Nem hizlal a krumpli, ha így eszed: így hat az ember diétájára a burgonya
Nem kell lemondani a burgonyáról a diéta alatt, de nem mindegy az elkészítés.

fott-krumpi-cover
Ez is érdekelhet

Fürdőzés még nem volt ilyen izgalmas: Élvezd a nyarat Bükfürdőn! (x)

Operagála - egy romantikus este Vittorio Grigolo sztártenorral (x)

Az új kedvenc teraszunk a 7. kerületben: megnyílik a belvárosi dzsungel! (x)

beauty and style

Antioxidánsokban gazdag, házi arcradír: római köménnyel a ráncok ellen »

4 trend, amitől elbúcsúzhatunk 2019 nyarán: jövőre már nem ez lesz a divat »

Összeér a combja, de így tökéletes a teltkarcsú modell: nem engedi, hogy retusálják az idomait »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Ha az ember a burgonyára gondol, az első, ami az eszébe jut, az a sült krumpli. Mindegy, hogy otthoni vagy gyorséttermi, mindenki tudja, hogy a sült krumpli hizlal, mert rengeteg olajat vesz fel. Azonban a burgonyát még százféleképpen fel lehet használni. 

A krumplit elsősorban azért szokták tiltólistára tenni, mert - akárcsak a rizs - tele van keményítővel, mely egyfajta szénhidrát, azonban a krumpliban található keményítő egy része rezisztens keményítő.

Fogyókúrás-e a krumpli?

A rezisztens keményítő onnan kapta a nevét, hogy ez a szénhidrátféle ellenáll az emésztésnek. Úgy működik, mint a rostok, és a hatása is hasonló. Hosszan tartó teltségérzetet ad, és, mivel az emésztés első néhány lépését kihagyja, nem jut be a véráramba, és nem tárolódik el glikogén formájában, ellenben táplálja a hasznos bélbaktériumokat.

burgonya

A rezisztens keményítők, így a burgonyában találhatók is, kismértékben fokozzák a zsírégetést. A vastagbélben bomlanak le, ennek során pedig zsírsavak, úgynevezett butirátok keletkeznek, melyek arra ösztönzik a májat, hogy energiaforrásként a szénhidrátok helyett az elraktározott zsírt használja fel. Egy kutatás szerint, ha az ember a napi szénhidrátbevitelének 5,4%-át lecseréli rezisztens keményítőre, már azzal akár 30%-kal is növelheti a zsírégetés hatékonyságát.

Ezenkívül a krumpliban számos más hasznos tápanyag is van. Míg 100 grammjában - tehát egy nagyobb gumóban - nagyjából 77 kalória található, addig bőven van benne C- és B6-vitamin, valamint olyan fontos ásványi anyagok, mint a kálium, a magnézium és a foszfor. Antioxidánsokban is bővelkedik. A flavonoidok, karotinoidok és fenolsavak áldásos hatásának köszönhetően védhet a diabétesz, a szív- és érrendszeri betegségek és a rák kialakulásának kockázatával szemben.

A krumpli tehát jól beépíthető minden olyan diétába, mely nem szab kifejezetten alacsony szénhidrátbevitelt, csak arra kell figyelni, hogyan készíti el az ember. Az olajban hirtelen kisütött burgonyaszeletek sajnos rengeteg olajat vesznek fel, így lényegesen megnő a kalória- és a zsírtartalmuk, ellenben a főtt krumpli összes hatóanyaga megmarad, így ebben a formában elkészítve csak a krumpli tényleges kalóriatartalmával kell számolni. A nyári szezonban grillen vagy parázson megsütve finom és egészséges köretet készíthetsz. Ilyenkor érdemes a burgonyán hagyni a héját is, mert a tápanyagok egy része abban található. De jó ötlet lehet kipróbálni a sütőben, alufólia batyuban hússal és zöldségekkel összesütött változatot is. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Stagnáló fogyás? Itt a megoldás

Ha megakadt a fogyás, számos apró változtatással lehet újra mozgásra bírni a mérleg nyelvét. Nincs szükség hozzá nagy megszorításokra. Mutatjuk a tudomány által igazolt lehetőségeket.

A képek forrása: Getty Images.

Ezt is szeretjük