Sokkal kevesebbet mozognak a magyarok, mint hiszik: meglepő eredményeket mutat a kutatás
Egy nap kevesebb mint 4500-at lépést tesznek meg a magyarok.

séta
Ez is érdekelhet

Oda a kontroll, oda az önbizalom: mi állhat a gyakori vizelési inger mögött? (x)

Fontos ügy mellé állt a Tesco: Nézd meg, kik a támogatott szervezetek! (x)

Egy kattintás, és kész a bevásárlás: csak 1 forint a kiszállítás (x)

beauty and style

30 perc táncos edzés a sztáredzővel: ezt a tornát nem unod meg soha »

A legbanálisabb okok a zsíros haj hátterében: ezekre nem is gondolnál »

Minden eddiginél nőiesebb az új retró trend: ez lesz az ősz nagy durranása »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Kevesebbet lépünk, mint javasolt, derül ki a Berlin-Chemie/A. Menarini Kft. támogatásával megvalósult országos lépésverseny és a Gemius kutatóintézet felmérésének eredményeiből, amely során fény derült arra is, hogy mennyit mozgunk a mindennapokban.

A javasolt 10 ezer lépéshez képest saját bevallásuk szerint is alig több mint 6 ezret lépnek a magyarok, ráadásul az országos verseny eredményei alapján a valódi helyzet még elkeserítőbb: egy nap átlagosan kevesebb mint 4500 lépést teszünk meg. Pedig a megfelelő lépésszám segíthet az ideális testsúly elérésében, illetve a testmozgás számos betegség kialakulási esélyét csökkentheti, és hozzájárul a lábunk egészségéhez azáltal, hogy segíti a vérkeringését.

Így mozognak a magyarok

A ’60-as évek közepén terjesztette el Japánban a világ első lépésszámlálójának reklámja, hogy napi 10 ezer lépés ajánlott egészségünk megőrzéséhez. A kampány olyan jól sikerült, hogy később világszerte elismert szakértők számos tudományos kutatás központi témájaként ezt az adatot vizsgálták. Ezt a számot azóta több kutatás is megkérdőjelezte, abban azonban a legtöbben egyetértettek, hogy ha nem is 10 ezer, de napi 7500 lépés szükséges lehet a közepesen aktív életmódhoz. 

tempos seta

A Berlin-Chemie/A. Menarini Kft támogatásával megvalósult lépésverseny eredményei alapján, valamint a Gemius kutatóintézet felmérésének eredményeiből kiderül, hogy a magyarok nem mozognak eleget. A Gemius saját bevalláson alapuló reprezentatív kutatása szerint hazánkban az emberek átlagosan 6128 lépést tesznek meg naponta.

A Gemius felmérése a napi mozgással töltött időt és lépéseket vizsgálta, amely alapján elmondhatjuk, hogy nem az egészségmegőrzésről, inkább csak a mindennapi teendők kapcsán megtett lépésekről tanúskodnak az eredmények. De hogyan is mozgunk mi, magyarok?

chart-ido-nem

Szembetűnő, hogy míg a nők a hazai átlag felett teljesítve naponta több mint 6 és fél órát mozognak, addig a férfiaknál ez a szám 25%-kal kevesebb, alig 5 óra.

Talán nem meglepő, hogy településtípus szerint is jelentős különbségek mutatkoznak a mozgás tekintetében: míg a községek lakói aktivitás szempontjából toronymagasan vezetnek, addig a fővárosiak lépnek a legkevesebbet. 

chart-atlagos-lepes-megye

Változatos eredmények mutatkoznak az egyes megyék összehasonlításában, hiszen míg például Jász-Nagykun-Szolnok megyében az átlagos 9287 lépésszám eléri a nemzetközi szervezetek által ajánlott egészséges szintet, addig Nógrád megyében elkeserítő a helyzet: csak harmadannyit, 3368 lépésnyit mozognak ott az emberek.

Vásárlás közben mozgunk a legtöbbet

A Gemius által szolgáltatott adatok nemcsak az átlagos lépésszámra mutatnak rá, hanem arra is, hogy pontosan milyen tevékenységek során mozgunk a mindennapokban.

Míg a napi lépésmennyiségünk 21%-át az otthoni házimunka adja és 26%-át a séta a munkahelyre vagy az iskolába, addig toronymagasan vezet a vásárlással töltött idő, hiszen a megkérdezettek napi mozgásának 34%-át tölti ki a plázázás, bevásárlás és a napi ügyek intézése. Tehát az adatokat vizsgálva egyértelmű, hogy életünk legnagyobb részét vásárlással és ügyintézéssel töltjük, amikor mozgásban vagyunk.

chart-legjellemzobb-tevekenyseg

Szomorú, de annak ellenére, hogy a sport egyre népszerűbb hazánkban, a többi mozgásformához képest a legkevesebb időt töltjük ezzel, mindössze a vizsgált esetek kevesebb mint 6%-át teszi ki a sporttevékenység. A statisztika számai alapján megfigyelhető, hogy míg az alapfokú végzettségűek szinte minden mozgásformában az élen járnak a lépés tekintetében, addig a felsőfokú végzettségűek az utolsó helyen kullognak, kizárólag a sportban tudnak másoknál magasabb lépésszámot felmutatni. 

Nem tudjuk, hogy valójában mennyit lépünk

A fenti adatok alapjául szolgáló statisztika a megkérdezett 2 ezer válaszadó saját bevallása alapján készült, tehát azt mutatja, hogy mit gondolunk, hány lépést teszünk meg egy nap. A Lioton Lépésverseny arra volt kíváncsi, hogy a valóságban jól mérjük-e fel, hogy mennyi időt töltünk mozgással. Éppen ezért egy országos road show keretében járt utána, hogy a leggyakoribb, vásárlással és ügyintézéssel töltött mozgási alkalom valójában mennyi időt vesz el az emberek életéből: üzletekben, bevásárlóközpontokban tesztelték az ott vásárlók mozgási szokásait, akik vállalták, hogy az üzletben tartózkodásuk alatt végig lépésszámlálót használnak.

A cikk az ajánló után folytatódik

A verseny eredménye megdöbbentő: míg a résztvevők átlagban úgy gondolták, hogy a 3835 lépésnyit töltenek vásárlással, addig a valós átlag 799 lépés volt. Illetve a helyszíni verseny során arra is fény derült, hogy a magyarok lépésszáma naponta csak 4466. Ez pedig azért is elszomorító, mert a kutatások alapján ajánlott napi lépés számának összességében alig a felét érjük el, pedig a rendszeres mozgás segíthet javítani a lábunk keringését.

A Gemius felmérése és a Lioton Lépésverseny eredménye számos egyéb érdekességet tartogat azoknak, akik szeretnének jobban elmélyülni a hazai lépések világában, ráadásul a saját lépésünket is összehasonlíthatjuk a hazai átlaggal a www.lepesverseny.hu oldalon. 

A motiváció megőrzése is fontos

A mozgáshoz kifejezetten fontos a motiváció megőrzése. Az ember könnyen elkedvetlenedik, ha a folyamatos diéta ellenére sem jönnek olyan gyorsan az eredmények, mint remélte. Az alábbi tippek segítenek kitartani a nehezebb pillanatokban is.

Ezt is szeretjük