Tényleg elkerülhetetlen a téli hízás? A tudósok szerint hormonális
Gondolnád, hogy nem csupán a kevesebb mozgás felel a télen rád rakódó plusz kilókért?

Ez is érdekelhet

Télen-nyáron nélkülözhetetlen bulikellék: megtehetsz bármit, mert nem érzel semmit (x)

A szabadban töltött idő egészségre gyakorolt pozitív hatása minden multivitaminnál többet ér (x)

Meglepő fellépést vállalt Mező Misi: közel 600 fiatal énekelt vele (x)

7 dolog, ami károsítja, és ami védi az idegeinket (x)

beauty and style

Nicole Kidman hajszíne az őszi szezon új kedvence: ezt fogják legtöbbször kikeverni a fodrászok »

Ilyen egyszerű elkészíteni Meghan hercegné tökéletes kis kontyát – 5 perc alatt össze lehet dobni »

Nem talált a méretében szexi fehérneműt a plus size blogger, ezért saját kollekcióval állt elő »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A hidegebb hónapokban szinte mindenki magára szed több-kevesebb melegítő hatású zsírréteget. A jelenségben nincs semmi különös, és nem is veszélyes - feltéve, hogy csak egy-két kilóról van szó.

Ha azonban eltökélted, hogy márpedig következő tavasszal nem mutat többet a mérleg a jelen állapotodhoz képest, a következő tényezőkkel is szembe kell nézned.

A téli hízás okai

Kevesebb idénygyümölcs

Míg májustól októberig mindig kapható volt valamilyen szezonális gyümölcs, addig a téli hónapokra nemigen marad friss áru, be kell érned a déligyümölcsökkel.

Az emésztést segítő és vitaminban gazdag citrusfélék, kivi vagy ananász mellett érdemes beiktatnod étrendedbe a zabpelyhet vagy a teljes kiőrlésű pékárukat. Ha ugyanis elegendő oldható és oldhatatlan rostot viszel be a szervezetedbe, anyagcseréd felgyorsul, és kisebb eséllyel rakódnak le a kilók.

Kevesebb mozgás

Bár nem kellene, hogy törvényszerű legyen, a téli hónapokban mindenki kevesebbet mozog, mint tavasztól őszig. Ennek nyilvánvaló oka, hogy ha odakint hideg van, jobban esik behúzódni a meleg szobába. Pedig télen is számos sporttevékenységgel színesíthetnéd a mindennapjaidat: ilyen például az úszás, a tornatermi sportok vagy akár a túrázás.

Hormonális ok a téli hízás mögött

Látható, hogy a téli hízás fent említett okaira nem olyan nehéz megoldást találnod. De mi a helyzet azokkal tényezőkkel, amelyeket nem befolyásolhatsz?

Magas melatoninszint

A melatonin nevű hormon az agyban - egész pontosan a tobozmirigyben - termelődik, és a vérbe választódik ki. Szintjét a nappalok és éjszakák váltakozása befolyásolja, a hormon fő feladata az alvási ciklus irányítása. A sötétség hatására emelkedik a szintje, segíti az éjszakai pihenést, míg napfény hatására a vérben mérhető szintje csökken.

Hormonális problémák a túlsúly mögött

Kattints az alábbi videóra, ha kíváncsi vagy, milyen hormonális okok állhatnak még a túlsúly hátterében.

Alacsony leptinszint

Emellett a melatonin hatással van a leptin nevű - a jóllakottságért felelős - hormon termelődésére is. Minél magasabb a melatonin szintje a vérben - vagyis minél rövidebbek a nappalok -, annál kisebb a leptin mennyisége. Ha pedig ez a jóllakottságért felelős hormon alacsony szinten marad a vérben, logikus, hogy az étvágy fokozódik. Ezen hormonális folyamat eredményeképpen a sötétebb téli hónapokban több ételt veszel magadhoz.

- Tavasszal és nyáron a vérben a melatonin hormon visszaesése, míg télen növekedése figyelhető meg - magyarázza dr. Perry Barrett, az Aberdeen Egyetem szakértője. Bár a legtöbb emlős esetében a melatonin csökkenti az étvágyat, úgy tűnik, az embernél ellentétes hatást vált ki.

Ezt is szeretjük