Izom-összezavarás a gyors izomépítés titka? Utánajártunk az elméletnek
Folyamatos fejlődést ígér az izom-összezavarás elve, de vajon tényleg működik-e?

kar váll edzés súlyzós formáló (4)
Ez is érdekelhet

„A természetben értjük meg, kik vagyunk” – Grecsó Krisztián író az Erdei Vándortáborokról (x)

A 14 éves Endike beszélni kezdett (x)

Szorongás, elégedetlenség, magány – hogyan jutottunk el ide és hogyan léphetünk ki belőle?

Sári bíró - az idők változnak, de az emberek valójában nem (x)

Trendi új illat a világhírű Acqua Coloniától - Íme az egzotikus 4711 kölni (x)

beauty and style

A Balenciaga tökélyre vitte az abszurditást: egy ruhareklám, amit politikai plakátok inspiráltak »

Feltölti a bőrt, regenerál és hidratál: urea nélkül elindul a korai bőröregedés »

Monica Bellucci 15 éves lánya álomszép, mint az édesanyja: Deva Cassel a Dolce & Gabbana új arca »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Számtalan tanács kering arról, hogyan lehet meggyorsítani az izomépítést és feszesítést. Az egyik ilyen az izom-összezavarás elve, amely abban segít, hogy az izomnövekedés üteme folyamatos legyen, és ne álljon meg - legalábbis a hívei ezt állítják.

Az izom-összezavarás elve elsőre kifejezetten meggyőzően hangzik. Az elmélet azon alapul, hogy az izmok egy idő után megszokják a rájuk nehezedő terhelést, ezért a gyakorlatok változtatásával, másfajta terheléssel lehet a növekedésüket biztosítani - azaz össze kell zavarni őket ahhoz, hogy állandó legyen a fejlődés. 

Működik-e az izom-összezavarás elve?

Az izom-összezavarás elvét sokan a periodizációval rokonértelműen használják, mely egy szisztematikusan váltakozó edzésrendre utal, amelynek a célja a tervezett fejlődés és az izomnövekedés maximalizálása. Ilyenkor az alkalmazott gyakorlatok időközönként változnak, de szó sincs semmilyen cselről. 

kettlebell-edzes

Az a baj az izom-összezavarás elvével, hogy arról feledkezik meg, hogy az izmok éppen azáltal erősödnek, hogy alkalmazkodnak - hozzászoknak a terheléshez. Tehát minél gyorsabban szoknak hozzá a terheléshez, annál gyorsabban nőnek. A megerőltetés során mikrorepedések keletkeznek, amelyek behegedésével nő az izom. Az, hogy egy izom megerősödjön annyira, hogy már ne okozzon neki egy adott megterhelés komoly munkát, hetek, akár hónapok kérdése lehet.

Ezért fontos a következetesség és egy másik, valóban működő elmélet, a fokozatos túlterhelés elve, melynek a lényege, hogy úgy veszed rá az izmaidat a nagyobb munkára, hogy megváltoztatod a rájuk nehezedő nyomást. Ezt elérheted azáltal, hogy növeled az intenzitást, a súlyokat, esetleg az ismétlések számát, kitartott gyakorlatok esetében pedig azt az időt, amíg végzed a gyakorlatot. Ezek kombinációja is működik például úgy, hogy egyik napon kisebb ismétlésszámot végzel nagyobb súlyokkal, a másik napon magasabb ismétlésszámot kisebb súlyokkal - a terhelést pedig fokozatosan lehet növelni. Ilyenkor tehát nem feltétlenül a gyakorlatot változtatod, hanem az intenzitást.

Azonos gyakorlatokkal is ugyanolyan eredményes, ha nem eredményesebb fejlődést lehet elérni, a titok nyitja a következetesség és a fokozatosság, valamint a terhelés növelése.

A cikk az ajánló után folytatódik

Zsírégető gyakorlatok otthonra

Nem csak az edzőteremben erősödhet az ember hatékonyan. Ha beépíted ezeket a zsírégető gyakorlatokat az edzésprogramodba, még intenzívebbé teheted a napi mozgást!

A képek forrása: Getty Images

Ezt is szeretjük