Tényleg elkerülhetetlen a téli hízás? A tudósok szerint hormonális
Gondolnád, hogy nem csupán a kevesebb mozgás felel a télen rád rakódó plusz kilókért?

Ez is érdekelhet

Második Esély a Procter and Gamble segítségével (x)

Kirándulnál egyet a családdal vagy csak fitten tartanád magad? Esetleg bebringáznál a munkahelyedre? Válaszd a Riverside 500-at! (x)

Mádai Vivien, Ördög Nóra és Tatár Csilla a Triumph tavaszi kampányában tündökölnek (x)

Tavaszi feltöltődés Burgenlandban (x)

beauty and style

3 mítosz a házasságról, aminek semmi alapja, mégis sokan erre építenek »

A szőke színésznő igazi klasszikus szépség: Margot Robbie-ról dögös fotók készültek »

3 villámgyors frizura, ami eltünteti a lenőtt hajtöveket két festés között »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A hidegebb hónapokban szinte mindenki magára szed több-kevesebb melegítő hatású zsírréteget. A jelenségben nincs semmi különös, és nem is veszélyes - feltéve, hogy csak egy-két kilóról van szó.

Ha azonban eltökélted, hogy márpedig következő tavasszal nem mutat többet a mérleg a jelen állapotodhoz képest, a következő tényezőkkel is szembe kell nézned.

A téli hízás okai

Kevesebb idénygyümölcs

Míg májustól októberig mindig kapható volt valamilyen szezonális gyümölcs, addig a téli hónapokra nemigen marad friss áru, be kell érned a déligyümölcsökkel.

Az emésztést segítő és vitaminban gazdag citrusfélék, kivi vagy ananász mellett érdemes beiktatnod étrendedbe a zabpelyhet vagy a teljes kiőrlésű pékárukat. Ha ugyanis elegendő oldható és oldhatatlan rostot viszel be a szervezetedbe, anyagcseréd felgyorsul, és kisebb eséllyel rakódnak le a kilók.

Kevesebb mozgás

Bár nem kellene, hogy törvényszerű legyen, a téli hónapokban mindenki kevesebbet mozog, mint tavasztól őszig. Ennek nyilvánvaló oka, hogy ha odakint hideg van, jobban esik behúzódni a meleg szobába. Pedig télen is számos sporttevékenységgel színesíthetnéd a mindennapjaidat: ilyen például az úszás, a tornatermi sportok vagy akár a túrázás.

Hormonális ok a téli hízás mögött

Látható, hogy a téli hízás fent említett okaira nem olyan nehéz megoldást találnod. De mi a helyzet azokkal tényezőkkel, amelyeket nem befolyásolhatsz?

Magas melatoninszint

A melatonin nevű hormon az agyban - egész pontosan a tobozmirigyben - termelődik, és a vérbe választódik ki. Szintjét a nappalok és éjszakák váltakozása befolyásolja, a hormon fő feladata az alvási ciklus irányítása. A sötétség hatására emelkedik a szintje, segíti az éjszakai pihenést, míg napfény hatására a vérben mérhető szintje csökken.

Hormonális problémák a túlsúly mögött

Kattints az alábbi videóra, ha kíváncsi vagy, milyen hormonális okok állhatnak még a túlsúly hátterében.

Alacsony leptinszint

Emellett a melatonin hatással van a leptin nevű - a jóllakottságért felelős - hormon termelődésére is. Minél magasabb a melatonin szintje a vérben - vagyis minél rövidebbek a nappalok -, annál kisebb a leptin mennyisége. Ha pedig ez a jóllakottságért felelős hormon alacsony szinten marad a vérben, logikus, hogy az étvágy fokozódik. Ezen hormonális folyamat eredményeképpen a sötétebb téli hónapokban több ételt veszel magadhoz.

- Tavasszal és nyáron a vérben a melatonin hormon visszaesése, míg télen növekedése figyelhető meg - magyarázza dr. Perry Barrett, az Aberdeen Egyetem szakértője. Bár a legtöbb emlős esetében a melatonin csökkenti az étvágyat, úgy tűnik, az embernél ellentétes hatást vált ki.

Ezt is szeretjük