Zsírt csinál belőle a máj, és csak hízol tőle: mikor lesz nagy baj a fruktózzal?
Nagyon nem mindegy, hogyan kerül a szervezetedbe.

Nyereményjáték

Nyerj páros belépőt 2018 fergeteges jazzkoncertjére a Sárik Péter Trióval! (x)

Nyerj luxuskozmetikumokat érett bőr számára, és búcsúzz el a ráncoktól a természet erejével! (x)

Nyerj utazókönyvet, és ismerd meg a világ legkevésbé ismert érdekességeit! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Gomba vagy baktérium? Nagyon is lehet érzékelni a különbséget, és máshogy is kell kezelni (x)

Ezreket spórolhatsz a vízszámlán: pénzt és energiát spórol ez a konyhai eszköz (x)

A legjobb szőrtelenítő módszer télen is: így lesz hetekig sima a bőröd (x)

Babapuha és fényes lesz a festett haj, ha ezekkel ápolod: látható lesz a különbség (x)

Tökéletes alakot és egészséges testet ajándékozhatsz karácsonyra! Mutatjuk, hogyan (x)

beauty and style

Jónak hiszed, pedig ártasz vele: 4 dolog, amit ne csinálj, ha fogyni akarsz »

11 divatos frizura félhosszú hajból: csak néhány hullámcsat kell hozzá! »

Néhány gyöngy, és új fényében ragyog a régi, megunt pulóver »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az étrendedben általában két egyszerű cukor fordul elő a leggyakrabban: a glükóz és a fruktóz. A glükóz magában is ott van ételekben, de akár keményítőből – például krumpliból – is származhat, és az emberi szervezet is képes előállítani, hiszen minden sejtnek szüksége van rá. A glükóz szükséges az életben maradáshoz, a fruktóz azonban egyáltalán nem. 

Az ember nem tud fruktózt termelni, és az evolúció során csak ritkán, a szezonálisan érett, friss gyümölcsökből jutott hozzá ehhez a cukorhoz. Ezzel is összefügghet, hogy a glükóz és a fruktóz emésztése két nagyon eltérő folyamat, különböző következményekkel. 

Mikor lesz baj a fruktózzal?

Míg a glükózt a szervezet minden egyes sejtje használja, addig a fruktóz anyagcseréjét egyedül a máj végzi jelentős mennyiségben. Amikor pedig valakinek az étrendje sok gyümölcscukrot és kalóriát tartalmaz, akkor a máj túlterhelés alá kerül, és a fruktózt közvetlenül zsírrá alakítja. 

cukor szorva

A túlzott gyümölcscukor-fogyasztás emellett számos nagyon súlyos betegség forrása lehet.

  • Egy, a Journal of Clinical Investigationben megjelent cikk szerint hatására a máj zsírt kezd szintetizálni, ami VLDL koleszterinként szállítódik, és dyslipidemiához vezet. Ez az az állapot, amikor a vérben sok koleszterin és triglicerid található. Ekkor zsír rakódik a szervek köré, és nő a szívproblémák kockázata.
  • Megnő a vérben a húgysav koncentrációja, ami egy, az American Journal of Physiologyban amerikai és japán kutatók által publikált tanulmány szerint a köszvény és a magas vérnyomás kialakulását is támogatja.
  • A májban is zsírlerakódásokhoz vezet, így potenciálisan kialakíthat nem-alkoholizmus által okozott zsírmájat, derült ki a Floridai Egyetem orvosai által a Journal of Hepatologyben kiadott cikkből.
  • A fruktóz csökkenti a szervezet nyugalmi állapotban felhasznált kalóriamennyiségét, azaz lassítja az anyagcserét. Ezt a California Egyetem tízhetes kísérlete is alátámasztotta.
  • A fruktóz növeli az inzulinrezisztenciát, ami elhízáshoz és 2-es típusú diabéteszhez vezethet. Megnő a szervezet inzulinszintje, és több inzulinszerű növekedési faktor - IGF-1 – lesz a teljes testben, ami a Harvard kutatóintézete szerint a rákos megbetegedések megjelenését okozhatja.
  • A gyümölcscukor erősen növeli az étvágyat, ami túlsúlyt okozhat, olvasható a The British Journal of Nutrition hasábjain. A felesleges fruktóz ugyanis leptinrezisztenciát alakít ki, azaz a szervezet nehezebben lesz képes érzékelni a jóllakottságot, így felborul a testzsírszázalék szabályozása.

Ezek a kutatások mind azt sugallják, hogy fruktózt egyáltalán nem is lenne szabad bevinni a szervezetbe, ez azonban nincsen így. Nagyon fontos különbség van ugyanis a feldolgozott, kivont gyümölcscukor és a természetes formában, gyümölcsökben előforduló fruktóz között. 

A gyümölcsökkel bevitt cukor felszívódását nagyon lelassítja a természetes rosttartalom, ráadásul a gyümölcsök alacsony energiasűrűséggel rendelkeznek. Ez azt jelenti, hogy sokat ehetsz belőlük, ám ezzel csak kevés kalóriát viszel be. Ahhoz, hogy túlzottan sok energiát és gyümölcscukrot fogyassz, nagyon sokat kellene enni belőlük. Kivételt jelent ez alól néhány magas cukortartalmú gyümölcs, például a banán, a szőlő, az ananász, a körte vagy a mangó, melyeket reggel és este inkább ne fogyassz, illetve tarts velük mértéket, ha fogyókúrázol. A fruktóznak azonban általában nem a gyümölcsök a fő forrásai egy hízást okozó étrendben.

Nagyon magas mennyiségben tartalmaz fruktózt a kukoricaszirup, illetve a répacukorból előállított glükóz-fruktóz szirup, melyeket számos étel és ital édesítésére használnak a gyártók. Olyanokéra is, amiről nem is gondolnád, hogy édesítették, például kész szószok.

Sok a fruktóz ezen felül az aszalt gyümölcsökben, kompótokban, kész teákban, lekvárokban, gyümölcsjoghurtokban, sőt, a cukorbetegeknek készült termékeket is gyakran ezzel édesítik. A most divatosnak számító agávé szirup 85%-ban fruktózból áll. Az egyes élelmiszerek címkéjén gyümölcscukor, fruktóz, levulóz és különböző szirupok formájában találod meg felsorolva.

A leghizlalóbb ételek

Ha ezeket eszed, csak lassul tőlük az anyagcseréd, nem fogsz tudni fogyni, és még meg is betegíthetnek. Iktasd ki őket az étrendedből!

Blog.hu ajánló