A fogyás legfőbb akadálya a szénhidrát? Íme, az igazság!
Tényleg száműznöd kell a szénhidrátokat, ha fogyni akarsz? Szakértők körüljárták a kérdést.

komplex szenhidratok
beauty and style
Top olvasott cikkek

A szénhidrát és a szénhidrátfogyasztás kérdése borzasztó vitatott napjainkban. Vannak, akik a fogyás legfőbb akadályaként tekintenek rá, és vannak, akik ezzel egyáltalán nem értenek egyet. Az igazság, mint mindig, most is a kettő közt található. A karcsúság pedig attól függ, jól eszed-e a szénhidrátokat. Az authoritynutrition.com cikkében szakértő járta körül a témát.

Mik azok a szénhidrátok?

A szénhidrát a három makrotápanyag egyike a zsír és a fehérje mellett, a szénhidrátok pedig három csoportra bonthatóak: cukorra, keményítőre és rostra. A táplálkozásban betöltött szerepük az energiatermelés, a legtöbb szénhidrát glükózra bomlik, amit a test energiaként hasznosít.

Előfordulhat azonban az is, hogy kevés energiafelhasználás esetén - ilyen például a mozgásszegény életmód - a többlet szénhidrát a szervezetben zsírrá alakul, és lerakódik a lehetséges későbbi felhasználás érdekében. Ha azonban ez nem következik be, viszont folyamatos a bevitel, az túlsúlyhoz vezet. A kivételt ebben a rostok képezik, amelyek nem nyújtanak közvetlen energiát, viszont, mivel a szervezet nem képes a teljes megemésztésükre, nem is rakódnak le, hanem távoznak a testből.

Egyszerű és összetett szénhidrátok

A legfontosabb különbség a két típus közt, hogy míg az egyszerű szénhidrátokat a szervezet könnyen megemészti, és energiává, illetve többlet esetén zsírrá alakítja, addig az összetett szénhidrátok megemésztése nagyobb energiabefektetést igényel tőle. Így azok lassabban emelik a vércukor szintjét, és tovább biztosítják a jóllakottság érzetét.

Csak ezek a szénhidrátok veszélyesek
Nagyon leegyszerűsítve: az egyszerű szénhidrátok jelentenek veszélyforrást a plusz kilók lerakódása szempontjából, míg összetett társaik valóban hasznosuló energiát adnak a testnek. Ezekről korábbi írásunkban bővebben is olvashatsz.

Az alacsony szénhidráttartalmú étrend hatékonysága

Míg korábban a zsír kiiktatására esküdtek a szakértők, manapság már inkább az alacsony szénhidráttartalmú diéta örvend népszerűségnek. Nem véletlenül: kutatásokkal is bizonyították annak hatékonyságát a súlyvesztés érdekében.

A szénhidrát nem az ördögtől való

Az emberek már évezredekkel ezelőtt fogyasztottak szénhidrátokat, a kóros túlsúly, illetve az ahhoz köthető betegségek megjelenése mégis csak a múlt század második felétől jellemző. Ezt a szakértők a feldolgozott, illetve hozzáadott, felesleges cukrot tartalmazó ételek elterjedésének tulajdonítják. A szénhidrátok ugyanis szükségesek a szervezet számára, azonban minél feldolgozatlanabb, finomítatlan formában.

Ha zöldségeket, alacsony cukortartalmú gyümölcsöket, teljes kiőrlésű gabonákat, magvakat és hüvelyeseket választasz, kerülöd a feldolgozott élelmiszereket, finomított szénhidrátokat tartalmazó termékeket, illetve a cukrot, megelőzhető a túlsúly kialakulása. Mindez anélkül, hogy teljes egészében kiiktatnád a szénhidrátokat.

Ezt is szeretjük