Ha így jutalmazod magad, nem fogsz lefogyni: káros berögződésekhez vezethet
Egészségtelen kapcsolatot alakít ki az étellel az önjutalmazás.

etel-jutalmazas-csoki-boldogsaghormon
Ez is érdekelhet

Nyarat varázsol a nappalidba a technológia (x)

Oda a kontroll, oda az önbizalom: mi állhat a gyakori vizelési inger mögött? (x)

Fontos ügy mellé állt a Tesco: Nézd meg, kik a támogatott szervezetek! (x)

Egy kattintás, és kész a bevásárlás: csak 1 forint a kiszállítás (x)

beauty and style

A nyár kedvenc fazonjai voltak, de ősszel még divatosabbak lesznek: hosszú szoknyák árakkal »

Ezek Jennifer Aniston legszebb vörös szőnyeges szettjei: 30 éve ugyanaz a stílusa »

Az egészséges bőr kulcsa a pH-ban van: erre figyelj, hogy mindig egyensúlyban legyen! »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az étellel jutalmazás egészen kis korától elkíséri az embert, hiszen csokit hoz neki a Mikulás, McDonald'sba viszik egy jó jegyért, vagy éppen cukorkát kap az oltás után a nővértől, amiért bátor volt. Egyszóval gyerekkorától arra van kondicionálva, hogy az ételt jutalomnak tekintse.

Nem csoda, ha sok embernél alakul ki felnőttkorára az önjutalmazás szokása, amikor egy-egy sikeres nap után, de extrém esetben akár egy szigorúan tartott diéta eredményes hete után is étellel jutalmazza magát a teljesítményéért. Ezek az ételek pedig többnyire szénhidrátban gazdag, zsíros nassolnivalók, amik egészen biztosan nem tesznek jót a testének, ráadásul lelki és fizikai függéshez is vezethetnek.

Miért lehet jutalom az étel?

Mind a cukros, mind a zsíros ételek hasonlóan hatnak az emberre, mint az alkohol vagy a drogok. Persze, nem bódítanak el, ugyanakkor dopamin, vagyis boldogsághormon termelésére serkentik az agyat, amitől azonnali jutalomérzetet generálnak.

gyomor-agy

Alapvetően már az evés, a kalóriák jelenléte a gyomor-béltraktusban is dopamin termelődéshez vezet. Egyszerűsítve: ha eszünk, az örömet okoz. Azonban kutatók arra is rájöttek, hogy a zsíros, egészségtelen ételek fogyasztása gyengíti az agy jutalmazó reakcióját. Vagyis egy idő után az embernek több és több zsíros ételt kell ennie, hogy ugyanakkora mennyiségű dopaminhoz jusson általa.

Ehhez két egércsoportot figyeltek meg a tudósok, az egyiket magas zsírtartalmú étrenden tartották, a másikat alacsony zsírtartalmún. A zsíros ételeket fogyasztó csoport hamar elkezdett többet enni, és nemsoká elhízott. Amikor megvizsgálták az első csoport egyedeit, azt találták, hogy szokatlanul alacsony volt az OEA (oleoiletanolamin nevű lipid hírvívő) szintje a beleikben, mely rendes körülmények között felelős az agy étel-jutalom érzékeléséért. Ezeknek az egereknek az agya nem is bocsátott ki annyi dopamint a zsíros ételekre válasz gyanánt. Tehát a zsírban gazdag ételek valahogy megzavarták az agy és a gyomor kommunikációját.

A cukorra is nagyon hasonlóan reagál az agy. Egyes kutatók szerint ennek evolúciós oka is lehet, mert az emberi szervezet úgy fejlődött, hogy a túlélés érdekében a magas kalóriatartalmú ételeket részesítse előnyben, így ezekre a dopaminreakció is nagyobb. A modern társadalomnak köszönhetően a legtöbb nassolnivaló és komfortkaja pontosan ilyen.  Egyszóval az étel kiválóan alkalmas jutalomnak, mert boldogsághormont termel, örömet okoz, ugyanakkor pontosan ez teszi veszélyes és kerülendő jutalmazási formává is, hiszen, akárcsak a drog és az alkohol, függőséget okozhat, ha nagy mennyiségben és szokásszerűen alkalmazzák.

Hogy lehet leszokni az ételjutalomról?

Az étellel jutalmazás soha nem jó ötlet. Akkor sem, ha az ember csak súlytartásra fókuszál. Fogyókúra során azonban kifejezetten kerülendő, és nemcsak azért, mert így extra kalóriákat visz be az ember a szervezetébe. A legnagyobb gond az ételjutalommal az, hogy bűntudatot generál, és ezzel egy ördögi körbe löki a diétázót. A sikerélményért valami egészségtelen a jutalom, aminek elfogyasztása után természetesen szörnyen érzi magát az ember, ezért még szigorúbb diétával bünteti magát, amíg újra úgy nem érzi, valamiért megérdemli a jutalmat, és a kör nem áll meg. Ez a bűntudat-öröm-körforgás komoly lelki függést generálhat.

A cikk az ajánló után folytatódik

Az étellel való jutalmazás legkézenfekvőbb ellenszere, ha az étel helyett más, boldogságot okozó tevékenységet iktat be az ember, például minden méretnél új farmert vesz, minden edzés után megnéz egy részt a kedvenc sorozatából, vagy minden nagyobb eredmény után elmegy fodrászhoz. Így új szokásokat alakít ki, amelyek idővel átveszik a régiek helyét.

Az is sokat segíthet, ha odafigyelve, lassan, zavaró tényezők nélkül kezd el enni. Ez segít, hogy jobban ki tudja élvezni az étel minden falatját, így egyrészt nagyobb örömet okoz az evés, másrészt tovább nem éhezik meg egy fogás után. Az új, egészséges étkezési szokásokra érdemes legalább akkora hangsúlyt fektetni, mint a kalóriákra, ha valaki étel-jutalmazási gondokkal küzd, mert hosszú távon ez jelentheti a legjobb megoldást a problémájára.

A 9 legaddiktívabb étel

Zsírban tocsognak, tele vannak cukorral, és az ember mégis az első adandó alkalommal beadja nekik a derekát. Ez a kilenc étel az, amellyel a legjobban kell vigyázni, amikor fogyókúrázol. Egyes embereknél akár függőséget is okozhatnak a kutatók szerint.

A képek forrása: Getty Images

Ezt is szeretjük