Ez a zsírégető hormon segít a legtöbbet a fogyásban: mutatjuk, mikor termelődik a legjobban
A zsírzabáló hormonod éjszaka aktív, ezért fontos, hogy eleget aludj.

reggel merleg
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az ember teste akkor is aktív, amikor alszik. Nemcsak az agya dolgozza fel a nap történéseit, a teste is a nap ételeit. Ilyenkor történik a zsírraktározás és a zsírégetés java is. Ezért pedig egyetlen hormon felelős.

A glükagon nevű hormon párban jár az inzulinnal. Ugyanott születnek, a hasnyálmirigy Langerhans-szigeteiben lévő alfa-sejtek termelik őket, de, amíg az inzulin a raktározásért felelős, addig a glükagon a zsírbontásért. Egymással ellentétesen dolgoznak, amikor sok az inzulin a szervezetben, akkor kevés a glükagon, és fordítva, amikor az inzulinszint lecsökken, a glükagonszint megnő, ezért a glükagont cukorbeteggyógyszerekben is sokszor alkalmazzák, de a diétás kezelések új, egyre népszerűbb hatóanyaga is.

Hogyan dolgozik hatékonyan a glükagon?

Ez a hormon felelős a test táplálásáért éjszaka. Amikor az ember az igazak álmát alussza, valójában a glükagon lebontja a napközben magához vett ételeket, és a glikogénraktárakból biztosítja a szervek táplálását. Azonban, ha már nincs mihez nyúlnia, a zsírból kezdi táplálni a szervezetet.

Ezért nem mindegy, hogy az ember mit eszik lefekvés előtt, és mennyit alszik. Érdemes egy órával elalvás előtt már nem fogyasztani semmit sem, de a szabályt, hogy este hat után nem szabad enni, ideje elfelejteni. A vacsora java álljon egészséges - teljes kiőrlésű vagy növényirost-alapú - szénhidrátokból és telítetlen zsírokból. Egy egészen kicsi fehérje is kerülhet a képletbe, de mindenképpen kevesebb, mint amennyit ebédre fogyasztottál. Így a tested is megkapja a táplálékát, és a zsírégetés is beindulhat.

Ezután éjszaka, ami felfogható akár egy nyolcórás, szakaszos böjtölésnek is, elindul a glükagontermelődés. Ilyenkor hosszan nem vesz magához ételt az ember, így a raktárak ki tudnak merülni, a hormon pedig elkezdheti a zsírbontást. Viszont, ha nem alszunk eleget, nem lesz elég ideje dolgozni, ezért fontos, hogy pihentető, nyugodt alvással töltse az ember az éjszakát.

A megfelelő, hosszú alvás nemcsak a glükagon szintjét befolyásolja. Kutatások igazolják, hogy az elégtelen alvásmennyiség teljesen összezavarja az ember hormonháztartását, és főleg azokra a hormonokra hat, melyek az éhséggel, táplálkozással és zsírraktározással kapcsolatosak. Nő például a ghrelin nevű éhséghormon termelődése, így farkaséhesen kelhetsz, de csökken a leptin szintje is, vagyis kevésbé fogod jóllakottnak érezni magad.

A cikk az ajánló után folytatódik

Fogyókúrás mítoszok

"Este hat után tilos enni", "a vízivás segíti az emésztést" - rengeteg ehhez hasonló fogyókúrás mítosz létezik. Ezek körül szemezgettünk, olyanokat választottunk, melyek kifejezetten az emésztéssel kapcsolatosak - a többségük legfeljebb félig igaz, mégis sokan elhiszik őket.

A képek forrása: Getty Images.

Ezt is szeretjük