5 liszt nélküli módszer főzelékek, levesek sűrítésére: sokkal könnyedebbek lesznek
Liszt nélkül is lehet rántást készíteni, amivel a főzelékeket, leveseket lehet sűríteni.

GettyImages-902248310
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Liszt nélkül is lehet rántást készíteni, amivel leveseket, főzelékeket sűríthetsz. Önmagában a fehér liszttel nem lenne semmi probléma, kalóriatartalom tekintetében sincs nagy különbség a teljes kiőrlésű változatokhoz képest, inkább felszívódási sebességükben térnek el.

A fehér liszt a gyorsan felszívódó szénhidrátok, azaz a magas glikémiás indexű élelmiszerek közé tartozik, kevesebb rostot tartalmaz, mint az alternatívái. Ezek a rostok teltségérzetet okoznak, és lassítják a tápanyagok felszívódását is. Léteznek olyan megoldások, amikkel helyettesítheted ezt a lisztet.

Rántás liszt nélkül

Tápióka

A tápióka keményítője, ami legtöbbször granulátumok formájában kapható, tökéletes lehet sűrítésre. Zselés állaga miatt csomómentesek lesznek tőle az ételek, magas rosttartalmával az emésztést segíti elő, és a vércukorszintet is stabilan tartja. Liszt formájában vagy tápiókagyöngyökként is forgalmazzák.

GettyImages-487810326

Zabkorpa

A zabkorpával, rendkívül magas vízfelvevő képessége miatt, szintén megfelelő állagúra tömörítheted a fogásokat, ráadásul olyan vízben oldódó rostot tartalmaz, mint a Béta-glükán, ami enyhe "béltisztító" hatást kölcsönöz az ételnek. Olyan magas rosttartalommal bír, hogy 28%-át rostok teszik ki, ezek pedig gátolják a szénhidrátok és zsírok felszívódását, hosszan tartó teltségérzetet okozva.

Hajdina

A hajdina szintén kiemelkedő rostforrás, változatos formában kapható, akár őrölve, daraként vagy pehelyként is beszerezhető. A 17-20%-ban élelmi rostokból álló gabona lisztje kitűnő rántás készítésére, a benne lévő aminosavak pedig szerepet játszanak a máj zsírosodásának a megakadályozásában. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Útifűmaghéj

Az útifűmaghéjból készült liszt szintén magas vízmegkötő képessége miatt alkalmas akár főzelékek vagy levesek sűrítésére. Rosttartalma miatt naponta csak három teáskanállal szabad belőle fogyasztani, erre az ételek tömörítésekor is érdemes figyelmet fordítani. A túlzott rostbevitel felszívódási zavarokat eredményezhet, olyankor már a fontos vitaminok, tápanyagok sem szívódnak fel.

Önmagával való sűrítés

A zöldségek önmagukkal is besűríthetőek, gyakorlatilag bármely főzeléknél bevethető módszer. Ebben az esetben a zöldségeket úgy tedd fel főni, hogy épphogy ellepje őket a víz, és amikor már megpuhultak, nagyjából 2-3 merőkanálnyit vegyél ki a lábasból, és botturmixszal egyneműsítsd őket.

GettyImages-487450160

Ehhez egy kis tejet vagy növényi italt is hozzá lehet adni, ami egyébként is a főzelékbe, levesbe került volna. Ezt a homogenizált részt kell a főzelékhez vagy krémleveshez önteni és összefőzni.

Laktató, kiadós levesek kevés kalóriával

A hideg időben még jobban esnek ezek a tartalmas, melengető levesek.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük