Már csak 5 kiló pluszt mutat a mérleg? A szénhidrát-hintáztatás segít
Ismered a testépítők fogyókúrás módszerét?

karcsu no tulsulyos no
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Bosszantó lehet, ha már csak pár kiló felesleg van rajtad, de mérleg nyelve elakadt, nem akar lejjebb mozdulni.

Ilyenkor érdemes bevetned egy ügyes trükköt, amelyet azonban hobbidiétázóknak, ímmel-ámmal betartott fogyókúra esetén nem ajánlanak a szakemberek. Mi is az a szénhidrát-hintáztatás?

Fogyókúrás étrend: helyes tápanyagarány

Először is fontos, hogy tisztában legyél a számodra szükséges tápanyag-mennyiségekkel - fehérje, szénhidrát, zsír -, valamint a napi kalóriamennyiséggel. A táplálkozási szakemberek szerint fogyáshoz napi 1200-1500 kalória energiabevitel szükséges.

A napi étrend összeállításánál pedig a következő arányokat kell tekintetbe venni: legfeljebb 45%-a lehet szénhidrát, 25%-a fehérje, 30%-a zsír, továbbá naponta 30 gramm rost bevitele is szükséges.

Szénhidrát hintáztatás

Amennyiben a szigorúan betartott diéta ellenére egy idő után leáll az optimálisnak tekinthető heti fél-egy kilós fogyás, és egy dekával sem mutat kevesebbet a mérleg - pedig még volna miből fogynod -, akkor ismerd meg a szénhidrát-hintáztatás módszerét.

A fogyás leállásának oka a csökkentett kalóriabevitel miatti anyagcsere-lassulás. Ilyenkor a szervezet olyan hormonokat termel, amelyek növelik az étvágyat. Ha azonban mondjuk minden negyedik napon megemeled a szénhidrátbevitelt, azzal azt üzened a szervezetnek, hogy nincs éhezés, nem kell tartalékoló üzemmódra kapcsolni, folytatódhat a csökkentett kalóriabevitel melletti fogyás. Fontos azonban, hogy a magas szénhidrátfogyasztás napján a zsírbevitelt le kell nullázni.

Nem működik a szénhidrát-hintáztatás?

Előfordulhat, hogy a szénhidrát-hintáztatás sem hoz eredményt, nem veszítesz a súlyodból. Ilyenkor többféle lehetséges magyarázat létezik. Az első, hogy azért nem mutat kevesebbet a mérleg, mert a nagyobb szénhidrátbevitel hatására a szervezet több vizet köt meg. Ha ez áll a háttérben, valójában jó úton jársz, légy türelmes, és ne hagyd, hogy elkeserítsen a mérleg a magasabb szénhidrátfogyasztás napján vagy másnap.

Az is meglehet, hogy hiba csúszott a számításba, és valójában a nagyobb szénhidrátbevitel napja előtt nem volt elég alacsony a napi kalóriabeviteled, esetleg a szénhidrát-megemelés nem volt megfelelő. Lehet, hogy túlzásba estél, esetleg finomított szénhidrátot fogyasztottál. Fontos, hogy megemelt szénhidrátos napon se egyél rossz minőségű szénhidrátokat!

Ha egyik állítás sem igaz rád, növeld a heti kardió edzések számát, és csökkentsd a napi kalóriabevitelt. Korábbi cikkünkből további hasznos ötleteket meríthetsz.

A szakértő véleménye a szénhidrát hintáztatásról

Megkérdeztük a témában Kremer Kaposi Péter személyi edzőt is, aki felhívta rá a figyelmet, hogy a hintáztatás csak és kizárólag akkor működik, ha valóban tisztán étkezel, és nincsenek ki nem számolt grammok és kalóriák. Mint mondja, az átlag diétázó az esetek többségében tökéletesen le tud fogyni hintáztatás nélkül, grammra kiszámolt makrotápanyag bevitellel. Csak szépen folyamatosan kell csökkenteni a szénhidrátbevitelt, a fehérjét magasan tartani, a zsírt szinte lenullázni.

- Egy ímmel-ámmal betartott diétában, a hinta inkább árt. A tapasztalatok azt mutatják, hogy 99%-ban azért nem fogy tovább az illető, mert vagy nem következetes, - nem tartja be az amúgy tökéletes étrendjét - vagy eleve rossz az étrend.

Ezt is szeretjük