Tényleg rá kell dolgozni az izomlázra, vagy csak buta babona? Utánajártunk
Sorra vesszük, mi a teendő az optimális izomfejlődés érdekében.

izzado csoport
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az izomláz mozgás után jelentkező tünetegyüttes, mely változó erősségű fájdalommal, az izmok merevségével, sérülékenységével és néha duzzadással jár, ami két-három nap alatt kezelés nélkül is elmúlik.

Korábban az energiafelhasználás termékeként keletkező, az izomban felszaporodó, aztán a véráramba kerülő tejsavat tették felelőssé az izomláz kialakulásáért. Ez az elmélet azonban többek között nem magyarázta azt, hogy akik rendszeresen sportolnak, és edzéseik során nagy mennyiségű tejsavat termelnek, miért tapasztalják csak nagyon ritkán az izomlázat.

Ma már egy másik elmélet került előtérbe, mely szerint a mozgás hatására az izmokon mikrorepedések keletkeznek. Ezek pótlásával növekszik az izomzat. Amíg azonban a gyógyulás nem ment végbe, addig ödémás állapot áll fenn, így a felgyülemlett víz feszíti belülről az izmot. Ennek alapján elmondjuk, érdemes-e izomlázzal további edzéseket végezni.

Izomlázra szabad edzeni?

Sokan tapasztalják, hogy az izomlázas fájdalom csökken, amikor mozogni kezdenek, így ebből arra lehetne következtetni, hogy az állapotnak kimondottan jót tesz a további mozgás. Ez azonban nem teljesen igaz.

nyujtas

Az izmokon keletkezett mikrorepedések regenerálódásához időre van szükség. Amennyiben a folyamatos terhelés miatt az izmok nem tudnak gyógyulni, túl nagy repedések keletkeznek, azaz túledzettség alakul ki, ami nemcsak a fejlődés lassulásához, de könnyen sérüléshez is vezethet.

Érdemes éppen ezért az izomláztól függetlenül is 24-72 órán keresztül pihentetni az edzés során intenzíven terhelt izomcsoportokat, így van idő a mikrorepedések pótlására. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ebben az időszakban teljes mértékig tilos lenne mozogni. Az edzéstervek ilyenkor rendszerint azt javasolják, hogy más izomcsoportot terhelj.

A cikk az ajánló után folytatódik

Megjelent Mentes Anyu legújabb szakácskönyve!

Inzulinrezisztenseknek és mentesen táplálkozóknak főzni nagy kihívás, ebben nyújt segítséget Nemes Dóra, a Mentes Anyu megálmodója. Legújabb szakácskönyvében minden étkezésre és alkalomra található szuper könnyű, mentes fogás. A receptek nemcsak kipróbáltak, de minden étel tápértéke (kalória, szénhidrát, zsír, fehérje) pontosan, adagokra ki van számolva.


Kizárólag online elérhető, a FeminaShopban! 

Promóció

Ennek a módszernek további előnye, hogy a regenerálódás folyamatához a szervezetnek sok energiára van szüksége. Amikor az edzés hatására a kalóriaigény fél-egy nap hosszan megemelkedik, utóégésről van szó. Minél több helyen zajlik egyszerre, annál több kalória ég el, ez pedig a zsírvesztés fokozódásával jár.

Az izomláz két-három napja alatt az érintett területen nyújtás végezhető, mely segít a fájdalom megszüntetésében, sőt, a regenerációt is javítja. Emellett szintén segít gyorsabban megszabadulni az izomláztól, ha gyulladáscsökkentő, izomlazító hatású krémet használsz, borogatást készítesz, vagy váltózuhanyt alkalmazol a keringés élénkítésére.

Ettől biztosan izomlázad lesz

Még akkor is, ha van egy kis alapedzettséged, hiszen a kőkemény gyakorlatok olyan alaposan megmozgatnak, hogy másnapra biztosan izomlázad lesz.

Ezt is szeretjük