Csalónap és léböjtkúra: a legrosszabb tippek fogyókúrázóknak a szakértők szerint
A fogyókúrával kapcsolatban rengeteg tévhit kering, ideje eloszlatni őket!

GettyImages-84629295
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Lássuk be, kevés olyan nőt találni, aki ne szeretne változtatni az alakján, a legtöbb ember elégedetlen a testével, ami miatt rengetegen fogyókúráznak. 

Mivel nem vagyunk egyformák, ezért mindenkinek más válik be, vagy éppen másra esküszik, de sok fogyókúrás trendtől a dietetikusok inkább óva intenek mindenkit, hiszen sok esetben ezek többet ártanak, mint használnak.

Tévhit: a léböjtkúra beindítja a fogyást

Sokan úgy vágnak bele a diétázásba, hogy napokon keresztül csak gyümölcs- és zöldségleveket fogyasztanak, amitől méregtelenítést és az anyagcsere beindulását várják. Ez már csak azért is nagyon veszélyes játék, mert a szervezet ebben az időszakban nem jut fehérjékhez, és a test elkezdi lebontani az izmokat.

GettyImages-641975558
Fotó: fcafotodigital / Getty Images Hungary

Kara Lydon dietetikus szerint ráadásul teljesen értelmetlen, hiszen a szervezet már eleve úgy működik, hogy a vese elvégzi a méregtelenítő folyamatokat. A préselt gyümölcs- és zöldséglevek tápértéke ráadásul a fogyáshoz sem igazán járul hozzá, hiszen az egyetlen bevitt energiaforrás a cukor - ami, mint tudjuk, nem éppen a diétás mivoltáról ismert. A szakértő szerint a léböjtkúrával fogyást elérni kevésbé lehet, inkább csak a vércukor-, a koleszterin- és a trigliceridszint emelkedik a hatására.

Tévhit: este 6-7-8 után már tilos enni

Ez az állítás azért nem állja meg a helyét, mert mindenkinek mások a napjai, más az életritmusa, és felesleges az utolsó étkezést ennyire konkrét időponthoz kötni. A dietetikusok szerint inkább arra érdemes odafigyelni, hogy lefekvés előtt két-három órával már ne együnk, valamint este kerüljük a nehéz, zsíros, cukros ételeket, helyette inkább friss, zöldségekből és sovány húsokból álló ételek kerüljenek az asztalra.

Tévhit: a zsírcsökkentett termékek nem hizlalnak

„Light”, „zero”, „30 %-kal kevesebb zsír” - ugye mindenkinek ismerősek ezek a jól csengő feliratok? Valóban vonzók lehetnek azok számára, akik még csak most ismerkednek a fogyókúra világával, azonban a táplálkozási szakértők és a sikeres diétázók már tudják, hogy mindez csak szemfényvesztés. 

GettyImages-665095182
Fotó: vgajic / Getty Images Hungary

Lindsay Livingston dietetikus elmondta, hogy a csökkentett zsírtartalmú élelmiszerek azért becsapósak, mert bár a zsír mennyiségét valóban csökkentik, a megfelelő íz eléréséhez ezt azonban pótolni kell, amit általában sóval, cukorral vagy más ízfokozókkal tesznek meg, amiktől lényegében ugyanolyan hizlaló lesz az adott étel, mint a hagyományos változat, hiszen nem csak a zsír hizlal. Egy kutatás bebizonyította, hogy az alacsony zsírtartalmú étrend helyett inkább az alacsony szénhidráttartalmú fogásokat érdemes választani, hiszen a megvizsgált fókuszcsoport eredményei is azt bizonyították, hogy akik az utóbbi diétát választották, nagyobb mértékű fogyásról tudtak beszámolni.

Arról nem is beszélve, hogy általában a korábbi cukortartalomhoz képest csökkentették azt, így elképzelhető,hogy még mindig rengeteg szénhidrát van az adott termékben. Ami biztosan segít a hangzatos feliratok helyett, ha ellenőrzöd egy termék kalória- és tápanyagtartalmát.

Tévhit: a vegetáriánus és vegán étrendtől lehet fogyni

Egyre többen döntenek úgy, hogy a táplálkozásukból elhagyják a húsokat vagy minden olyan összetevőt, ami állati eredetű. Egyesek az állatok és a környezet védelme miatt hozták meg ezt a döntést, mások egyszerűen nem tudják lenyelni a húst az íze vagy az állaga miatt. Azonban egyre nő azoknak a tábora is, akik azt gondolják, hogy a részleges vagy teljes növényi alapú étrend tökéletes a fogyókúrához, hiszen csak gyümölcsökből és zöldségekből épül fel.

GettyImages-147205719
Fotó: Adam Gault / Getty Images Hungary

Nagy tévedés azt hinni, hogy minden vegetáriánus és vegán étel egészséges és alakbarát, gondoljunk csak a bő olajban sült krumplira, pékárukra, a különböző tésztákra vagy a vegán fagyikra, amik ugyan lehet, hogy nem tartalmaznak állati eredetű összetevőket, kalóriatartalmuk mégis magas, így nem igazán férnek bele a fogyókúrázók életébe. Persze aki ilyen étrend követésébe kezd, annak nem feltétlenül muszáj ezekhez a kevésbé egészséges ételekhez nyúlnia, de a kezdők gyakran belefutnak abba a hibába, hogy a szervezetüknek hiányoznak az állati fehérjék, éhség kínozza őket, és megesik, hogy ilyen jellegű fogásokat választanak.

Tévhit: minden héten egy csalónap belefér

Hat napig tartani a helyes étrendet, majd a hetedik napon azt enni, amit csak kíván a szervezet - sokaknál így néz ki a fogyókúra. Azon kívül, hogy egy egész napi hizlaló étel nagyban hátráltatja a sikeres fogyást, inkább pszichológiai okok miatt nem javasolják a szakértők a csalónapot. Ahogy a nevében is bent van, a megcsalás egyesekben bűntudatot ébreszthet, negatív gondolatok támadnak az étellel és az egészséges életmóddal kapcsolatban, valamint azt sugallja, hogy az életmódváltás csak átmeneti dolog, nem pedig hosszú távú cél. 

A cikk az ajánló után folytatódik

A dietetikus szerint a csalónap és a sóvárgás problémáját úgy lehet kiküszöbölni, ha néha bekapunk egy kis apróságot, ami nem diétás, egy kekszet vagy csokit. A diéta alatt sem az ördögtől való dolog, ha egy kocka csokit megeszünk, ha ezt kívánja a szervezetünk, de a kényeztető falatok kalóriatartalmát érdemes számon tartani.

8 emésztéssel kapcsolatos mítosz, ami nem segít a fogyásban: egyik sem igaz, mégis elhiszik őket

Összeszedtük a leggyakoribb emésztéssel kapcsolatos téveszméket, és utánajártunk annak, mi az igazság bennük, és mi az, amit el kéne felejteni, ha az ember gyors és tartós fogyásra vágyik.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük