Miért hizlal, ha rendszertelenül vagy keveset eszel? Itt bukik el a legtöbb diétázó
A kevés vagy rendszertelen étkezés éppoly káros, mintha sokat ennél.

GettyImages-831092628
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Még mindig sokan hisznek a drasztikus, pár hétig tartó diétákban, de ezek legtöbbje sajnos nem nyújt hosszú távú megoldást a pluszkilók leadásában.

Azért nem nyújt hosszú távú megoldást a pluszkilók elleni harcban, mivel a legtöbb ilyen diéta a kalóriák és egyes tápanyagok drasztikus csökkentésével operál. Azonban ahogy a túl sok kalóriafogyasztás, úgy a túl kevés és rendszertelen étkezés sem hoz eredményt a fogyókúrában.

Miért hizlal a rendszertelen étkezés?

Az embernek egy feladatokkal teli, nehéz és hosszú munkanapon nehéz odafigyelnie arra, hogy mit eszik. Gyakran kimarad a reggeli a rohanásban, és az ebédet is gyorsan fogyasztja el, hogy haladni tudjon a napi feladataival, este pedig rendszerint a kimaradt napi étkezések miatt degeszre eszi magát. Kiéheztetett szervezete olyan szénhidrátdús ételek után sóvárog majd, mint például egy finom pizza vagy hamburger, így a kalóriabevitel nagy része estére korlátozódik, ami megnehezíti az éjszakai pihenést is.

GettyImages-159615606 (1)

A Proceedings of the Nutrition Society folyóiratban közzétett két tanulmány szerint az ember egészségére nemcsak az van hatással, hogy mit eszik, hanem az is, hogy milyen mennyiségben és mikor. Mindezek mellett megemlíti, hogy a rendszertelen étkezés elhízáshoz, magas vérnyomáshoz és 2-es típusú cukorbetegséghez vezethet.

Gerda Pot PhD dietetikus szakértő szerint azok a felnőttek, akik minden egyes nap hasonló időpontban étkeznek, kevésbé voltak elhízottak, mint azok, akik rendszertelenül étkeznek, annak ellenére, hogy összességében több kalóriát fogyasztanak. Ez azzal magyarázható, hogy a rendszertelen étkezés összezavarja az ember belső óráját, ami súlygyarapodáshoz és egészségügyi problémákhoz vezet. Akárcsak a nappal-éjszaka ciklusát követő alvásritmus, az emésztésnek is megvan a maga körforgása, ami hatással van a szervek működésére, így amikor egyszerre nagy mennyiségű ételt fogyaszt valaki, vagy hosszú ideig nem jut tápanyaghoz a szervezet, az zavart okoz - idézi a szaklapot a Health.com.

A cikk az ajánló után folytatódik

Megjelent Mentes Anyu legújabb szakácskönyve!

Inzulinrezisztenseknek és mentesen táplálkozóknak főzni nagy kihívás, ebben nyújt segítséget Nemes Dóra, a Mentes Anyu megálmodója. Legújabb szakácskönyvében minden étkezésre és alkalomra található szuper könnyű, mentes fogás. A receptek nemcsak kipróbáltak, de minden étel tápértéke (kalória, szénhidrát, zsír, fehérje) pontosan, adagokra ki van számolva.


Kizárólag online elérhető, a FeminaShopban! 

Promóció

A reggeli a nap legfontosabb étkezése, hiszen az elfogyasztott táplálék befolyásolja a nap többi étkezését is. Amennyiben valaki azt kihagyja, leesik a vércukorszintje, az agya sem fog úgy pörögni, ahogy kellene, ráadásul már délelőtt farkaséhes lehet, ami miatt a szervezete az édes íz után sóvárog majd, így könnyebben csúszik le például egy gyors felszívódású péksüti.

A kapkodva bekapott, alig megrágott ebéd amellett, hogy nehezebben emésztődik meg, gyomorégést, a hirtelen nyelt levegő pedig puffadást is okozhat. Mivel az agynak 20 percre van szüksége a teltségérzet kialakulásához, ennyi időt kellene szánni egy-egy főétkezésre alapos megrágás mellett.

Mivel kimarad a reggeli, és az ebédet is gyorsan fogyasztja el az ember, az este az, amikor be tudja pótolni a napi elmaradt kalóriamennyiséget. Mivel a szervezetét addigra már kiéheztette, szívesebben nyúl olyan ételek után, amelyek gyorsak és laktatnak, így általában degeszre eszi magát. Lefekvés előtt három órával már nem kellene étkezni, mivel ennyi időbe telik a táplálék feldolgozása, lefekvéskor, vízszintes helyzetben pedig az emésztés is lassabban működik, ami a későbbiekben emésztési panaszokat okozhat.

GettyImages-1055590912

Így hizlal a kevés kalória

A rendszertelen étkezés mellett az alacsony kalóriabevitel is szabotálja a fogyást. Az egészséges fogyást a szakemberek heti fél-egy kilóban határozták meg, és kiszámolták, hogy napi 500 kalóriával kevesebbet kell bevinni a szervezetbe ahhoz, hogy ezt a fogyást elérje valaki. Egy normál testalkatú nő napi kalóriabevitele 2000 kcal körül mozog, fogyáshoz pedig 1500 kalóriát kellene fogyasztania. A legalsó határt a szakemberek 1200 kalóriában határozzák meg, hiszen ez alatt az anyagcsere olyannyira lelassul, ami már a fogyást is szabotálja.

Amikor a szervezeted kevesebb kalóriát kap, mint amennyi a létfenntartáshoz minimum szükséges, gyorsan kell, hogy sok kalóriát mozgósítson. Mivel ebben az ütemben hamar bekövetkezne az éhhalál, a test úgy igyekszik védekezni, hogy saját kiadásait csökkenti. Az energia egyre nagyobb részét nyeri izomból, melynek fenntartása jóval több kalóriát igényel, mint a zsírszöveté, így nemcsak az izmok épülnek le, de a zsírréteg is megmarad.

GettyImages-1261375737

Mindenekelőtt fontos, hogy az étkezésedet rendszeressé tedd. A napi háromszori főétkezésből ne engedj, de sokkal hatékonyabb megoldás, ha a napi kalóriaadagodat öt étkezésre osztod szét, és inkább gyakran, de kevesebbet eszel.

Egyhetes mintaétrend

A zsírokra éppoly szüksége van a szervezetnek is, mint a jó szénhidrátokra vagy a fehérjékre, valamint a zöldségekből, gyümölcsökből származó rostokra, vitaminokra vagy ásványi anyagokra.

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük