Miért áll meg a fogyás akkor is, ha betartod a diétát? Az étrend, de betegség is lehet a háttérben
A fogyás leállásának számos oka lehet, amit egyénileg kell beazonosítani.

testsúly
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A nyarat megelőző időszakban sokan vágtak bele egy életmódváltásba, nyilván a legtöbben fogyási céllal. Néhány hét, hónap elteltével azonban jó néhányan tapasztalhatják, hogy a kezdetben leolvadó kilók ma már mintha nem akarnának fogyatkozni. 

Mit lehet tenni akkor, ha megtörik a fogyás lendülete? Drégely Anikó , a Your Power Med Health Center dietetikusa szolgál iránymutatással. 

Ha megáll a fogyás

Januárban és tavasszal is sokan vágnak bele egy fogyókúrába, hogy nyárra már a legjobb formájukat hozhassák. Akár valamilyen speciális étrendet követnek, akár időszakos böjttel vagy valamilyen fogyókúrás táplálékkiegészítővel próbálkoznak, az első néhány hét után a legtöbbször beindul a fogyás, ami nagy sikerélményt jelent a fogyókúrázóknak. Azonban az esetek zömében ez a tendencia egy idő után megáll, és a mérleg nem mozdul tovább. Mi lehet ennek az oka?

- A fogyás leállásának számos oka lehet, amit mindenkinél egyénileg kell beazonosítani. Előfordulhat például, hogy túl drasztikus kúrába kezd valaki, és a szervezet egy idő után „megijed”, és takarékos üzemmódba kapcsol. Vagyis a bevitt nagyon kevés energiának jóval nagyobb részét próbálja tartalékolni, hiszen érezhetően megcsappant az utánpótlás - ismerteti Drégely Anikó, a Your Power Med Health Center dietetikusa.

- Az is gyakori, hogy valaki hosszú ideje nem mozog, vagy csak nagyon keveset, és így egyszerűen nincs olyan tevékenység, ami „égetné a kalóriákat” - így pedig nehéz tartani a kalóriadeficitet, ami szükséges a kilók leadásához. Természetesen az is előfordulhat, hogy valaki egy esetleg korábban nem diagnosztizált betegség miatt nem tud az elvárt mértékben fogyni. Ennek gyanúja esetén érdemes egy kivizsgáláson részt venni, ahol kiderülhet, nem áll-e például inzulinrezisztencia, policisztás ovárium szindróma (PCOS) vagy valamilyen pajzsmirigybetegség a háttérben. Sőt azt is tudni kell, hogy nem mindenkinél válik be egy adott fogyókúrás módszer.

A fogyásban is meg kell találni az egyéni utat

Sokan az egyszerűség kedvéért, vagy mert a barátnőjüknél bevált, egy sablondiétába vágnak bele, ami aztán meglepő módon mégsem hozza a remélt eredményt. Ahogyan az egészséget érintő kérdésekben általában, a fogyásban is a személyre szabottság a kulcs. Hiszen az emberek annyira különbözőek, miért lenne ugyanaz a hatékony fogyási módszer mindenkinek? A helyes módszer megtalálásában segíthet a dietetikus.

A cikk az ajánló után folytatódik

- Ha valaki fogyási szándékkal érkezik hozzánk, számos olyan szempontot is figyelembe veszünk a fogyókúrás étrend megtervezésekor, amelyeket egy laikus nem. Nemcsak az életkorról, a nemről lehet szó, de felmérjük a páciens aktivitási szintjét, a munkabeosztását, az energia- és tápanyagigényeit, az étkezési szokásait, az esetleges betegségeit, sőt még a konyhai ismereteit is. Mindezeket összehangolva építünk egy tartható, eredményes, élvezhető testsúlycsökkentő étrendet, ami átsegít a stagnálás fázisain is - mondja a dietetikus.

A rendszeres mozgás alap, a kontroll a plusz segítség

A tartós fogyásnak nem szabad csakis az étrendre épülnie! A kalóriadeficit nem csak azzal érhető el, hogy valaki kevesebbet eszik, a kalóriát el is lehet égetni. A rendszeres mozgás minden esetben felgyorsítja a fogyást, és tónusban tartja az egyébként szintén tömeget vesztő izmokat és az esetleg nehezebben alkalmazkodó bőrt. Az optimális mozgásforma, a zsírégető intenzitás meghatározásában és az esetleges alapbetegségek esetén biztonságos edzésfelépítésben óriási támasz lehet a mozgásterapeuta, és szükséges esetén az életmódorvos.

- Kevesen gondolnak rá, de fogyókúrás motiváció megtartásában, a finomhangolásokban nagyon fontos szerepe van a rendszeres, 3-6 havonta történő kontrolloknak is - szól a dietetikus tanácsa.

- Ilyenkor ugyanis lehetőségünk van meghatározni, hogy a már felgyorsult anyagcsere és leadott kilók után mi az az energiamennyiség, amit tartani érdemes, és mely alapanyagokat mikor javasolt fogyasztani. Tehát a szakszerűen felépített étrenddel nemcsak fogyni lehet, de a vágyott álomsúly meg is őrizhető.

Hogy néz ki egy női test több mint 50 kiló fogyás után?

Az alább látható nyolc fogyástörténet szereplői bebizonyították, hogy soha nem késő belevágni az étrend megváltoztatásába és rendszeres testmozgást beiktatni a mindennapokba, megéri küzdeni a gyümölcsöző eredményért.

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük