Ugyanaz az étel, mégis több száz kalória különbség van köztük - Mutatjuk, mi a titok
Egy dietetikus szakértő megszólalásig hasonlító ételadagokon szemléltette, hol tudnak megbújni a pluszkalóriák.

tábla kaja
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Egyáltalán nem mindegy, miből mennyit, és azt mikor fogyasztja az ember. A briliáns szemléltetőeszköz Paula Norris, dietetikus agyából pattant ki, két tál ételen keresztülmutatta be a fogyókúrázók egyik fő buktatóját, a rosszul kiszámolt porciókat.

Ezzel a kis bemutatóval sokakat ráébreszthet arra, valójában milyen apró változtatásokon múlik a sikeres fogyókúra. 

Rejtett kalóriák a mindennapokban

Sokan azt hiszik, hogy a kalóriáktól csak úgy lehet megszabadulni, ha teljes mértékben feladja kedvenc ételeit. Ám igen egyszerű módja is van annak, hogy a fölös kalóriákból mindenki le tudjon otthon csippenteni drasztikus változtatások nélkül is. Ezt bizonyította be Paula Norris, a "Spot the difference" azaz "Vedd észre a különbséget" fotósorozata által, melyeken az ételek, bár hasonlítanak egymásra, az egyik mégis fele annyi kalóriát tartalmaz. 

Ennek titka a tányérra szedett ételek arányán, illetve minőségén múlik. Szemre lehet, hogy ugyanaz a két étel, de az egyikben több mondjuk a hús és a saláta, de kevesebb a kruton és a majonéz. Az étel ugyanolyan finom, de laktatóbb és táplálóbb, ha figyelünk a helyes arányokra.

Több zöldség, több rost, több íz, kevesebb szénhidrát. A zsíros húsokból és halakból is érdemes kevesebbet a tányérra szedni, a soványoknál viszont fordított az arány. Az avokádó hiába egészséges, kalóriadús.

Az üres kalóriáktól úgy lehet legegyszerűbben megszabadulni, ha az adagok méretének csökkentése után kevesebb olajat használnak a fogyni vágyók, illetve több ropogós zöldséggel egészítik ki a menüt. 

A tészta nem az ördögtől való, de természetesen mértékkel szabad csak fogyasztani. Éppen ezért érdemes minimalizálni a tészta mennyiségét, és inkább több zöldséget felhasználni az elkészítéshez . Az élmény ugyanaz lesz, ha pedig teljes kiőrlésűt használ valaki, még jobb.

A bolognai tésztát szinte mindenki szereti. Egy apró trükkel nem is kell lemondani róla, ugyanis spagetti helyett hosszában lereszelt cukkinit lehet alkalmazni, mellé pedig több zöldséget tartalmazó szószt tálalni. A parmezán adagját is érdemes a felére csökkenteni, mivel rendkívül sok zsír van a sajtokban. Aki nem akarja ennyire becsapni magát, készítsen kis adag teljes kiőrlésű tésztát.

Lehet úgy manipulálni a porciókat, hogy a szem is jóllakjon. Lényegében a fő motívum, hogy a szénhidrátok mennyiségét kell minimalizálni, és az idáig háttérbe szorított zöldségeseknek pedig nagyobb teret adni a tányéron.

Remekül példázza a reggeli müzlis tál is, hogy hogyan lehet 170 kalóriával kevesebbet enni reggelente, ami egyébként egy héten belül fél kiló fogyással járhat. A zabpehely ugyan egészséges, de magas szénhidráttartalma miatt viszonylag sok kalória van benne, így abból érdemes kevesebbet szedni a müzlis tálba. Az aszalt gyümölcsök helyett inkább friss gyümölcsök legyenek a tányérban, többek között az áfonya tökéletes helyettesítő. És ha lehet, akkor a zsíros joghurt helyett érdemes zsírszegényt venni.

Több mint a felére lehet csökkenteni az egyébként ínycsiklandó taco kalóriatartalmát is. A kép bal oldali porciójában 180 gramm darált hús, 50 gramm avoká dó, fél cső kukorica és 25 gramm cheddar sajt található, míg a jobb oldali tálban 100 gramm zsírszegény darált marhahús, 25 gramm avokádó, negyed kukorica és 15 gramm cheddar sajt. 

Mindössze a mértékek és az arányok változnak, mégis az eredmény magáért beszél.

10 édesség, amiben 100 kalória sincs: ezeket akkor is eheted, ha fogyni akarsz

Az édes ízt a gyümölcsök, magvak is képesek biztosítani. Ráadásul a cukor felszívódását a sok-sok rost lassítja, így ezekből az ételekből viszonylag sokat ehetsz. Próbáld ki ezeket a finomságokat!

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük