Futás hidegben: miért nagyon veszélyes, ha felkészületlenül állsz neki?
Árt a tüdőnek a hidegben futás, vagy sem?

futas-tel-ho
Ez is érdekelhet

Családi programajánló: irány a Tereza, irány Mexikó! (x)

3 ok, hogy miért legyen úti célod Hajdúszoboszló (x)

Márciustól még több kedvezmény vár: csak a PIN-kódod kell hozzá (x)

Fedezd fel a gőzállomást, mellyel a vasalás gyorsabb, mint valaha! (x)

beauty and style

Johnny Depp 19 éves lányának mosolyognia sem kell a csábításhoz: Lily-Rose és a francia szexepil »

5 stílusos nő 50 felett, akitől van mit tanulni: igazi egyéniségek, jó divatérzékkel »

Puha ajkak, egy éjszaka alatt: természetes ajakbalzsam házilag »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A hidegben futás elvileg nem árt az embernek. Hacsak nincsenek extrém körülmények, a belélegzett levegő felmelegszik, mire a tüdőbe jut, és így önmagában nem okoz megfázást vagy köhögést. A téli alapozó időszak sokak kedvét meghozhatja a futáshoz, ahogyan az újévi életmódváltás is.

Ha azonban valaki nem fut rendszeresen, akkor ügyelnie kell néhány dologra. Azoknak a szervezete, akik mindennap futnak, hozzászokik a mostoha körülményekhez, így nem terheli meg őket annyira a hideg. De a száraz levegő, a leizzadás és a csúszásveszély komoly bért szedhet a gyakorlatlan sportolóktól.

Mire kell figyelni, ha hidegben futsz?

A száraz, hideg levegő irritálhatja a légutakat. Azok, akik kevésbé fittek, vagy, akik terhelés okozta asztmában vagy egyéb légzőszervi betegségben szenvednek, könnyebben találkozhatnak ezzel a problémával.

futas-tel

A hideg miatt különösen fontos vastagabban, rétegesen öltözködni. A pamutruhákat felejtsd el, ezek tartják a nedvességet, ami miatt könnyebb megfázni, vagy kihűlni bennük. Minden nagyobb sportboltban kapható téli futónadrág és felső, illetve könnyű, de a hideg időhöz való dzseki. A kesztyű és a sapka szintén elengedhetetlen kellék, mert a fül és az ujjak hűlnek el a leghamarabb, ezért fokozottan óvni kell őket.

Fontos, hogy, ha már leizzadtál, maradj mozgásban, ne állj meg hosszú időre pihenni, és, ha végeztél az edzéssel, minél gyorsabban szárítkozz meg, és öltözz át. Így elkerülheted a meghűlést, valamint a kihűlést is, mert nem maradsz sokáig a hideg, vizes holmijaidban. 

Télen különösen oda kell figyelni a jégre és a csúszásveszélyre is. Érdemes beszerezni egy pár téli futócipőt, amely bélelt, és bordázott a talpa. Ha erre nem szántál a keretből, úgy válaszd meg a futás útvonalát, hogy az a lehető legbiztonságosabb legyen. A cipő talpát ilyenkor is érdemes kezelni akár házilag is nyers krumplival, hogy ne csússzon annyira.

A cikk az ajánló után folytatódik

A bemelegítés hideg időben még lényegesebb, mint nyáron, mert ilyenkor nehezebben melegednek be az izmok és az ízületek, és a bemelegítés hiányában komoly megterhelésnek teheted ki őket. A legtöbb sportsérülés - izomszakadás, bokaficam - ilyenkor ebből adódik, így érdemes rászánni az időt. A bemelegítést kezdd lassú kocogással 1-2 kilométeren át, majd folytasd 10-15 perces, egész testet átmozgató gyakorlatokkal, hogy felpezsdítsd a vérkeringésedet, és felkészítsd az izmaidat a munkára.

Zsírégetés nem csak futással

Nem a futás az egyetlen olyan edzésforma, ami hatékonyan égeti a zsírt. A mostanában népszerű szakaszos típusú edzéseket szintén a legjobb zsírégető mozgások közt tartják számon. Ennek egyik változata az alábbi Tabata-gyakorlatsor, amit akár otthon, a meleg lakásban is kipróbálhatsz.

Képek forrása: Getty Images.

Ezt is szeretjük