Fogyásnál fontosabb, mint a kalória, a zsír vagy a szénhidrát: sokan mégsem figyelnek rá
Kutatók állapították meg a fogyókúrás tápanyagbevitel vizsgálatakor, hogy mennyire fontos.

etel meroszalaggal
beauty and style
Top olvasott cikkek

Fogyást csakis akkor tudsz elérni, ha kevesebb kalóriát viszel be, mint amennyit a szervezeted a létfenntartás és a mozgás során felhasznál, így rákényszerül, hogy a hiányt saját zsírtartalékaiból fedezze. A megfelelő étrend összeállítása mégis többről szól a kalóriák számolásánál.

A kiegyensúlyozott étrend nemcsak a fehérjék, a zsírok és a szénhidrátok céloknak megfelelő elosztásáról szól. A kalóriák és makrotápanyagok forrása legalább annyira fontos, mint maguk a mennyiségek.

Fogyókúrás tápanyagbevitel

Az Obesity Reviews elhízással foglalkozó tudományos magazin hasábjain egy friss tanulmány foglalkozott azzal, miként befolyásolják az édesített italokból bevitt kalóriák az egészséget. A kutatók megállapítása szerint különösen a cukros üdítők hatnak negatívan.

egeszseges etelek no
Fotó: RossHelen / Getty Images Hungary

Az adatokat 22 különböző amerikai egyetem tudósai vizsgálták. Az összegzésből egyértelműen kiderült, hiába tartalmaz egy közepes méretű burgonya és 340 milliliter cukrozott üdítő ugyanannyi kalóriát. A keményítővel, vagyis szénhidrátokkal teli krumpli sokkal egészségesebb és laktatóbb választás.

Míg az üdítő a megállapítások szerint a kardiovaszkuláris betegségek kockázatát növeli, addig a burgonya fogyasztása mellett szól, hogy rostokat, káliumot és vitaminok egész sorát tartalmazza, ami az italból abszolút hiányzik. Érdemes tehát minél inkább tápanyaggazdag ételekkel feltölteni az étrendet.

A kutatás szerzői azt is leszögezték, hogy nincsenek hizlaló vagy karcsúsító ételek. Az energia-egyensúlynak megfelelően mindenből lehet annyit enni, hogy abból tartalékot képezzen a szervezet. Az igazi különbséget az egyes élelmiszerek tápanyagtartalma jelenti. Minél több tápanyagot biztosít egy étel minél kevesebb kalória bevitele mellett, annál valószínűbb, hogy jól illeszkedik egy diétába. A mennyiség mellett azonban a tápanyagok sokszínűségére is figyelni kell, így például a jellemzően kalóriadús zsírokra és a velük együtt érkező zsírban oldódó vitaminokra is szükség van.

A cikk az ajánló után folytatódik

Ezzel szemben durván megnövelik a hízás kockázatát az olyan kalóriák, melyek mellett szinte semennyi értékes tápanyag sem érkezik. A fruktózzal, szirupokkal, aromákkal ízesített üdítő elhanyagolható mennyiségű vitamint, ásványi anyagot tartalmaz, sőt, nincs benne fehérje és rost sem, ezért annyira káros. A tanulmány szerint akkor is jobban jár a szervezet, ha ugyanennyi kalóriát biztosító sajtot vagy joghurtot visz be a diétázó.

A zsírok kérdésére szintén kitért a tanulmány. A többszörösen szaturálatlan zsírok - chiamag, olajos magvak, növényi olajok - sokkal pozitívabb hatást fejtettek ki, mint a telített zsírok, melyek a vörös húsban fordulnak elő legnagyobb mennyiségben. Mindegyik zsír mégis 1 grammban 9 kalóriát tartalmaz.

A kutatás szerzői remélik, hogy írásuk fényt vet a táplálkozástudomány látszólagos ellentmondásaira, hiszen csaknem valamennyi ételről lehetett már azt is olvasni, hogy fogyaszt, és azt is, hogy hizlal. A kalóriatartalom és a tápanyagok mennyiségének, valamint minőségének arányát is figyelembe véve kielégítőbb, egészségesebb étrendek kialakítására nyílna lehetőség.

Brutálisan hizlalnak

A következő ételeket a többség úgy eszi, hogy nem is tudja róluk, mennyire hizlalnak. A legrosszabb, hogy emellett a stressz szintjét is növelik!

Ezt is szeretjük