Mi az a glikémiás index? Tudnod kell, ha fogyni akarsz!
A táplálékok glikémiás indexe a szénhidrátok felszívódásának sebességét mutatja meg.

Ez is érdekelhet

Tippek hogyan hozd a legjobb formád télen is - a hideg idő nem akadály! (x)

Csatlakozz te is Fördős Zéhez, és #FőzzAGYERMEKEKÉRT! (x)

Megvan az év legnagyobb gyermekelőadása: ha szemfüles vagy, jövőre megnézheted! (x)

Nem tudod, milyen legyen idén a karácsonyi dekoráció? Segítünk! (x)

Négy dekortrend, amivel biztosra mehetsz karácsonykor (x)

beauty and style

Jennifer Aniston falatnyi ruhát húzott, és elfelejtett melltartót venni: 49 évesen is észbontó az alakja »

Frissítő, pórusösszehúzó arcmaszk 2 perc alatt: a reggeli rohanásba is belefér »

Túlsúlyos, de megtalálta a nőies oldalát: Tess Holliday imád öltözködni »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A dietetikusok, cukorbetegek és fogyni vágyók körében nem ismeretlen kifejezés a glikémiás index. A legtöbben annyit tudnak róla, hogy ha alacsony, az súlyvesztés szempontjából előnyös, ha magas, az nem szerencsés.

Cikkünk segítségével kicsit közelebb kerülhetsz a glikémiás index fogalmának megértéséhez.

Mi az a glikémiás index?

A glikémiás index elméletét dr. David J. Jenkins és kollégái a nyolcvanas években dolgozták ki a Torontói Egyetemen. Eredetileg a cukorbetegek étrendjével összefüggésben kezdtek foglalkozni vele, ám később kiderült, hogy a fogyókúrázók szempontjából sem közömbös a glikémiás index.

Egy szám nulla és száz között

Az élelmiszerek emésztése során a szervezet a szénhidrátokat glükózra, más néven szőlőcukorra bontja. Ezt a vér a sejtekbe szállítja, hogy az izmok energiát nyerhessenek belőle, és a máj pedig képes eltárolni őket.

A glikémiás index egy számérték 0 és 100 között, amely a táplálékokat sorolja be az alapján, hogy milyen hatással vannak a vércukorszintre.

Gyors és lassú felszívódás

A glikémiás index azt mutatja meg, hogy az adott élelmiszerben lévő szénhidrát milyen gyorsan szívódik fel a szervezetben - függetlenül attól, hogy mennyi szénhidrátot tartalmaz.

Minél alacsonyabb egy táplálék glikémiás indexe, annál kevesebb glükózt juttat a szervezetbe az emésztés során, illetve annál kevésbé emeli meg a vércukorszintet. Az alacsony glikémiás indexű táplálékokból a szénhidrátok lassabban szívódnak fel, így hosszabb ideig tartó teltségérzetet okoznak, és kevésbé hizlalnak.

Magas rosttartalmú táplálékok előnyben

A glikémiás index és a rosttartalom szorosan összefügg: minél magasabb az adott táplálék rosttartalma, annál alacsonyabb a glikémiás indexe. A hüvelyesek és a teljes kiőrlésű kenyerek például jóval kevésbé emelik meg a vércukorszintet, mint a csokoládé vagy a fehér kenyér.

A rostok szerepe a fogyásban

Kattints az alábbi videóra, ha érdekel, mit mond a dietetikus a rostok fogyókúrában betöltött szerepéről.

Alacsony glikémiás indexű táplálékok

Annak érdekében, hogy a fogyókúrád minél sikeresebb legyen, érdemes szem előtt tartanod a táplálékok glikémiás indexét. Lassan felszívódó szénhidrátokat tartalmaznak az alacsony - 40 alatti - glikémiás indexű élelmiszerek. Ilyenek - a már említett - hüvelyesek, paradicsom, retek, alma, körte, narancs, grépfrút. Ugyancsak ebbe a kategóriába tartoznak a teljes kiőrlésű kenyerek vagy a zsírszegény tej.

Ezt is szeretjük