Nettó szénhidrát: mi ez, és hogy kell kiszámolni a biztos fogyáshoz?
A rostok és cukoralkoholok egészen másként számítanak a szénhidrátok közé.

Nyereményjáték

Nyerj szórakoztató, képes útikönyvet, és ismerd meg a világ csodáit! (x)

Nyerj Hollóházi Porcelán fülbevalót Adrienne Feller mini luxuskozmetikumokkal! (x)

Nyerj szerelemsegítő nyakláncot Valentin-napra! Bevonzza életedbe az igaz szerelmet (x)

összesen 3 db játék
Ez is érdekelhet

Hódunyhával betakart mesebeli tájak, ahol mégis szikrázó a napsütés: mesefalucskákat is rejt (x)

Ez történik a testünkben köhögéskor - Rengeteg minden állhat a háttérben (x)

Ebben a hotelben az ételt a szántóföldről rakják az asztalra - Magyar hely, ha fontos az egészséged (x)

V-nyakú ruhához tilos felvenni: mutatjuk, melyik dekoltázshoz milyen nyaklánc illik

beauty and style

12 modell, aki elmúlt 40 és visszatért a kifutóra: a 20 éveseket is lepipálják »

3 haslapító módszer, amihez csak egy törölközőre és néhány szabad percre lesz szükséged »

Az isteni Marilyn ilyen dögös volt nadrágban: nemcsak szoknyában imádták a pasik »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A nettószénhidrát-számolás segít abban, hogy nyomon kövesd, az általad bevitt ételek, milyen hatást fejtenek ki a szervezetedben, így a módszer fontos lépés lehet a tudatos táplálkozásban.

Ha fogyni szeretnél, egészségesen akarsz táplálkozni és egyenletesen szeretnéd tartani a vércukorszintedet, hogy ne törjön rád hirtelen az éhség, akkor érdemes megtanulnod nettó szénhidrátot számolni. 

Mi nem számít a nettó szénhidrátokba?

A nettó szénhidrátok számítása során az derül ki, hogy mennyi szénhidrát szívódik fel a véráramba, legyen szó egyszerű vagy összetett szénhidrátokról.

Az egyszerű szénhidrátokban egy vagy két cukoregység kapcsolódik össze a molekulában. Ezek zöldségekben, gyümölcsökben, mézben, szirupokban és a tejben fordulnak elő. A komplex szénhidrátok ezzel szemben legalább három-négy egyszerű szénhidrát összekapcsolódásából állnak, és a gabonafélékben, hüvelyesekben, keményítőtartalmú zöldségekben - például burgonyában - fordulnak elő.

szenhidratok

Amikor szénhidrátokat viszel be, ezeket a molekulákat a vékonybél enzimjei kisebb egységekre bontják, hiszen csak így tudnak felszívódni. Akadnak azonban olyan szénhidrátok, amelyeket az emésztés nem képes ilyen cukormolekulákig visszabontani, vagy csak részben tudja ezt megtenni. Ilyenek a rostok és a cukoralkoholok, melyeket nem kell beleszámítanod a napi nettószénhidrát-beviteledbe. 

Mivel a rostok a cukor és keményítő molekuláival ellentétben nem bonthatóak le, továbbhaladnak a vastagbélbe, ahol különbözőképpen viselkednek, típusuknak megfelelően. Az oldhatatlan rostok nem elegyednek a vízzel, így változatlan állapotban haladnak végig a bélrendszeren, megelőzik a szorulást, nem biztosítanak a szervezet számára kalóriákat, illetve nem befolyásolják a vércukor vagy az inzulin szintjét. Az oldható rostok ezzel szemben zselés anyagot képeznek a vízzel, ami lelassítja az ételek mozgását a szervezetedben, így hozzájárul ahhoz, hogy hosszabban érezd magad jóllakottnak. A bevitt rostok nagyjából harmada oldható.

A vastagbélben az oldható rostok megerjednek, és rövid láncokból álló zsírsavakat képeznek, melyek hozzájárulnak a bélbaktériumok egészségéhez. Ez a folyamat nagyon kevés kalóriát biztosít a szervezetnek, és nem emeli a vér glükóztartalmát, ezért a rostok egyik típusa sem számít a nettó szénhidrátok közé.

A cukoralkoholok emésztése a rostokéhoz hasonló. Ezeket csak részben, különböző mértékben képes felszívni a szervezet a vékonybélben típusuktól függően, ám mindegyik jóval kevésbé dobja meg a vércukorszintet, mint a cukor bármelyik fajtája, így ezeket másként kell beleszámolni a nettó szénhidrátokba.

Így számold ki a nettó szénhidrátot

Amikor egy élelmiszernek szeretnéd megtudni a nettószénhidrát-tartalmát, akkor vond ki az összes benne lévő szénhidrátból a rosttartalmat. Például egy közepes avokádóban 17,1 gramm szénhidrát van, melyből 13,5 gramm rost, így ennek 3,6 gramm a nettó szénhidráttartalma. Az előrecsomagolt és feldolgozott ételek címkéjén a szénhidrát- és rosttartalom külön szerepel, így nem kell ezt a számítást elvégezned.

A cukoralkoholok különböző hatása miatt általában mennyiségük felét érdemes kivonni az összes szénhidrátból, hogy megkapd a nettószénhidrát-mennyiséget. Kivételt képez ezek alól az eritritol, melyből az egészet kivonhatod, hiszen ez nagyon kis mértékben szívódik csak fel. 

Nettó szénhidrát = összes szénhidrát - rosttartalom - eritritol - a cukoralkoholok fele.

Miért érdemes nettó szénhidrátot számolni?

A kalóriák számolása során könnyen két nagyon különböző hatású étel is azonos értékűnek tűnhet, például egy kevés cukros édesség ugyanannyi kalóriát tartalmaz, mint egy nagyobb adag zöldség. Ez azonban megtévesztő, hiszen a két étel nagyon eltérően befolyásolja az étvágyat. Ezt a nettó szénhidrát sokkal jobban tükrözi, hiszen míg a cukros édességben magas lesz ez az érték, addig a zöldségekben csak kevés nettó szénhidrátot találsz majd, ami arra utal, hogy ezek laktatóbbak, és jobban megkönnyítik a diétát. Ez pedig hozzásegít ahhoz, hogy ne csak a kalóriákkal törődj, hanem az ételek minőségével is.

Amikor fogyni szeretnél, akkor célozz meg napi 100-150 gramm nettó szénhidrátot, mely mellé körülbelül 28-35 gramm rost társuljon, így egyenletes vércukorszintet és éhezés nélküli zsírvesztést érhetsz el.

Alig van bennük szénhidrát

Ezeket az ételeket akár akkor is fogyaszthatod, ha egy, a szénhidrátok bevitelét szigorúan korlátozó ketogén étrendet követsz, hiszen alig van bennük a makrotápanyagból.

Blog.hu ajánló