Egészségesnek és fogyókúrásnak hiszik sokan, pedig nagyon nem az
Vigyázz vele, rengeteg ételben van!
Válogasd meg gondosan, mit eszel.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A szóját és az abból készült termékeket évtizedekig piedesztálra emelték a diétákkal foglalkozó szakemberek. A közelmúltban azonban számos olyan tanulmány jelent meg, amely azt állítja, hogy a szójatej és a tofu ártalmas is lehet az egészségre.

Az egymásnak ellentmondó véleményeknek mindkét részről van igazságtartalma, éppen ezért több dolgot is nagyon érdemes megfontolnod a szójafogyasztással kapcsolatban.

Organikus és génkezelt

Tény az, hogy van génkezelt, vagyis genetikailag módosított és organikus, vagyis természetes szója. Az ellenzők azzal érvelnek, hogy a génkezelt és nem erjesztett szójából készült termékek fogyasztása veszélyes. Ebbe a kategóriába tartozik a szójatej, a tofu és a szójaporból előállított húspótló készítmények.

A szója egyébként az egyik legallergénebb élelmiszer, és adalékanyagként nagyon sok helyen előfordul. Szójafehérjét tartalmaznak például a felvágottak és a húskészítmények. Szójalecitin van a porított készítményekben és a csokoládéban is. Ezért kell nagyon megválogatni, hogy milyen jellegű szójababból készült az adott termék.

A szója és a hormonok

Ellenzői egészségkárosító jellemzőként szokták felhozni azt, hogy a szója pajzsmirigy-rendellenességet okoz. A benne található növényi ösztrogén ártalmas a szervezetre. Akik állandóan szójaitalt fogyasztottak, azoknál a havi ciklus rendszertelenné vált.

Az erjesztetlen szójaételekben található fitoösztrogének ellentétes reakciót váltanak ki a szervezet saját hormonháztartásában, és nagy dózis fogyasztása esetén a növekedéshez és az anyagcseréhez szükséges jódot is akadályozzák a munkájában. A hormonháztartás zavarai és anyagcsere megbomlása pedig könnyen hízáshoz vezethet.

A szója ártalmas alkotóeleme

A szója elleni érv az is, hogy gyengíti az immunrendszert. Mivel a szójabab a hüvelyesek családjába tartozik, tartalmaz fitiksavat. Ez az anyag megköti az ásványi anyagokat, és akadályozza a felszívódásukat.

Így az olyan értékes összetevők, mint a magnézium, a kalcium és a vas, nem tudnak kellőképpen hasznosulni a szervezetben. Ez különösen veszélyes a fogyókúra ideje alatt, amikor egyébként is csökkentett táplálékmennyiségből kell azonos vitaminigényt fedezned.

A szója élettani hatásaival foglalkozó kutatók allergiás reakciókat és emésztési zavarokat is írtak a növény kontójára.

Érvek a szója mellett

A szójapártiak arra hivatkoznak, hogy a szója nagy mennyiségű létfontosságú aminosavat tartalmaz, ami által jól funkcionálhat húspótlóként. Tele van B-vitaminokkal, és tartalmaz lecitint is, ami a sejtmembrán építésében igen fontos szerepet játszik.

Ha tehát a távol-keleti babféle pozitív élettani hatásait akarod élvezni, fogyassz kizárólag organikus és erjesztett szóját. A fermentálás folyamata alatt a fitiksav semlegesítődik, és nem tudja kifejteni káros hatását. A miso, a szójaszósz és a tamari ebbe a javasolt kategóriába tartozik, ám a többit jobb, ha inkább kiiktatod a fogyókúra idejére vagy akár véglegesen is az étrendedből.

Ezt is szeretjük