Egészen idáig rosszul tudtuk! Valójában ez a helyes futótechnika
Az első futócipők 1972-es megjelenése óta sokat változott a futótechnika. Jól jártunk vele?

Ez is érdekelhet

Legyen mindannyiunk szívügye a fejlődés! (x)

Téli álomesküvő a Rosinante Fogadóban*** (x)

Mit diktál a téli kabáttrend 2018-ban? A stylist tippjei (x)

Hogyan segíts, ha bedugult a pici orra? Az orröblítés aranyszabályai (x)

10 hely, amiről álmodoznak a magyarok - Idén csupán egy európai város került fel a listára. (x)

beauty and style

Körömlakk a hűtőben: tényleg tartósabb fedést ad, ha hidegben tárolod? Kipróbáltuk »

Fiatalító, natúr smink 5 perc alatt, macera nélkül: profi sminkes mutatja meg az alapokat »

6 téli öltözék, amivel nem lehet hibázni: alapdarabok stílusosan »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Futás közben először a sarok érinti a talajt, majd innen gördül a talp a lábujjak irányába - a legtöbben ezt tartják helyes futótechnikának.

Valójában azonban ez a mozdulatsor pár évtizede - a modern, párnázott futócipőkkel - terjedt el, és nem feltétlenül tesz jót a lábnak, növeli a sportsérülések kialakulásának esélyét.

A lábfej mint mérnöki mestermunka

Leonardo da Vinci mérnöki mestermunkának, művészi remekműnek tartotta a csodálatos súlyelosztó és felfüggesztési rendszerrel bíró emberi lábfejet - amelyben egyébként a test összes csontjának egynegyede található.

A lábfej boltozata minden oldalról megtámasztott: 26 csont, 33 ízület, 12 ín és 18 izom alkotja, amely úgy nyúlik, mint egy földrengésbiztos függőhíd. Ha azonban a cipő végzi el a lábfej munkáját, kemények, rugalmatlanok lesznek az inak, az izmok elsorvadnak.

Miért nem jó a túlságosan rugalmas cipő?

A túlságosan rugalmas cipők megengedik a lábnak a hanyag, nyújtott lépésekkel való futást, ebből azonban természetellenes tartás következik, ami derék- és ízületi fájdalomhoz vezet. Vagyis minél párnázottabb a futócipő, annál kevésbé védi a lábat.

Minél jobban elhasználódik a cipő, annál keményebbek lesznek benne a párnák, annál biztosabban áll a futó a lábán, annál határozottabban mozog. Amikor párnázott cipőben futsz, a lábfejed szinte a cipőtalpon áthatolva keresi a szilárd, stabil felületet.

Sérülésekhez vezethet

Az első futócipők 1972-es megjelenése előtt az emberek kifejezetten vékony talpú cipőben futottak, a lábuk erős volt, és jóval ritkábban fordultak elő térdsérülések - mondja dr. Daniel Lieberman, a Harvard Egyetem antropológus professzora.

A helyes futótechnika

- Éveken át az edzési filozófiám része volt a mezítlábas futás - mondja Gerard Hartman ír fizioterapeuta, akit a világ legkiválóbb hosszútávfutói afféle hatalmas Óznak tekintetnek. Leggyakrabban a lábfej edzetlen izomstruktúrájában keresendő a sérülések oka, és mi az elmúlt 25 évben elkövettük azt a hibát, hogy hagytuk meggyengülni a lábfejünket. Szitokszó lett a pronáció, amely valójában része a lábfej természetes mozgásának. A lábfejnek pronálnia kell.

Nem sarokra kellene érkezni!

Hogy mit is jelent a pronáció, könnyen megtudhatod, ha lerúgod a cipődet és mezítláb végigszaladsz egy aszfaltozott útszakaszon. A kemény felületen a lábfej egy rövid időre elfelejti a cipőben felvett szokásait, és automatikusan önvédelmi módba kapcsol: a talp külső éle ér először földet, majd puhán gördül a kisujjtól a nagylábujjakig, amíg le nem kerül a földre az egész talp. Ezt hívják pronációnak - finom csavarintás, amely a lábboltozatra hárítja át az ellenerőt, és ezáltal nyeli el a rázkódást.

A hetvenes években felerősödött egy a futás terén tekintélyes hang, amelynek nem tetszett ez a csavarómozdulat: dr. George Sheehan kardiológusé. Véleménye szerint a túlzott pronáció áll a futótérd kialakulásának hátterében. Ez olyan elváltozás, mely során a térdízület mozgásakor a térdkalács erőteljesen a combcsont végéhez dörzsölődik.

A testtartásra is ügyelj!

Ne csak a lábadra koncentrálj futás közben, figyelj a helyes testtartásra is! Alábbi videónkból megtudhatod, milyen is az.

Kisebb léptek, a lábközép ér előbb földet

Részben igaza volt, ám a túlzott pronáció kialakulásához sarokra kell érkezni, a helyes futótechnika azonban kisebb léptekből áll, és nem a csontos sarok érinti először a földet, hogy a talp onnan gördüljön a lábujjak irányába, hanem a húsos lábközép.

A sarokra érkezés valójában nagyon megterheli a gerincet és bár a modern, párnázott futócipők csökkentik a rázkódás mértékét, alapvetően változtatják a futótechnikát és hosszú távon a láb statikáját. Ha ugyanis gátolsz egy természetes mozdulatot, az kedvezőtlenül hat a többire.

Cikkünk megírásában Christopher McDougall Futni születtünk című könyve segített.

Egy egyszerű kérdéssel kezdődött minden: Miért fáj a lábam? A válasz után kutatva Christopher McDougall elképesztően izgalmas emberekkel találkozott, és hihetetlen atlétikai teljesítményeknek volt szemtanúja. A rejtélyes Caballo Blanco közvetítésével megismerte a világ legfantasztikusabb ultrafutóit, a Mexikóban élő tarahumara indiánokat, és közelebbi kapcsolatba kerülve velük rádöbbent, hogy mindaz, amit a nyugati világ a futásról tud, téveszméken nyugszik. És a kérdések egyre sokasodtak.

Kiadja: Park Kiadó.
Ára: 3120 forint.
A könyvet itt rendelheted meg!
Ezt is szeretjük