A szénhidrátmegvonás súlyos kockázatai: nemcsak hizlal hosszú távon, de egészségtelen is
Ez történhet, ha egyáltalán nem eszel szénhidrátot.

fogyokura-deoresszió
Ez is érdekelhet

Nyarat varázsol a nappalidba a technológia (x)

Oda a kontroll, oda az önbizalom: mi állhat a gyakori vizelési inger mögött? (x)

Fontos ügy mellé állt a Tesco: Nézd meg, kik a támogatott szervezetek! (x)

Egy kattintás, és kész a bevásárlás: csak 1 forint a kiszállítás (x)

beauty and style

Tökéletesen ráncba szedett szemöldök: sminkes mutatja meg, mit szabad, és mit nem »

Elképesztő módon segíti a bőrmegújulást: a kalcium ráncok ellen is jó »

Farmerek nőiesen: így viseld a legmenőbb fazonokat nyár végén »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az alacsony szénhidráttartalmú diéták nem véletlenül népszerűek az utóbbi években. A szénhidrátok rengeteg energiát adnak, így megvonásukkal könnyen csökkenthető a bevitt kalória mennyisége. Azonban teljes elhagyásuk nem várt kockázatokat is vonhat maga után.

A szénhidrátdús ételek közé nem csak a cukrok és a finomított lisztet tartalmazó pékáruk tartoznak, de a rizs, a krumpli, és a gyümölcsök is. Ezek teljes megvonása azonban nincs jó hatással a szervezetre és a hosszan tartó fogyásra se.

Szénhirdátmentes diéta veszélyei

A szénhidrátok teljes elhagyása rengeteg veszéllyel jár, és ezek közül az egyik legfontosabb a hiánybetegségek kialakulása. Mivel számos egészséges étel is tartalmaz szénhidrátokat, azok elhagyásával az ember megfosztja a testét alapvető tápanyagoktól, olyan vitaminoktól és ásványi anyagoktól, amelyek szükségesek lennének a szervezet egészséges működéséhez. Arról nem is beszélve, hogy mivel a rostok is szénhidrátok, azok teljes kiiktatásával veszélybe kerülhet az emésztés egészsége is. Nem véletlen, hogy a föld legegészségesebb, kék zónákban élő lakói javarészt növényi alapú táplálkozást folytatnak. 

szedules-edzes-fogyokura

A napi ajánlott minimális rostbevitel 25 gramm, és a magas rostbevitelű diéták a kutatók szerint csökkentik a szív- és érrendszeri betegségek, a magas vérnyomás, a diabétesz kialakulásának kockázatát, valamint védenek az elhízással szemben. Bár könnyű azt gondolni, hogy az ember étrend-kiegészítőkkel pótolhatja a változatos táplálkozást, ez nem így van.

Emelett a nagyon szigorú, és egyes ételcsoportokat teljesen kizáró diéták számos egyéb veszéllyel is bírnak, például követésük során - főleg, ha a diétával extrém alacsony kalóriabevitel is párosul - lelassulhat az emésztés, növekedhet az éhséghormon szintje, amely hosszútávon azt eredményezheti, hogy  jojó-effektus alakulhat ki , azaz több kiló szalad föl a fogyókúra után, mint amennyi lement közben.

A ketogén étrend népszerűvé válásával előkerült az úgynevezett keto nátha jelenség is, ez azoknál jellemző, akik frissen kezdenek átállni az új étrendre. A tünetei lehetnek a kábaság, fejfájás, izomzsibbadás és a szédülés. Ezek mind a szénhidrát megvonásából erednek, mivel a test teljes szénhidrát-fogyasztásának átlagosan 60%-át az agy használja fel, akár úgy is fogalmazhatnánk, hogy a szénhidrát az agy üzemanyaga, ezért amikor hirtelen megvonásra kerül, az agynak alkalmazkodnia kell az új étrendhez.

Ez a jelenség hatványozottan jelen van, ha minden szénhidrátot megvon magától az ember. Az agynak átlagosan 110-145 gramm glükózra van szüksége naponta, de persze akkor sem áll le, ha nem jut szénhidráthoz, a test ugyanis az izomszövetekben és a májban glükogént tárol, amely több napra is elegendő lehet, és még akkor sincs baj, ha ez kifogy, ekkor ugyanis a máj elkezd ketonokat termelni a zsírsavakból, melyek szintén energiával láthatják el az agyat. Ez a ketogén diéta alapja.

A cikk az ajánló után folytatódik

Azonban az agynak még így is szüksége van némi szénhidrátra, mert az energiaigényének csak 70%-át tudják fedezni a ketonok. A maradék 30-hoz glükóz kell neki, már csak ezért sem érdemes teljesen kivonni a szénhidrátokat az étrendből.

Hogyan fogyaszd a szénhidrátokat a diéta során?

A szénhidrátok esetében a hangsúly a minőségen van. Érdemes olyan szénhidrátokat választani, amelyek teljes élelmiszerekből származnak - nem szabad kiiktatni a zöldségeket és a gyümölcsöket, azonban utóbbiak esetében érdemes lehet odafigyelni a mennyiségre, hiszen némelyik gyümölcs sok kalóriát tartalmaz. A gabonafélék esetében ragaszkodj a teljes kiőrlésű magokból készült lisztekhez, és ha csak teheted, válassz vadrizst fehér rizs helyett.

Szénhidrátszegény, de rostban gazdag szendvicsek

Nem kenyérből készültek, de rostban gazdagok ezek a szendvicsek. Érdemes őket kipróbálni, ha szeretnéd, hogy a diétád szénhidrátszegény, de mégis egészséges legyen.

A képek forrása: Getty Images

Ezt is szeretjük