A hasi hízás 3 legfőbb oka: mutatjuk, melyiket hogyan ismerheted fel, és mit tehetsz ellene
A makacs úszógumi nem csak esztétikai probléma, súlyos betegségekhez is vezethet.

GettyImages-1094376624
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A hastájékon felhalmozódott zsírpárnák kialakulásához a genetikán túl számos fizikai és életmódbeli tényező hozzájárulhat. Ilyen többek közt például a táplálkozási szokások megváltozása, a nem megfelelő mennyiségű és minőségű alvás, bizonyos gyógyszerek mellékhatása, hormonális problémák, kevés mozgás, de a hosszú távú, folyamatos stressz is növeli a hasi zsír megjelenésének esélyét.

Kutatások kimutatták, hogy akik főként hasi tájékon raktározzák el a felesleget, sokkal hajlamosabbak szív- és érrendszeri betegségekre, 2-es típusú diabéteszre, stroke-ra, mell- és vastagbélrákra vagy koszorúér-betegségekre, mint azok, akiknek a pluszkilók egyenletesen oszlanak el a testükön.

Miért olyan veszélyes a hasi zsír?

Amíg a szubkután, azaz a bőr alatti zsírszövet elsődleges funkciója a test szigetelése, addig a zsigeri, azaz a vaszkuláris zsír a belső szerveket - tüdőt, májat, szívet, hasnyálmirigyet - öleli körbe, és feladata, hogy védje azokat a külső behatásoktól. Amennyiben túl sok halmozódik fel belőle, a szervek elzsírosodnak, gátolják a megfelelő vérkeringést és az oxigénellátást, légzési panaszokat okoznak, és a szervezetben levő gyulladásokra is ráerősíthetnek.  

GettyImages-1057839186

A zsigeri zsír a hasi zsír legveszélyesebb formája, de ez távolról sem jelenti azt, hogy semmit nem lehet tenni ellene. 

A hasi zsír kialakulásának okai

Ha a hízást az alkohol és a nem megfelelő táplálkozás okozza

A máj mint a méregtelenítő folyamatok fő szerve, tisztítja a belek irányából érkező vért, és kiszűri a káros anyagokat. Túlzott alkoholfogyasztás esetén a máj ezt megpróbálja minél gyorsabban lebontani a szénhidrátok és zsír helyett, ami pedig a hasi tájékra rakódik le. Ha a károsító tényező hosszú távon és folyamatosan fennáll, akkor a májszöveten hegek keletkezhetnek, amelyek gyulladásos zsírmájat és májcirrózist, azaz májzsugort - a szövetek végleges károsodását - válthatnak ki, ami a legsúlyosabb esetben halállal végződhet. A deréktáji felesleg felhalmozódásának okozója a túlzott alkoholfogyasztás mellett a zsíros ételek, valamint a cukros üdítők, az édességek és a gyors felszívódású szénhidrátok fogyasztása is.

A cikk az ajánló után folytatódik

Így tehetsz ellene

Bizonyos alkoholtípusok kétszer annyi kalóriát tartalmaznak, mint a cukor, ezáltal megemelik a vércukorszintet, ami szintén hozzájárul a hízáshoz. Mellőzd a cukros üdítők, valamint a fehér lisztből készült kenyérfélék, tészták és pékáruk fogyasztását is, amelyek szintúgy megemelik a vércukorszintet, és ennek leesése után sóvárgás tör rád. Helyettük összetett szénhidrátokban gazdag, teljes kiőrlésű gabonákat, zabpelyheket, telítetlen, egészséges zsírsavakat fogyassz, mert szívvédő hatásuk van, és csökkentik a szervezetre káros LDL-koleszterin szintjét is. Az anyagcsere felpörgetéséhez fogyassz napi két-három liter tiszta folyadékot, lehetőleg sima vizet. 

Ha a hízást a hormonok okozzák 

Ha úgy érzed, bármilyen igyekezeted ellenére sem mozdul a mérleg nyelve, vagy akkor is növekszik a súlyod, ha közben alig eszel, valószínű, hogy bizonyos hormonok felborulása állhat a háttérben.

A  pajzsmirigy-alulműködés lassítja az anyagcserét, és csökkenő étvágy mellett is súlygyarapodást eredményez. Ha a pluszkilókhoz fáradékonyság, magas vérnyomás, gyakori székrekedés, hidegérzet vagy hangulatingadozás társul, valószínűleg ez a hormon lehet a ludas. Gyógyszerterápiával orvosolható, ilyenkor az alulműködést okozó thyroxine hormont pótolják. 

GettyImages-1201456674

Az inzulinrezisztenica is okozhat hasi zsírpárnákat. Az inzulin feladata a glükóz sejtekbe való beépítése lenne, hogy aztán azok tápanyagként felhasználják azt, valamint hozzájárul ahhoz, hogy a zsír a raktárakban maradjon. A rezisztenica hatására a szervezet még több inzulint kell, hogy termeljen, így minél több az inzulin, annál nehezebb megszabadulni a felesleges kilóktól, és annál nagyobb a zsírok felhalmozódása is. Az inzulinrezisztencia terápiája komplex, hiszen személyre szabott diétából, rendszeres mozgásból és szükség esetén gyógyszeres kezelésből áll. 

Ha a hízást a stressz okozza

Tartós stressz révén a szervezetben megjelenik a stresszhormon, a kortizol, aminek magas mértéke is hasi típusú elhízáshoz vezethet, hiszen növeli a vércukorszintet, ez pedig fokozza az étvágyat, ezáltal a pluszkalóriák bevitelét. A stressz hatására a neuropeptid Y nevű molekula szabadul fel nagyobb mennyiségben a szervezetben, feladata, hogy serkentse a szénhidrátok felvételét, és növelje az irántuk való sóvárgást, ezáltal könnyen túlevéshez és hízáshoz vezethet. 

GettyImages-1072052376

Így tehetsz ellene

Mozgással sokat tehetsz a stressz-szinted csökkentéséért, a futás bizonyítottan stresszoldó hatással bír, és kedvezően hat az általános testi és mentális állapotra, kiegyensúlyozottá, összeszedettebbé tesz. Nem beszélve arról, hogy a futás mint aerob mozgásforma a kalóriaégetésben is segít, így hamarabb szabadulhatsz meg a kipárnázott pocaktól is.

Ételek hasi hízás ellen - Ha nehezen megy le a felesleg

Mutatjuk, mit tegyél a tányérra, hogy megszabadulj a hasi párnácskáktól!

Borító- és ajánlóképek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük