Miért nem fogysz, ha szinte alig eszel valamit? Ezért nem szabad 1200 kalóriánál kevesebbet fogyasztani
Az időszakos koplalás többet árt, mint használ.

GettyImages-1189811532
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Ahhoz, hogy tartósan és sikeresen csökkenthesd a súlyodat, valamint elkerülhesd a későbbi jojózást, kalóriadeficitre van szükség, vagyis hogy kevesebb kalóriát vigyél be a szervezetedbe, mint amennyit a nap során felhasználsz, és energiaként elégetsz.

Az elmélet mentén sokan azonnali koplalásba kezdenek, hiszen úgy gondolják, ha pár napig szinte semmit sem esznek, a pluszkilók úgyis maguktól olvadnak majd. Az extrém kalóriamegszorítás azonban csak ideig-óráig működik, és ha diétázó visszaáll a korábbi étrendjére, a gyorsan leadott pluszkilók pillanatok alatt visszajönnek: ilyenkor a szervezet "éhező üzemmódba" kapcsol, és a bevitt táplálékból többet fog elraktározni zsír formájában.

Ezért nem szabad 1200 kalóriánál kevesebbet enni

A nők számára a fogyókúrázáshoz minimum 1200 kalóriát ajánlanak, míg a férfiak esetében 1500-1800 kalóriát szoktak javasolni alsó határként. Az ennél drasztikusabb diétázás ugyan gyors súlyvesztést hozhat magával, ám a koplalás után falásrohamok törhetnek az emberre, ami miatt több kalóriát vesz magához, mint amennyire szüksége van, így a felhasználatlan energia zsír formájában elraktározódik.

GettyImages-815096614

Amikor a szervezet kevesebb kalóriát kap, mint amennyi a létfenntartáshoz szükséges, a testnek kalóriákat kell mozgósítania, a legkönnyebb és a leggyorsabb, ha mindezt az izmokból nyeri. Az izmok fontos szerepet játszanak az anyagcsere-folyamatokban, ez a szervezet létfenntartásához, valamint a testi funkciók állandóságához és biológiai egyensúlyához szükséges. Ha az anyagcsere nehézkesen megy, a fogyás is nehezebb, hiszen a szervezet kevesebb kalóriát éget el. 

Az 1200 kalóriát érdemes tekinteni a minimumnak, ugyanis a makrotápanyagokra, zsírokra, fehérjékre és jó szénhidrátokra, ezek mellett tápanyagokra - köztük vitaminokra, antioxidánsokra és ásványi anyagokra - ugyanúgy szükség van, ezek nélkül különböző hiánybetegségek léphetnek fel. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Mennyi kalóriát egyél, ha fogyni szeretnél?

Heti fél-egy kiló súlyvesztés az ideális, ehhez heti 3500, napi 500 kalória deficitre van szükség. Ahhoz, hogy pontosan mennyi a napi kalóriaadagod, azaz miből jön le az az 500 kcal, a kalóriaszámlálás bevált módszerével, a Mifflin-St. Jeor képletével számolhatod ki.

GettyImages-1174106137

A testsúlyt szorozd meg tízzel, majd ehhez add hozzá a magasság centiméterben vett számának és 6,25-nek a szorzatát. Ebből vond ki az életkor és az 5 szorzatát, mínusz 161-et.

(Testsúly x 10 + magasság x 6,25) - életkor x 5 -161 = napi kalóriaszükséglet.

A képlet alapján egy 75 kilós, 170 centi magas, 35 éves nőnek a napi kalóriaadagja nagyjából 1500 körül mozog. Az 500-as deficit viszont nem jó, ha egészében az étkezés rovására megy: háromszáz az ételek tudatos megválasztásával, a maradék kétszáz mozgásból fedezhető. A mozgás során az izmok aktív munkába kezdenek, és minél nagyobb az izomtömeg, annál több kalória elégetését teszi lehetővé, így a fogyás is gyorsabban megy majd, mintha csak koplalnál.

1200 kalóriás mintaétrend

A fogyókúrás étrend akkor lesz egészséges és kiegyensúlyozott, ha a kalóriák mellett figyelsz a tápanyagok milyenségére is. Fehérjében, vitaminokban gazdag, finomított szénhidrátban szegény ételeket fogyassz, ne feledkezz meg a megfelelő folyadékpótlásról, és iktasd be az életedbe a rendszeres testmozgást.

Borító-és ajánlóképek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük