Gátolja a zsigeri zsírok lerakódását, segíti a fogyást: hogyan hat a prebiotikum a testre?
A prebiotikumok jótékonyan hatnak a bélflórára, és bizonyítottan elősegíthetik a fogyási folyamatokat.

GettyImages-1304191664
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A súlyvesztés folyamatában az emésztőrendszerben élő baktériumok nagyon fontos szerepet játszanak. Azok az ételek, melyek támogatják a működésüket, az egész szervezet egészségét jótékonyan befolyásolják.

Kéttípusú élelmiszer hat a bélflórára, a probiotikumok és a prebiotikumok. Szakértők egyöntetű véleménye szerint mindkettőre szüksége van a szervezetnek, elősegítik a fogyási folyamatokat. A probiotikumokkal megnövelhető a jótékony bélbaktériumok száma, a prebiotikumok pedig megteremtik a már meglévő mikrobák számára a tökéletes körülményeket ahhoz, hogy táplálkozni tudjanak.

Mik a prebiotikumok?

A prebiotikumok emészthetetlen szénhidrátok, olyan élelmiszerekben találhatóak meg, melyeknek magas a rosttartalma. Kiegészítik a probiotikumok funkcióját, egyensúlyt teremtenek a bélflórában.

GettyImages-1157357379

Több kutatás szerint is nagyobb befolyással bírnak a fogyási folyamatokra, mint a probiotikumok, sokkal tovább maradnak jelen a szervezetben, és rövid időn belül jelentősen befolyásolhatják a bél mikrobiota-összetételét.

Meghatározzák az anyagcsere működését

Az egészséges és változatos mikrobiom határozza meg az anyagcserét is, ami szorosan kapcsolódik a súlykontrollhoz. A bélbaktériumok elősegítik a fogyást azáltal, hogy aktívan részt vesznek az emésztésben, tőlük függ, hogy a táplálék mennyire jól vagy rosszul szívódik fel a szervezetben.

Elősegítik a zsigeri zsírok felszívódását

A prebiotikus rostok elősegíthetik a zsigeri zsírok felszívódását, akadályozzák lerakódásukat. Emellett gátolják a kalóriák véráramba jutását is, így hátráltatják a súlygyarapodást. A zsírmáj kialakulása ellen is segítenek, csökkentik a koleszterinszintet, ami akkor is kimutatható, ha nem történik súlycsökkenés.

A cikk az ajánló után folytatódik

Csökkentik a kalóriabevitelt

A prebiotikumok fogyasztása jelentősen csökkenti a napi táplálékfelvételt, támogatja és építi a beleket. Túlsúlyos gyerekek étvágyát is szabályozza, egy 16 hetes tanulmány során igazolták a szakértők a fogyasztó hatását. Több csoportra osztották a résztvevőket, az egyiküknek prebiotikumot, oligofruktózzal dúsított inulint adtak vízzel elkeverve, a másikuknak pedig placebót.

A kísérlet alatt azok a gyerekek, akik prebiotikumot szedtek, átlagosan 3 kilóval lettek könnyebbek, mint azok, akik placebót. Ez köszönhető étvágycsökkentő hatásának, mivel a kutatók észrevették, hogy az inulint fogyasztó gyerekek kisebb adag ételeket vettek magukhoz. A gyerekkori elhízás bizonyítottan hat a felnőttkorra is.

GettyImages-909303026

Milyen prebiotikus ételeket érdemes fogyasztani?

A bélflóra egészsége a szervezet egészére kihat, így érdemes olyan élelmiszereket fogyasztani, melyek segítik megőrizni a mikrobiom egyensúlyát. Minimum 5 gramm prebiotikumot, mint az inulin vagy az oligofruktóz, javasolt napi szinten bevinni. Néhány gyakori prebiotikus élelmiszer könnyen be is illeszthető a napi fogyókúrába:

  • hagymafélék, mint a fokhagyma, póréhagyma,
  • hüvelyesek, mint a lencse, csicseriborsó,
  • spárga,
  • articsóka,
  • banán,
  • olajos magvak,
  • zab,
  • csicsóka,
  • alma.

Hogyan hat a probiotikum a testre?

A bélbaktériumok egyensúlya komoly befolyással van az ember súlyára.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük