Mi az a funkcionális edzés, és miért jó csinálni? Az edző válaszol
Nagyon sok edzést hirdetnek funkcionálisként, így nem árt tudni.

guggolasok
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Számos konditerem órái, edzők és fitneszvideók ígérik a fogyni és formásodni vágyóknak, hogy a pénzükért cserébe funkcionális edzést kapnak. A hangzatos kifejezés azonban nem biztos, hogy sokat mond, ha még csak most ismerkedsz a lehetőségekkel.

Megkérdeztünk egy edzőt, Kiss Sándort, a Sasafitness és a Beyond the Motion oldalak bloggerét, hogy mitől lesz funkcionális az edzés, és milyen előnyökkel jár az ilyen mozgás. 

A funkcionális edzés

Sasa elmondta, hogy, míg a konditermi edzések legtöbb mozdulatsora egy-egy izomra fókuszáló izolációs gyakorlat, ami az egész edzés során is legfeljebb néhány izomcsoportot dolgoztat meg, addig a funkcionális edzések alatt a teljes test megmozgatása a cél. Ilyenkor egyetlen tréning alatt előkerül az állóképesség fejlesztése, az erősítés, a mobilizáció és még akár sok más.

kitores csipore tett kez

A funkcionális edzések gyakorlatainak java a természetes mozdulatsorokon alapul, csupa olyasmi, amit a hétköznapi életben is csinálsz. Hason fekvésből a fekvőtámaszhoz hasonló mozdulattal kelsz fel, egy nehezebb tárgyat úgy veszel fel a földről, mintha elemelést csinálnál, és valószínűleg a guggolás is a mindennapjaid része. A gyakorlatok nagyon sokfélék, sőt, összetett variációik is léteznek.

Mivel a mozdulatok végrehajtása számos nagy izomcsoport munkáját igényli, kiemelkedően hatékonyak. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Amikor erősítesz, az izmaidon mikroszkopikus repedések keletkeznek, melyeket a szervezeted a pihenőidőben regenerál. A repedések kitöltésével növekszik az izom, míg ezzel párhuzamosan megtörténik az izomban és májban a szénhidrátraktárak újra- és túltöltése. A folyamatot utóégetésnek nevezik, ugyanis sok kalória felhasználásával jár, és akár 24-48 órán át is eltarthat az edzés után.

Ha funkcionális edzést végeztél, akkor az utóégetés során több kalória használódik fel, mintha csak a hát- és a vállizmaidat vagy a bicepszedet és a tricepszedet dolgoztattad volna. Ebből adódik, hogy, ha fogyni szeretnél, érdemes a leginkább az izomtömeg növelésére alkalmas, néhány izomcsoportra fókuszáló edzések helyett a funkcionális tréningeket előnyben részesíteni. Közéjük tartoznak a CrossFit-, a kettlebell-edzések és a HIIT-programok is.

A legjobb zsírégető mozgásformák

Ha nem szeretnél hosszú órákat vesztegetni azzal, hogy hiábavaló erőfeszítéseket teszel a fogyásra, akkor hatékony módszereket kell keresned. Mutatjuk, hogy az edzéstípusok közül melyek a legjobb választások!

Ezt is szeretjük