Így fogyhatsz le végleg éhezés nélkül!
Személyre szabott diéta
Ha génjeidnek megfelelően akarsz fogyni, tudnod kell, a két alapvevő típus közül melyikbe tartozol.

Ez is érdekelhet

A női okosóra duplán öltöztet! (x)

Nevezz te is a Huawei Next Image nemzetközi mobilfotós versenyre! (x)

Nálad is belefér néha egy kicsivel több? (x)

Szakácskodj a szabadban! (x)

beauty and style

Gyönyörű koszorúslányruhák, melyek telt idomokon is jól mutatnak: szépen formálják az alakot, és ott takarnak, ahol kell »

Teltebb, puha ajkak irritáció nélkül: hialuronsavas volumennövelő ajakápolót teszteltünk »

Phil Collins lánya a modern Audrey Hepburn: a 31 éves Lily Collins irtó sikkes és megkapóan nőies »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az evolúciós fejlődés alapján egyes táplálkozási szakértők ma két alapvető típust különböztetnek meg, az ezekhez való alkalmazkodás pedig nemcsak a fogyásban segít, de egészséged megőrzését is támogatja. Tudd meg, te melyik típusba tartozol!

A nomád típus: alkalmazkodás az ősi táplálkozáshoz

Az ember 2,5 millió évvel ezelőtt kicsiben kezdte, azaz mindent megevett, amit eszközök nélkül össze tudott gyűjteni, vagy meg tudott fogni. Ezek közé tartoztak a növényi táplálékokon kívül - vadon termő zöldségek, diófélék, magvak, vadon növő gyümölcsök és bogyók - a rovarok, a hüllők és a kis emlősállatok is, később, a vadászat fejlődésével pedig nagy mennyiségű fehérjét is magához vett. Az ősi táplálkozás étrendje tehát nagy értékű állati fehérje keverékéből állt, kombinálva növényekkel, gyökerekkel, vad zöldségekkel és gyümölcsökkel, mindez együtt a sok, ezekben található ballasztanyaggal.

A lakosság egyharmada az anyagcseretípusa szerint még ma is nomád. Ebből adódik az a probléma, hogy az ő hasnyálmirigyük nem alkalmazkodott napjaink szénhidrátokban gazdag étkezéseihez és édes nyalánkságaihoz, ennek megfelelően túlérzékeny a szénhidrátdús étkezésekre. Ez azt jelenti, hogy sok inzulint bocsátanak ki, ami különösen fokozza a zsírraktározást.

A nomád típusba tartozol?

Ebbe a csoportba tartozol, ha egy bőséges, kizárólag szénhidrátokat tartalmazó étel - például gyümölcs, fehér kenyér, édesség, keksz - elfogyasztása után rövidesen kínzó éhséget érzel, csak nagyon gyengén tudsz koncentrálni, gyengének érzed magad, és szédülsz, úgy érzed, izmaid nem akarnak engedelmeskedni, verejtékezel, és pulzusod őrült módon ver.

Ha pedig szénhidrátot állati fehérjével kombinálva fogyasztasz, másnap a vizesedés miatt nagyobb lesz a túlsúlyod, és csak kis adagokat bírsz megenni - vagy semmit -, különben rosszul érzed magad, és elkezdesz izzadni. Mivel ez a típus kevésbé tolerálja a szénhidrátokat, étrendjében ezekkel mértékletesen kell bánnia, a hangsúlyt célszerű az állati fehérjékre és a zöldségekre helyezni.

Az ideális étrend

Reggeli: teljes kiőrlésű péktermék kombinálva vajjal, margarinnal vagy lekvárral; vagy müzli gyümölccsel és zöldséggel.
Tízórai: ásványvíz, cukor nélküli tea vagy kávé.
Ebéd: változatos, teljes értékű, vegyes étrend, de maximum 10 dkg szénhidráttal.
Uzsonna: ásványvíz, cukor nélküli tea vagy kávé.
Vacsora: kombináld a fehérjetartalmú élelmiszereket - sovány hús, hal, tojás, túró vagy natúr joghurt - salátával, zöldséggel.

