Ezért nem tudod abbahagyni az evést!
A 4 legalattomosabb adalékanyag
Újabb és újabb adagokat kívánsz? A mesterséges anyag a bűnös!

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Fogyókúrád gyakori gátja lehet, hogy étkezés után jóllakottság helyett fokozódó éhségérzetet tapasztalsz, majd rövidesen észreveszed, hogy a szükséges kalóriamennyiségnek a többszörösét is elfogyasztottad.

Szervezeted csekélyebb mennyiséggel is megelégedne, ha étvágyközpontodat nem zavarnák meg a táplálékokban rejlő adalékanyagok.

Felhasználásukkal az élelmiszerek térfogata növekszik, megjelenésük és aromájuk vonzóbbá válik. Ennek azonban súlyos ára van: egyre közelebb visznek a túlsúlyhoz. Ismerd meg, hogyan befolyásolják étvágyadat ezek az anyagok, és kerüld őket, hogy ne akadályozzák karcsúságodat.

Gyorsételek, rohamos hízás - A nátrium-glutamát

Zsúfolt napjaid során kényelmes megoldás betérni egy gyorsétterembe, illetve csomagolt, csupán melegítést igénylő élelmiszert fogyasztani. Ezek a táplálékok nem valódi ízükkel csábítanak. A nátrium-glutamát mesterségesen előállított ízesítő, szója-alapanyagból erjesztéssel készül.

Egyes felvágottakban, zacskós levesekben, chipsekben találkozhatsz vele, de a kínai gyorséttermek fogásaiban is gyakran megtalálható. Kettős csapdát rejt: egyrészt a gyengébb minőségű élelmiszereket dúsítják vele, így kevés értékes tápanyagot veszel magadhoz. Másfelől megtéveszti az ízérzékelést, a természetellenes aroma képtelen egészséges jóllakottságot előidézni.

Hiába fogyasztasz bőséges mennyiséget, az íz mellett nem azt a táplálékot találod, melyre valójában szükséged lenne. Ráadásul sokan érzékenyen reagálnak a nátrium-glutamátra, fejfájás, szédülés, rosszullét is kialakulhat. Törekedj arra, hogy friss alapanyagokból magad állítsd össze étrendedet. A kis időráfordítás sokszorosan megtérül, hiszen így mértékletes adagok után is elégedetten fejezed be az étkezést.

Cukor? Vagy mégsem? - A mesterséges édesítőszer

Abban a reményben fordulhatsz a cukorhelyettesítő anyagokhoz, hogy kalóriát takarítasz meg fogyasztásukkal. Azonban azt tapasztalhatod, hogy az ilyen módon édesített ételek és folyadékok után nem sokkal leküzdhetetlen éhség kerít hatalmába. Az édes ízre akkor vágysz, ha vércukorszinted lecsökken. Szervezetednek gyors energiára van szüksége, hogy fenntartsd erőnlétedet. A mesterségesen édesített táplálék megtévesztő, hiszen csak ízében hasonlít a cukorhoz. Sejtjeid felkészülnek, hogy kalóriához jutnak, és nem elégednek meg a tápanyagoktól mentes élelmiszerrel.

Az édes íz érzékelése tovább fokozza az igényt az energiabevitelre. A hiányérzetet újabb adag táplálék fogyasztásával ellensúlyozod. Elkerülheted a körforgást, ha éhség és fáradtság esetén értékes, könnyen felszívódó energiaforrást keresel. Néhány szem aszalt gyümölcs, egy-két kávéskanál méz nem fenyegeti fogyókúrádat, és hosszú időre megszünteti az éhségérzetet.

Hatalmas méret, tartalom nélkül - A térfogatnövelő szerek

A tekintélyes méretű péksütemény láttán azt gondolnád, fogyasztása után teltségérzésre számíthatsz. Ehelyett egyre növekszik étvágyad, és a következő darab után vágyakozol. A tésztafélék nagyságát gyakran térfogatnövelő szerekkel érik el, azt a látszatot keltve, hogy jelentős mennyiségű élelmiszert vásároltál. Ezek az anyagok gázt szabadítanak fel, levegőssé téve a táplálék szerkezetét.

Leleplezheted a tettest, ha a péksütemény tömegét vizsgálod. A valóban értékes, teljes kiőrlésű lisztből, adalékanyag nélkül készült termék csekély térfogata ellenére is súlyos. Már néhány falat elfogyasztása után eléred a jóllakottságot, rosttartalma megduzzad a gyomrodban, és gond nélkül kivárod a következő étkezést.

Az adalékot tartalmazó étel ezzel szemben nagyobb méretű, ám pehelykönnyű. Rendszerint finomlisztből készül, így nem jutsz hozzá az idegrendszert tápláló B-vitaminokhoz sem. Hiába fogyasztod el a hatalmas élelmiszert, tápanyag helyett levegő és hizlaló kalória keverékéhez jutsz. Válaszd a természetes, hántolatlan gabonából készülő pékárut, és rövidesen megindul kilóid csökkenése.

Fontos!
Bevásárláskor tanulmányozd figyelmesen a csomagoláson található leírást az összetevőkről. Válassz olyan élelmiszert, mely legnagyobb arányban természetes anyagokból készült. A kevésbé feldolgozott alapanyagokból megbízható minőségű étrendet állíthatsz össze.

Nem azt kapod, amit vártál - Az ízfokozók

Ha megkívánsz egy élelmiszert, azt jelzi szervezeted, hogy éppen olyan anyagokra van szükséged, melyeket az adott táplálék tartalmaz. A gyümölcs utáni vágy vitaminigényed kielégítésére irányul. A húsfélék a fehérjepótlás miatt fontosak, míg az olajos magvakkal egészséges zsírsavakhoz jutsz.

Érdemes hallgatnod az üzenetre, majd ennek megfelelően kiválasztanod étrended összetevőit. Azonban könnyen tévútra kerülhetsz, ha ízfokozókkal dúsított terméket választasz.

Ilyenkor a valódi tápanyagok helyett csupán hasonmást fogyasztasz, és szervezeted csalódottan tapasztalja, hogy nem jutottál hozzá a szükséges alkotóelemekhez. Azonnal elindul a jelzés az étvágyközpont felé, hogy pótold a hiányt. Ha ilyenkor ismét ízfokozókat tartalmazó élelmiszerhez fordulsz, tovább növekszik az éhségérzet. Adj valódi választ igényeidre, így csekély kalóriamennyiséggel is megelégszel. Az étel iránti sóvárgás azonnal megszűnik, amint természetes táplálékokkal fedezed igényeidet.

Ezt is szeretjük