Az fontosabb, hogy mit eszel, vagy az, hogy mikor? Fogyókúránál különösen fontos
Az életmódváltásnak több lényeges pillére van, egy kutatásban pedig ezúttal az étkezési időpont fontosságát vizsgálták.

eszik
Ez is érdekelhet

Sasszemklinika - Magyarország vezető szemészeti lézerklinikája túl a 100 000. látásjavító műtéten (x)

Óriási hazai kezdeményezés a műanyagmentesség mellett, amit imádni fogsz (x)

beauty and style

Feszessé és nagyon puhává teszi a bőrt: olcsó, házi testradír, amihez nem kell semmi különleges »

Ilyen nőies a félhosszú haj az esküvőn: 13 inspiráló frizurát mutatunk »

Olvad a zsír, feszesedik a test: szuperintenzív, 10 perces edzés, ha tényleg nincs időd többre »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Amikor valaki fogyókúrába kezd, nagyon könnyen beleeshet a szüntelen kalóriaszámlálás csapdájába, és - tévesen - olyan következtetésre jut, hogy, ha egyik-másik étkezést kihagyja, elkerülheti a felesleges energiafelvételt, így rövidebb idő alatt elérheti a kívánt testsúlyt. 

Ez a magatartás viszont semmiképp sem vezet jóra, hiszen egyrészt feleslegesen terheli a szervezetet, másrészt még távolabb sodor a célodtól. Ebéd, reggeli, vacsora. A három fő étkezés, amit minimum tartani kellene, de legjobb, ha három helyet napi négy-öt alkalomra osztod a kalóriabevitelt. Annál is inkább, hiszen jelentős mennyiségű zsírvesztés csak többlépcsős életmódváltással lehetséges. Hogy ebben mekkora szerep jut a táplálkozás gyakorisága mellett az étkezés időpontjának, arról több érdekes kutatás is született.

Nem mindegy, mikor eszel

A Journal of Nutritional Science című szaklapban megjelent tanulmány szerint az egészségtudatos élet szempontjából az étkezés időpontja relevánsabb, mint maga az elfogyasztott étel. 

A vizsgált csoportot két részre bontották, majd egyiknél a reggeli időpontját 90 perccel későbbre tolták, a vacsoraidőt pedig 90 perccel előrébb hozták a megszokotthoz képest. Magyarán 180 perccel megrövidítették a vacsora és a reggeli között eltelt időt. A másik csoport semmilyen előírást nem kapott, azt ehettek, amit szerettek volna, és akkor, amikor akarták. 

A megfigyelés tíz hétig tartott. Az első csoport tagjai, akiknek a diétáját szigorú időkorlátok közé szorították, átlagosan több mint kétszer annyi testzsírt veszítettek, mint azok, akik bármikor ehettek.

Minden az időzítésen múlik?

Egy másik kísérlet során a résztvevőknek 2000 kalóriás étrendet írtak elő. A pontos táplálékokat nem közölték, mindössze annyit, hogy a résztvevők egyik felének ezt a mennyiséget reggelire, míg a másodiknak vacsorára kellett elfogyasztani. Több étkezés ugyanakkor nem volt számukra megengedett a nap folyamán. A teszt végére azok, akik reggelire ettek 2000 kalóriát, vagy fogytak, vagy megtartották eredeti súlyukat. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Azok viszont, akik vacsorára ettek egyszerre sokat, kivétel nélkül híztak. Ugyanakkor nem kell szentírásnak tekinteni ezt a tanulmányt, hiszen hosszútávon egészségtelen napi egy étkezésbe zsúfolni az összes többit. 

A rendszertelenül bevitt, nagy mennyiségű étel ugyanis hirtelen megdobja a vércukorszintet, a gyors változás pedig károsan hat az inzulintermelésre. Ellenben, ha valaki többször eszik kevesebbet, az ingadozás csekély mértékű lesz, ezáltal az inzulinrezisztencia is megelőzhető, ami súlyos esetben 2-es típusú cukorbetegséghez vezethet.

Karcsúbbak, akik otthon főznek

A John Hopkins Egyetem 2014-es tanulmányában a kutatók az otthon főzés és az elhízás közötti kapcsolatot vizsgálták: Sara N. Bleich, egyetemi docens, a tanulmány társszerzője kollégáival 2007--2010-es adatokat hasonlított össze, több mint 9 ezer húszéves vagy annál idősebb személy részvételével. A kontrollcsoport tagjait részletesen kikérdezték étkezési szokásaikról, valamint arról, hogy milyen gyakran fogyasztottak gyorsételeket az elmúlt harminc napban. 

A kutatásban részt vevők 8%-áról kiderült, hogy hetente egyszer, vagy egyáltalán nem készítenek vacsorát, ellenben naponta 2301 kalóriát fogyasztanak, melyből 84 gramm zsír és 135 gramm cukor. 48%-uk hetente hat-hét alkalommal magának készíti vacsoráját, a napi kalóriabevitelük mégis kevesebb, 2164 kalória - 81 gramm zsír, 119 gramm cukor. Magyarán, tudatosabban étkeznek azok, akik saját magukra főznek. A szakértők továbbá arra is rájöttek, hogy, akik gyakran főznek, ritkábban döntenek gyorsételek mellett, valahányszor étterembe mennek.

Diétás nassolnivalók

A nassolnivalók kiválasztása során fontos a kalóriaérték. Hiába egészséges ugyanis egy táplálék, ha a magas energiatartalma miatt nem illeszthető be a diétába. Az ételek, melyeket itt összegyűjtöttünk, mértékkel fogyasztva egytől egyig tökéletes kiegészítői lehetnek a fogyókúrának, hiszen egy adagjuk nem haladja meg a 200 kalóriát, így nyugodtan eheti őket az is, aki éppen túlsúlytól próbál megszabadulni.

Képek: Pixabay, Getty Images Hungary.

Ezt is szeretjük