Programszerű fogyás életmódváltás helyett?
Mit mond rá a pszichológus?
Cziglán Karolinát kérdeztük arról, miért tartunk az életmódváltástól.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az emberek többsége tisztában van azzal, hogy a programszerű, pár hetes fogyókúrák nem eredményesek hosszú távon.

Hogy életmódváltás helyett mi okból vágnak bele mégis - újra meg újra -, arról Cziglán Karolina pszichológust, családterapeutát kérdeztük.

- Legtöbben szívesebben fogyókúráznak életmódváltás helyett. Mivel magyarázható a jelenség?

- Látszólag ellentmondásos, hogy miközben tudjuk, egészségesebb és tartósabb eredményt ígér az életmódváltás, a többség mégis előnyben részesíti a programszerű diétákat.

Ennek oka, hogy ilyenkor egyrészt belátható az az intervallum, amíg az embernek ki kell tartania. Ha például rettentően vágyna egy sütire, tudja magát biztatni azzal, hogy már csak iksz napig kell kitartani.

Másrészt, hamarabb megmutatkozik az eredmény, hiszen ezek a programok sokszor éppen arról szólnak, hogy átmeneti ideig lényegesen kevesebb kalóriát fogyaszt az ember. Mindkét szempont a motivációt erősíti. Azaz könnyebb tartani egy véges időponthoz kötött, gyors sikerélményt kínáló célt - mondja Cziglán Karolina.

- Miért tartanak a fogyni vágyók az életmódváltástól?

- Az életmódváltásban sokat azt élik meg, hogy hoznak valamilyen áldozatot - például nem esznek finomított lisztet, azaz le kell mondaniuk bizonyos ételekről -, és majd valamikor a távoli jövőben talán ennek meglátszik a hatása. Ráadásul örökre le kell róla mondani. Innen nézve érthető, miért lelkesíti a többséget jobban a programszerű fogyókúra. Nem is lenne ezzel baj, ha elfogadnánk, hogy az örömteli siker és a behatárolt ideig tartó küzdelem után szükség van valamiféle tartós változtatásra ahhoz, hogy megmaradjon az eredmény.

- Segítenek az olyan teljesítendő kihívások a fogyásban, mint a Plank Challenge?

- A fogyásban is komoly segítséget jelent a közösségi élmény, ha az ember tudja, nem egyedül küzd. A társas támogatás segít abban, hogy ne adja fel - még akkor is, ha ez a közösség csak a virtuális térben formálódik. A lényeg annak átérzése, hogy valamit közösen csinálunk. Hasonlóképpen növelheti a kitartást, ha barátok összefognak, és együtt kezdenek fogyókúrázni. Igaz, megvan a veszélye, hogy ha nem elég erős az elhatározás, akár arra is használhatják a csoportot, hogy felmentsék egymást: "Te se mentél ma futni? Jó, akkor én se megyek." Érdemes tehát olyan barátot bevonni, akiről tudható, hogy komolyan fogja venni a célt - ajánlja Cziglán Karolina.

Ezt is szeretjük