pedig, hogy a magasabb rostbevitel valóban az anyagcsere gyorsulását eredményezze, nem szabad megfeledkezned a kellő folyadékfogyasztásról se.

Ezt is szeretjük