Fogyásnál fontosabb, mint a kalória, a zsír vagy a szénhidrát: sokan mégsem figyelnek rá
Kutatók állapították meg a fogyókúrás tápanyagbevitel vizsgálatakor, hogy mennyire fontos.

etel meroszalaggal
Ez is érdekelhet

Hőségben is tökéletes választás az ország legjobb játszóparkja! (x)

Kszi, Simon – Mindenkinek jár egy első szerelem (x)

Daganatos betegek életét menti meg világszerte az őssejtterápia - Ezen betegségek gyógyításában lehet sikeres még (x)

Ezen a filmen sírt a cannes-i filmfesztivál közönsége - Egy fél mozijegy áráért megnézheted (x)

beauty and style

Divattippek testalkat szerint: ezeket az elveket kövesd, és mindenki a nőt látja meg benned »

Kim Basinger 22 éves lánya tiszta anyja: épp csak merészebben öltözködik »

Mamafarmer nőiesen: ilyen szexi tud lenni nyáron »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Fogyást csakis akkor tudsz elérni, ha kevesebb kalóriát viszel be, mint amennyit a szervezeted a létfenntartás és a mozgás során felhasznál, így rákényszerül, hogy a hiányt saját zsírtartalékaiból fedezze. A megfelelő étrend összeállítása mégis többről szól a kalóriák számolásánál.

A kiegyensúlyozott étrend nemcsak a fehérjék, a zsírok és a szénhidrátok céloknak megfelelő elosztásáról szól. A kalóriák és makrotápanyagok forrása legalább annyira fontos, mint maguk a mennyiségek.

Fogyókúrás tápanyagbevitel

Az Obesity Reviews elhízással foglalkozó tudományos magazin hasábjain egy friss tanulmány foglalkozott azzal, miként befolyásolják az édesített italokból bevitt kalóriák az egészséget. A kutatók megállapítása szerint különösen a cukros üdítők hatnak negatívan.

egeszseges etelek no
Fotó: RossHelen / Getty Images Hungary

Az adatokat 22 különböző amerikai egyetem tudósai vizsgálták. Az összegzésből egyértelműen kiderült, hiába tartalmaz egy közepes méretű burgonya és 340 milliliter cukrozott üdítő ugyanannyi kalóriát. A keményítővel, vagyis szénhidrátokkal teli krumpli sokkal egészségesebb és laktatóbb választás.

Míg az üdítő a megállapítások szerint a kardiovaszkuláris betegségek kockázatát növeli, addig a burgonya fogyasztása mellett szól, hogy rostokat, káliumot és vitaminok egész sorát tartalmazza, ami az italból abszolút hiányzik. Érdemes tehát minél inkább tápanyaggazdag ételekkel feltölteni az étrendet.

A kutatás szerzői azt is leszögezték, hogy nincsenek hizlaló vagy karcsúsító ételek. Az energia-egyensúlynak megfelelően mindenből lehet annyit enni, hogy abból tartalékot képezzen a szervezet. Az igazi különbséget az egyes élelmiszerek tápanyagtartalma jelenti. Minél több tápanyagot biztosít egy étel minél kevesebb kalória bevitele mellett, annál valószínűbb, hogy jól illeszkedik egy diétába. A mennyiség mellett azonban a tápanyagok sokszínűségére is figyelni kell, így például a jellemzően kalóriadús zsírokra és a velük együtt érkező zsírban oldódó vitaminokra is szükség van.

A cikk az ajánló után folytatódik

Ezzel szemben durván megnövelik a hízás kockázatát az olyan kalóriák, melyek mellett szinte semennyi értékes tápanyag sem érkezik. A fruktózzal, szirupokkal, aromákkal ízesített üdítő elhanyagolható mennyiségű vitamint, ásványi anyagot tartalmaz, sőt, nincs benne fehérje és rost sem, ezért annyira káros. A tanulmány szerint akkor is jobban jár a szervezet, ha ugyanennyi kalóriát biztosító sajtot vagy joghurtot visz be a diétázó.

A zsírok kérdésére szintén kitért a tanulmány. A többszörösen szaturálatlan zsírok - chiamag, olajos magvak, növényi olajok - sokkal pozitívabb hatást fejtettek ki, mint a telített zsírok, melyek a vörös húsban fordulnak elő legnagyobb mennyiségben. Mindegyik zsír mégis 1 grammban 9 kalóriát tartalmaz.

A kutatás szerzői remélik, hogy írásuk fényt vet a táplálkozástudomány látszólagos ellentmondásaira, hiszen csaknem valamennyi ételről lehetett már azt is olvasni, hogy fogyaszt, és azt is, hogy hizlal. A kalóriatartalom és a tápanyagok mennyiségének, valamint minőségének arányát is figyelembe véve kielégítőbb, egészségesebb étrendek kialakítására nyílna lehetőség.

Brutálisan hizlalnak

A következő ételeket a többség úgy eszi, hogy nem is tudja róluk, mennyire hizlalnak. A legrosszabb, hogy emellett a stressz szintjét is növelik!

Ezt is szeretjük