A szántóvető: az anyagcsere forradalma

Mivel az ember egy különösen tanulékony faj, idővel felfedezett egy új, az életmódját forradalmasító módszert: megtanulta, hogy egész évben mindig elegendő táplálék állhat rendelkezésére, ha gabonamagvakat gyűjt, és célzottan elveti őket. A termést tartalékolta, úgyhogy a csoportnak sikertelen vadászat esetén vagy télen sem kellett éheznie. Így lett a nomádból szántóvető.

Míg néhány nomád csoport egészen néhány évtizeddel ezelőttig viszonylag háborítatlanul élhetett öröklött hagyományai szerint, a haladás időközben őket is utolérte - a gyorséttermek, a modern közlekedési eszközök, a televízió és társaik hozzájuk is bevonultak. És valóban: amint az állati fehérjéből és szénhidrátokból álló, inzulint hajszoló tápanyag-kombináció a mozgásszegénységgel ötvözve elérte ezeket a népeket, náluk is megjelentek a túlsúlygondok és az anyagcsere-betegségek.

A számítógépek korában világszerte szinte minden foglalkozásból eltűnt a fizikai munka. Ma az irodában vagy a pénztárban ülünk, és többé-kevésbé mozgás nélkül eltelt napunkat a televízió vagy a számítógép előtt töltött estével tesszük teljessé. Olyan élelmiszereket fogyasztunk, melyek energiatartalma egy nehéz fizikai munkát végző embernek lenne elég, nem csoda tehát, ha az elhízás ennél a típusnál is népbetegségnek számít.

A szántóvető típusba tartozol?

Ha ebbe a típusba tartozol, a csak szénhidrátokból álló táplálkozás után nem érzel semmiféle reakciót, és farkaséhes sem leszel, ha viszont a szénhidrátot fehérjével kombinálod, az étkezés után közvetlenül fáradtnak és erőtlennek érzed magad, csak gyengén tudsz koncentrálni, és sokszor kifejezetten rosszul vagy.

Mivel ez a típus jól tolerálja a szénhidrátot, abból a nomád típusnál többet is fogyaszthat, ellenben az állati eredetű fehérjék fogyasztásának mértékére fokozottan ügyelnie kell.

Az ideális étrend

Reggeli: teljes kiőrlésű péktermék kombinálva vajjal, margarinnal vagy lekvárral; vagy müzli gyümölccsel és zöldséggel, fehérjét nem szabad fogyasztani.
Tízórai: ásványvíz, cukor nélküli tea vagy kávé.
Ebéd: változatos, teljes értékű, vegyes étrend hal, hús, tojás, tejtermékek fogyasztása nélkül, sok zöldséggel, növényi fehérjével, például hüvelyes növényekkel.
Uzsonna: ásványvíz, cukor nélküli tea vagy kávé.
Vacsora: kombináld a fehérjetartalmú élelmiszereket - sovány hús, hal, tojás, túró vagy natúr joghurt - salátával, zöldséggel.

Cikkünk Dr. Detlef Pape, Dr. Rudolf Schwarz, Elmar Trunz-Carlisi és Helmut Gillessen Karcsúsító álom című könyve alapján készült, mely a Mérték Kiadó gondozásában jelent meg.

OLVASD EL EZT IS!

csirkesalata
  • diéta a tartós fogyásért
  • mintaétrend a tartós fogyásért

Mínusz 10 kiló az Anne Collins-diétával

reggeli etel
  • diéta a tartós fogyásért
  • mintaétrend a tartós fogyásért

A végleges fogyás titka: kronodiéta

kenyer
  • diéta a tartós fogyásért
  • mintaétrend a tartós fogyásért

A zsírbontó Simmons-diéta

Ezt is szeretjük