Miért és hogyan fogyaszt a rezisztens keményítő? Nem csak telít, de a vércukorszintnek is jót tesz
A rezisztens keményítő fontos szerepet játszik a táplálkozásban és a fogyásban.

GettyImages-177273143
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A rezisztens keményítő egy szénhidrátféle, ami egyre nagyobb népszerűségnek örvend a fogyókúrázók körében: eláruljuk, miért!

A keményítő a burgonyában, a gabonafélékben, a nyers zöldségekben, a hüvelyesekben vagy a rizsben is fellelhető. A rezisztens keményítők is ebbe a csoportba tartoznak: olyan különleges, jóval ritkábban és kisebb mennyiségben előforduló szénhidrátok, amelyeknek fogyasztása nemcsak komoly egészségügyi előnyökkel jár, de a fogyásban is hasznodra válhatnak.

Miért jó a rezisztens keményítő?

A keményítők három csoportra oszthatók, vannak a gyorsan emészthetőek, a lassan emészthetőek és a rezisztens keményítők. Utóbbi pozitív tulajdonsága abban rejlik, hogy oldható rostként emésztetlenül hagyja el a gyomrot, és csak a vastagbélben kerül felhasználásra, amit a szervezet nem alakít energiává. Mivel nem kerül a véráramba, hanem emésztetlenül a belekbe jut, a vércukrot sem dobja meg, és sokáig eltelít.

GettyImages-613046884

Javítja az emésztést, és fogyaszt

A rezisztens keményítő kétféle módon erősíti a bélrendszer egészségét: táplálja a jótékony bélbaktériumokat, növeli a számukat a szervezetben, valamint megnöveli a rövid láncú zsírsavak, például az ecetsav, propionsav vagy vajsav, más néven butirát termelődését, amik energiaforrásként állnak rendelkezésre a vastagbél számára. A butirát amellett, hogy nem emeli az inzulinszintet, javítja a bélfal épségét, megkönnyíti a székelést, így mérséklődnek az emésztési panaszok.

A rezisztens keményítő nemcsak a pluszkilók leadásában segíthet, de segíthet a súlygyarapodással járó betegségek ellensúlyozásában is.

A cikk az ajánló után folytatódik

Miben van sok rezisztens keményítő?

A rezisztens keményítőket három csoportra oszthatjuk:

RS1 - Bizonyos hüvelyesekben, magvakban, gabonákban található, ezek esetében a sejtfalba van zárva a keményítőtartalom, így emészthetetlen. Ilyen a zab, az árpagyöngy, a lencsefélék vagy a csicseriborsó.

RS2 - A nyers burgonyában, a kukoricában, a banánban vagy a belőle készült banánlisztben fordul elő.

RS3 - Más néven retrogradált keményítő, ami hő hatására alakul át emészthetővé. Ide olyan ételek tartoznak, amelyeket főzés, sütés után hidegen érdemes fogyasztani. Ilyen a főtt majd hűtött rizs, a másnapos tészta, amelyek kihűlve kevésbé dobják meg a vércukorszinteted.

GettyImages-689346606

Ennyi rezisztens keményítőt vigyél be a szervezetedbe a fogyáshoz

A táplálkozási szakemberek szerint az ajánlott napi mennyiség 10-40 gramm között mozog.  Ezt mondjuk fél csészényi lencséből, csicseriborsóból tudod fedezni. A megemelt bevitel puffadást okoz, és a szélgörcsök elkerülése végett az adagokat csak fokozatosan érdemes emelni.

Mit tarts észben?

A rezisztens keményítő hasznos lehet, de nem árt tisztában lenni azzal, hogy egy adott élelmiszerben rendkívül kevés van belőle. Egy tál lehűtött tészta nem változik nullenergiás, laktató fogássá, ugyanúgy magas a kalóriatartalma, csupán picit lassabban szívódnak fel belőle a szénhidrátok. A rezisztens keményítő segít az emésztésnek, a szervezet inzulinszintje nem emelkedik meg annyira, ha jelen van, de túl nagy jelentőséget nem szabad neki tulajdonítani.

Szénhidrátszegény vacsorák a diétádhoz

Próbálj ki a következő ötletek közül néhányat vacsorára, és észre fogod venni, mennyivel könnyebben fogysz és izmosodsz majd!

Borító- és ajánlóképek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük