Évekkel is megrövidítheti az életet a túl sok hús: a kutatók szerint jobb vigyázni a magas fehérjetartalmú diétákkal
A legnépszerűbb fogyókúrás trendekre, a ketogén és a paleolit diétára húzták rá a vizes lepedőt a kutatók.

hus-eves
Ez is érdekelhet

Fürdőzés még nem volt ilyen izgalmas: Élvezd a nyarat Bükfürdőn! (x)

Operagála - egy romantikus este Vittorio Grigolo sztártenorral (x)

Az új kedvenc teraszunk a 7. kerületben: megnyílik a belvárosi dzsungel! (x)

beauty and style

Összeér a combja, de így tökéletes a teltkarcsú modell: nem engedi, hogy retusálják az idomait »

Brazil fenéklifting műtét nélkül: 20 perc a kerek és feszes hátsóért »

Nem vicc, a Crocs esküvői papucsot dobott piacra »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Úgy néz ki, a magas fehérjetartalmú étrendek, mint amilyen a paleolit táplálkozás vagy a ketogén diéta, mégsem olyan egészségesek, mint azt korábban gondolták. Bár mindkét étrendet érte már kritika, egyes kutatások azt állítják, ezek a magas fehérjetartalmú diéták egyenesen megrövidítik az életet.

Ennek az lehet az egyik oka, hogy a túlzott fehérjebevitel felgyorsítja a sejten belüli fehérjeszintézist, és így megnő a hibalehetőségek száma a szervezetben. 

Sok fehérje, rövidebb élet?

Korábban már több kutatás is hasonló eredményre jutott. Hatezer felnőtt étrendjének elemzése útján például a Dél-Karolinai Egyetem kutatói arra jutottak, hogy a magas proteintartalmú diéta a középkorúaknál növeli a rák és a cukorbetegség kockázatát, valamint megrövidíti az életet.

hus-tanyer

Azonban ez a hatás csak nagyjából 65 éves korig figyelhető meg, ekkor ugyanis a magas fehérjetartalom ismét előnyössé válik. A tudósok ezt az IGF-1 növekedési hormon termelődésével magyarázzák, mely nagyban függ a fehérjeegyensúlytól. Ez a hormon segíti a növekedést gyerekkorban, de ugyanakkor az öregedést is felgyorsítja. A hormon termelése kiegyenlítődik, amikor az ember középkorba ér, így a magas fehérjebevitel kibillenti az egyensúlyt, és gyorsabb öregedéshez vezethet, amikor viszont 65 éves kor fölött a hormontermelődés ismét csökken, a fehérje segíthet a szinten tartásban.

Ezek az eredmények azonban nem azt jelentik, hogy innentől nem szabad többé fehérjét fogyasztani, pusztán azt, hogy, hacsak nem törekszünk izomépítésre, nem érdemes átlépni a napi ajánlott fehérjefogyasztás mértékét, mely egy egyszerű képlettel kiszámolható: súly (kg) x 0.8 g. Tehát egy 70 kilós nőnek napi 56 g fehérjére van szüksége. 

Egy másik, 2013-as tanulmány, ami az American Journal of Clinical Nutritionben jelent meg, azt is megállapította 71 ezer svéd résztvevő táplálkozási szokásait kutatva, hogy, bár az állati fehérjék valóban hozzájárulnak a rövidebb élettartamhoz, ez nem igaz a növényi fehérjékre, melyeknél egyáltalán nem volt megfigyelhető ilyen hatás.

A cikk az ajánló után folytatódik

Növényi fehérjeforrások

A fehérjék nélkülözhetetlenek a test számára a sérülések leküzdéséhez, az izomépítéshez, a sejtek megújulásához, de nem csak a mindenki által ismert vörös és fehér húsokból lehet hozzájuk jutni. Számos nagyszerű növényi fehérjeforrás is létezik, ezekből készítettünk egy rövid válogatást.

A képek forrása: Getty Images.

Ezt is szeretjük