Mitől olyan karcsúak a finn nők? 3 zsírégető táplálék, amit rendszeresen fogyasztanak
A finn nők egészséges étrendjüknek köszönhetik karcsú alakjukat, nem csoda, hogy a skandináv diéta világszerte egyre nagyobb népszerűségnek örvend.

GettyImages-177409903
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A finn étkezési szokásokat nagyban átitatják a skandináv diéta előírásai, tehát javarészt rostokban gazdag zöldségekből, gyümölcsökből áll, csak néha-néha engedi a hús fogyasztását, akkor is főleg halak és baromfik kerülnek tálalásra.

A táplálkozási javaslataik szerint minden nap hasonló időpontban kell elfogyasztani az étkeket, és lehetőleg a három főfogás között tízórai és uzsonna is legyen beiktatva, így stabilan tartható a vércukorszint, és csökken a túlevés esélye. 

A finn nők fogyása

Ahogy előbb említettük, a finn nők és férfiak étrendje főleg növényi alapú, legalább 500 gramm, azaz 5-6 adagnyi zöldség, gyümölcs, közülük is a bogyós fajták, illetve gombafélék kerülnek a tányérra naponta. Arra is külön figyelmet fordítanak, hogy ezeknek egy része nyersen legyen elfogyasztva. A fehérjeszükségletüket főleg hüvelyesekből fedezik, hetente csak 2-3 alkalommal fogyasztanak halat, ami szintén nagyszerű esszenciáliszsír-, fehérje- és D-vitamin-forrás.

GettyImages-683743989

Ezenkívül még az olajos magvakat és dióféléket is gyakran beiktatják napi menüjükbe, ebből 30 gramm az ajánlott mennyiség, azaz nagyjából két evőkanálnyi. A teljes kiőrlésű gabonák szintén kulcsfontosságú szereppel bírnak, ezek rostokban, ásványi anyagokban és vitaminokban bővelkednek, ebből 5-600 grammot javasolt fogyasztani, aminek legalább a fele teljes kiőrlésű. A vörös, készre sütött húsokból viszont maximum 500 grammot ajánlott megenni egy nap, hetente vagy kéthetente kerülhet tányérra.

A folyadékbevitelre is külön figyelmet fordítanak, naponta legalább 1-1,5 liter víz kerül elfogyasztásra, ami lehet ásványvíz vagy csapvíz is, de kerülik a cukrozott üdítőket. Az alapvető táplálkozási előírások mellett akadnak olyan tradicionális finn ételek is, amik gyakran kerülnek terítékre, nagyon egészségesek, táplálóak, és még a fogyást is segítik.

Uudet perunat ja silli.
Uudet perunat ja silli.

Uudet perunat ja silli, azaz újburgonya és ecetes hering

A finneknél főleg nyáron szokás a főfogások mellé krumplit enni köretként, mint az ecetes hering esetében. A hal bővelkedik omega-3 zsírokban és az izomműködést támogató fehérjékben, a fogást legtöbbször kaporral ízesítik, ami az egyik legegészségesebb fűszernövény, ismert vízhajtó hatása, és bővelkedik C-vitaminban. Ráadásul az ecet a halban lágyítja a szálkákat, így akár egy az egyben megehető.

Ruisleipä.
Ruisleipä.

Ruisleipä, azaz a rozskenyér

A teljes kiőrlésű rozskenyér hivatalosan az egyetlen olyan kenyérféle, ami valóban elősegítheti a fogyási folyamatokat, mert kimagasló rosttartalommal bír. A ruisleipät előszeretettel fogyasztják levesek, pörköltek mellé, de reggelire vagy uzsonnára is jó választás azok számára, akik egészséges kenyéralternatívát keresnek. Olyannyira népszerű az országban, hogy 2017-ben a nemzet ételének választották.

Lohikeitto.
Lohikeitto.

Lohikeitto, azaz a lazacleves

Az olajos halak, így a lazac is igazi omega-3-forrás, mely nagyon fontos szereppel bír az anyagcserére nézve. A lazacleves - amit legtöbbször a már előbb említett rozskenyérrel együtt fogyasztanak - kitűnő ebéd vagy vacsora gyanánt is, tejszínnel vagy anélkül is elkészíthető. Hagyományosan a halhússal együtt burgonyát, sárgarépát és póréhagymát főznek készre, szezonja idején pedig kaporral ízesítik.

A testmozgás is fontos

Az étkezés mellett a testmozgásra is odafigyelnek, az országban közkedvelt sportnak számít a sífutás, a síugrás, az atlétika, a jégkorong és a futball. Nehéz elhinni, de egykor, még a 60-as években, a finn egészségügyi állapotok nagyon lesújtó képet tükröztek. A skandináv országok között Finnországban diagnosztizálták a legtöbb szívbeteg férfit, ami az inaktív életmód, a helytelen étkezési szokások és a dohányzás hármasának köszönhető.

A cikk az ajánló után folytatódik

2019-ben azonban számos változást vezettek be, népszerűsítették a lakosság körében a mozgás szeretetét, a dohányzásról való leszokást és az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozást. Mára már egyre több időt töltenek a szabadban, előszeretettel túráznak. Egyik kedvenc elfoglaltságuk a szaunázás, ami után felhevült testtel a jegeces vízbe mártják magukat, vagy helyszíntől függően meghemperegnek a hórakásban.

GettyImages-175993568

A nordic walking is Finnországból eredeztethető, méghozzá Leena Jääskeläinen testneveléstanár fejlesztette ki a 60-as években. Ez a módszer leveszi a terheket a lábakról, térdekről, így ízületi panaszok esetén is megengedett mozgásforma. Az edzés mellett nagyon odafigyelnek a pihentető alvásra is, mely szintén elengedhetetlen az anyagcsere megfelelő működéséhez.

Így alakul át a női arc több mint 30 kiló fogyás után

Nem csak az alak változik meg 30 kilós fogyás után, az arc is látványosan átalakul.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük