Miért rettentő káros, ha kevés szénhidrátot eszel fogyókúra alatt? A személyi edző válaszol
Az egészséges fogyáshoz a megfelelő szénhidrátbevitel is hozzátartozik.

GettyImages-627328054
Ez is érdekelhet

Távolból csukni-nyitni? Hasznos és kényelmes választás az okos tetőablak (x)

A magyar irodalom gyöngyszeme (x)

Teszteld le bőröd állapotát! (x)

Figyelem: neked sem egyenesek a lábujjaid? (x)

Önmagunk és a ruháink illata fontosabb mint gondolnánk (x)

beauty and style

Ez a nadrágfazon az idei év nagy trendje: szuperkényelmes, mégis nőies – Árakkal és lelőhelyekkel »

Így lesz a vasalt haj mindig egészséges és gyönyörű: egyszerű aranyszabályok a ragyogó tincsekért »

Simábbnak tűnik a pattanásos, hepehupás bőr, ha így kerül fel rá a smink: finom alapozással is jó fedést lehet elérni »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A mai trendi diéták sokasága – Atkins, ketogén, paleo-, low carb, high fat - épít a szénhidrátcsökkentésre vagy annak teljes kiiktatására, pedig a makrotápanyagra a fogyókúra alatt is szükség van: mivel fontos katalizátora a szervezetnek, nemcsak az egészségesebb élethez, de az anyagcsere megfelelő működéséhez, ezáltal a pluszkilók leadásához is hozzájárul.

Akár diétázik az ember, akár nem, a szervezet nagyon megsínyli, ha nem megfelelő típusú és mennyiségű szénhidrátot fogyaszt. Lukáts Edina fitness edzőt, életmód- és táplálkozási tanácsadót, a Babawellness Blog megálmodóját az alacsony szénhidráttartalmú diéták hátulütőjéről kérdeztük.

Miért káros, ha kevés szénhidrátot eszel?

A fitneszedző osztja azt a véleményt, miszerint megfelelő, jó minőségű, összetett szénhidrátokra mindenképpen szüksége van a szervezetnek - ahogy a zsírokra és a fehérjékre is -, mivel hasznos tápanyagokat, rostokat, vitaminokat tartalmaznak. Egyedi sajátosságok függvényében a napi összkalória-bevitel minimum 40-65%-a jó minőségű, rostokban gazdag, akár gluténmentes szénhidrátokból fedezendő. A makrotápanyag mennyiségének drasztikus csökkentése hosszú távon komoly egészségügyi kockázatokkal jár. 

GettyImages-504332382

- Az extrém alacsony szénhidráttartalmú étrendek sokszor annyira lecsökkentik a napi bevihető szénhidrátmennyiség mennyiségét, hogy a szervezetünket anatómiailag egy mesterségesen előidézett, ráerőszakolt állapotba taszítják - például ketonokat állít elő a máj a zsír lebontása során, ami nem egy természetes folyamat. Extrém súlyfeleslegnél pár hónapig könnyen követhetőek ezek az irányelvek, a változás pedig a testalkatban is megmutatkozik, hosszabb távon azonban sorra jelennek meg a szervezetben megbontott természetes egyensúly miatt kialakuló egészségügyi problémák. A szénhidrátszegény életmód a magas vérnyomás, az 1-es és 2-es típusú cukorbetegség, az inzulinrezisztencia kialakulásában is részt vesz. 

A cikk az ajánló után folytatódik

A táplálkozási szakértő szerint a nőknél a 120-140 gramm szénhidrátbevitel alatti étrendek tartós fogyasztása termékenységi problémákhoz, felborult hormonháztartási zavarokhoz, korai petefészek-kimerüléshez és idő előtti menopauzatünetekhez, depresszióhoz, valamint a menstruációs ciklus és a cirkadiánritmus felborulásához, rossz alváshoz és állandó fáradtsághoz, idegi kimerüléshez vezetnek. További jelei:

  • Dekoncentráltság
  • Gyulladások, bőrproblémák, hajhullás, akne
  • Állandó fáradtság, kimerültség, ingerlékenység, az alvásminőség romlása
  • Gyors fogyás után lassuló emésztés
  • Gyakori puffadás
  • Állandóan visszatérő nőgyógyászati fertőzések
  • Pajzsmirigygyulladás
  • Édesség és kávé iránti vágy
  • Mellékvese-kifáradás
  • Inzulinrezisztencia
  • Hasi zsírpárnák sokasodása a gyors fogyás ellenére
GettyImages-669402512

Lukáts Edina szerint az alacsony szénhidráttartalmú diéták további hátulütője, hogy a fogyókúrázók ezzel párhuzamosan a másik két makrotápanyagot, a fehérjéket és a zsírokat drasztikusan megemelik az étrendben. Sokszor feldolgozott ipari húsokból, hormonokkal és egyéb hozamfokozókkal tarkított tejtermékekből, szintetikus fehérjekészítmények fogyasztásából érik el a megemelt napi fehérje- és zsíradagot. Mindkettő nagyon megterheli az emésztőrendszert, és felborítja a bélflórát, főként, ha mellé finomított szénhidrátokat tartalmazó termékekkel, édesítőkkel készült sütikkel, nassolnivalókkal csökkentik a szénhidrátok iránti sóvárgásunkat.

- Az emberek sokszor két végén égetik a gyertyát, hiszen egyik nap finomított, bolti, félkész termékekből próbálják meg összeállítani az étkezésüket, ami gyakorlatilag egy szénhidrátsokk a szervezet számára, majd hirtelen olvasott cikkek, információk alapján drasztikus mértékben lecsökkentik a napi szénhidrátbevitelt, akár sokszor 100 gramm alá, egészen extrém esetben 60-70 gramm alá. Tanulj meg tájékozódni a címkékből, a termékösszetevők listájából, és ne hagyd magad átverni a gyors fogyással kecsegtető termékekkel. Informálódj, kérd szakember segítségét, mielőtt utánajárás nélkül egyik napról a másikra kipróbálsz egy irányt, ami lehet, hogy másnak bevált, de lehet, hogy neked komoly egészségügyi problémák sorozatát indítja el - javasolja a szakértő.

Melyik ételben van több szénhidrát? Kvíz

A szénhidrátok biztosítják a test számára az energiát, de a pluszkilók folyamatos leadásához is hozzájárulnak. Teszteld tudásod: hogyan boldogulsz a szénhidrátok világában?

Borító-és ajánlóképek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük