Csökkentik az étvágyat és a zsírraktározást: így segítik elő a fogyást a probiotikumok
A probiotikumok hatékonyan támogatják a fogyást étvágycsökkentő és zsírraktározást gátló hatásaik miatt.

GettyImages-1385757413 (1)
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A probiotikumok olyan mikroorganizmusok, amelyek elfogyasztása számos áldásos hatással bír az egészségre nézve, erősítik az immunrendszert, a szívet, és támogatják az emésztést. Egyes kutatások szerint még a fogyást is elősegítik.

Az élelmiszerek egy része természetes probiotikum-forrás, de akadnak olyanok is, amiket a gyártásuk során mesterségesen vérteznek fel probiotikum-tartalommal, ahogy étrend-kiegészítő formájában is kapható. Érdemes is gyakran fogyasztani őket, akár hónapokon át, mert a kiegyensúlyozott bélflóra a sikeres alakformálás egyik kulcsa.

A fogyást segítő probiotikumok

Az emésztőrendszerben töméntelen baktérium él, amik a rostok lebontását végzik, létrehozva ezzel a fontos rövid szénláncú zsírsavakat. A testsúly két baktériumtörzs megfelelő arányától is függ, ezek a bakteroida és a firmicutes baktériumok. Több kutatásban is bizonyították hogy az egészséges és a túlsúlyos emberek bélflórája nagyban eltér egymástól. Általánosságban elmondható, hogy az elhízott emberekre jellemző, hogy több firmicutes, és kevesebb bakterodia van jelen a bélrendszerükben.

GettyImages-687764002

Ezenkívül amit még megfigyeltek több kísérlet során, hogy azok a személyek, akiknek az emésztőrendszerében kevésfajta baktérium él, hízékonyabbak, mint akiknél a vizsgálat alatt különböző baktériumtörzseket mutattak ki.

Csökkentik az étvágyat

A probiotikumok fogyasztásával csökkenthető az étvágy, és egyúttal az egy nap alatt elfogyasztott kalóriamennyiség is. Ezen tulajdonságuk annak köszönhető, hogy acetátot, propionátot, butánsavat, azaz vajsav nevű rövid szénláncú zsírsavakat termelnek, melyeknek ismert étvágycsökkentő hatásuk.

Gátolják a zsírraktározást

Bizonyos probiotikumok még az élelmi zsírok, olajok felszívódását is gátolják, ezzel növelve a széklet zsírtartalmát. Ennek hála a szervezet sokkal kevesebb kalóriát épít be egy-egy étkezés után, ide tartozik a lactobacillus baktériumtörzs is.

Ezenkívül a kis mikroorganizmusok még az angiopoietin-féle 4-es fehérje, az ANGPTL4 szintjét növeli meg, ami szintén a zsírraktározás csökkentését idézi elő.

Beindítják a kalóriaégetést

Olyan étvágycsökkentő hormonok termelődését serkentik, mint a glükagonféle peptid-1, röviden GLP-1, és YY peptid. Ahogy ezen hormonok szintje növekszik, úgy égethetnek egyre több kalóriát. A probiotikumok bizonyítottan segíthetnek a zsírégetésben.

A cikk az ajánló után folytatódik

Egy 2013-ban végzett tanulmányban azok a résztvevők, akik lactobacillus fermentum vagy lactobacillus amylovorus baktériumokkal dúsított joghurtot fogyasztottak hat héten keresztül, elégették a testzsírjuk 3-4%-át. Több tanulmány is készült erről, egy másikban 12 héten keresztül vizsgálták a lactobacillus sakei baktériumtörzs hatását 114 elhízott ember körében. Azok, akik probiotikumot szedtek a kísérlet alatt, jelentős tetzsírszázalék-csökkentést tapasztaltak.

Védi a gyomrot

Erős bizonyítékok utalnak arra, hogy az elhízás és a szervezetben zajló gyulladások kapcsolatban állnak egymással. A gyomor egészségét védik a probiotikumok, csökkentik a szervezetben lévő gyulladásokat, ezáltal fejtik ki elhízást gátló hatásukat, de különböző anyagcserezavarral járó betegséggel szemben is védhetnek.

Zsigeri zsírok ellen

A zsigeri zsír a szervek körül tapad le, befolyásolja a hormonháztartást is. Általában együtt jár elhízással, hosszú távon inzulinrezisztencia és kettes típusú cukorbetegség is kialakulhat. Egy kutatás során magas viszcerális zsírszázalékkal rendelkező embereket vizsgáltak. Azok a résztvevők, akik három hónapon keresztül 200 gramm probiotikumot kaptak, megszabadultak a zsigeri zsírtól.

GettyImages-1418202778

Míg egyes probiotikumok elősegítik a fogyást, akadnak köztük olyanok is, amik nem így hatnak a szervezetre. Nagyon fontos tehát a megfelelő dózis, a kúra módja és időtartama, a probiotikum típusa, egyúttal minősége, az életkor és a testsúly is. Ajánlott a bevitelről kezelőorvossal egyeztetni.

Szupererős házi probiotikumok

Egyes probiotikus ételek érezhetően javítják a bélműködést, és erősítik az immunrendszert is.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük